ابزار کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا به طور غیرمنتظره‌ای خاموش شد!!

 

 

اما تیم ماموریت انتظار دارد که به زودی دوباره آنلاین شود.

 

کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در 12 آگوست 2018 با هدف مطالعه خورشید پرتاب شد. (اعتبار تصویر: NASA/Johns Hopkins APL/Steve Gribben)

 

یکی از ابزارهای کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در آخر هفته گذشته به طور غیرمنتظره‌ای خاموش شد، اما نترسید – تیم ماموریت انتظار دارد که به زودی به صورت آنلاین بازگردد.

 

مقامات ناسا در یک به روزرسانی مختصر کاوشگر خورشیدی پارکر در روز جمعه (17 فوریه) توضیح دادند که فضاپیمای مطالعه کننده خورشید، ابزار ذرات پرانرژی-Hi (EPI-Hi) خود را در 12 فوریه خاموش کرد، در حالی که در حال بارگذاری نرم‌افزاری بر روی آن بود.

 

«این ابزار برای چندین هفته خاموش می‌ماند، زیرا هندسه بین کاوشگر، خورشید و تداخل فرکانس رادیویی خورشیدی مانع از بالا آمدن خوب آن می‌شود. انتظار می‌رود EPI-Hi پس از این دوره خاموشی، قبل از اینکه فضاپیما پانزدهمین برخورد نزدیک خود را با خورشید در 12 مارس آغاز کند، به عملکرد عادی خود بازگردد.

 

مقامات ناسا در این به روزرسانی اضافه کردند که کاوشگر خورشیدی پارکر به طور کلی سالم باقی می‌ماند.

 

کاوشگر خورشیدی پارکر در آگوست 2018 با یک ماموریت 1.5 بیلیون دلاری برای مطالعه خورشید از بالای موشک دلتا IV پرتاب شد که قبلاً هرگز انجام نشده بود.

 

هدف دانشمندان ماموریت حل چندین معمای خورشیدی است، از جمله مهمترین آنها چرا اتمسفر بیرونی خورشید یا تاج بسیار داغتر از سطح آن است و چگونه باد خورشیدی – جریان ذرات باردار که دائماً از خورشید جریان می‌یابد – به سرعتهای باورنکردنی خود می‌رسد.

 

کاوشگر خورشیدی پارکر بیشتر داده‌های خود را در طول پروازهای متهورانه بسیار نزدیک خورشید جمع‌آوری می‌کند که فضاپیما را در معرض دماهای خشن قرار می‌دهد و آن را به سرعت‌های فوق‌العاده‌ای شتاب می‌دهد. (گرانش خورشیدی یک چیز قدرتمند است.)

 

این پروازها تقریباً هر پنج ماه یک بار اتفاق می‌افتد. ماموریت بعدی، پانزدهمین ماموریت تا به امروز، در 17 مارس به اوج خود می‌رسد، زمانی که کاوشگر فقط 5.3 میلیون مایل (8.5 میلیون کیلومتر) از سطح خورشید بزرگنمایی می کند.

 

همانطور که از نام آن پیداست، EPI-Hi برای اندازه‌گیری ذرات خورشیدی با انرژی بالا طراحی شده است. این یکی از دو آشکارساز ذرات، همراه با EPI-Lo است که ابزار تحقیقات علمی یکپارچه خورشید در فضاپیما را تشکیل می دهد.

 

کاوشگر خورشیدی پارکر به سه مجموعه ابزار دیگر نیز مجهز است: آزمایش میدان، تصویرگر میدان وسیع برای کاوشگر خورشیدی (WISPR) و بررسی الکترون‌های باد خورشیدی آلفاها و پروتون‌ها یا SWEAP.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Instrument on NASA’s Parker Solar Probe switches off unexpectedly

By Mike Wall

 https://www.space.com/parker-solar-probe-epi-hi-instrument-glitch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *