تصاویر تلسکوپ افق رویداد از اختروش NRAO 530

 

 

تصاویر NRAO 530 از مشاهدات EHT آوریل 2017 تولید شده با استفاده از DIFMAP، eht-imaging، SMILI، DMC و Themis، در میدان دید پذیرفته شده 128 μas نشان داده شده است. برای ساده‌سازی مقایسه‌های بصری، مدل‌ها با وضوح مؤثر مشابه ~15 μas، که در گوشه سمت راست پایین هر تصویر نشان داده شده است. اعتبار: مجله Astrophysical (2023). DOI: 10.3847/1538-4357/acaea8

 

تیم بزرگی از دانشمندان از داده‌های پروژه تلسکوپ افق رویداد (EHT) برای ایجاد تصاویری از اختروش NRAO 530 استفاده کرده‌اند. این یافته‌ها در مجله Astrophysical منتشر شده است.

 

کوازارها انواعی از هسته‌های کهکشانی فعال هستند که اعتقاد بر این است که از سیاه‌چاله‌ها، عموماً از نوع ابرپرجرم، نیرو می‌گیرند. و در حالی که سیاهچاله‌ها نور ساطع نمی‌کنند، موادی که به سمت خود می‌کشند با گرم شدن انجام می‌شود و منجر به درخشندگی معمولاً با اختروش‌ها می‌شود. در این مطالعه جدید، اخترشناسان و اخترفیزیکدانان این تیم داده‌های ارائه‌شده توسط بسیاری از محققان دیگر را که تلسکوپ‌های سرتاسر جهان را که نقش فعالی در پروژه EHT بازی می‌کنند، مورد مطالعه قرار دادند.

 

علاوه بر نور تولید شده توسط مواد هنگام سقوط به سیاهچاله، نور دیگری از موادی منتشر می‌شود که به سمت سیاهچاله کشیده می شود اما از افق رویداد عبور نمی‌کند. چنین موادی که به پلاسما تبدیل می‌شوند با سرعت بسیار بالایی از کنار سیاهچاله عبور می‌کنند و به همین دلیل به آنها جت می‌گویند.

 

داده‌های این تلاش جدید توسط آرایه تلسکوپ EHT به سال 2017 به دست آمد. در ابتدا برای کمک به تصویربرداری Sgr A* استفاده شد. انجام همین کار برای اختروش NRAO 530 به دلیل فاصله بیشتر آن – تقریباً 7.5 بیلیون سال نوری از ما، چالش برانگیزتر بود. مطالعه اختروش نشان داده است که یک بلازار است. نوعی اختروش که جهت‌گیری آن به گونه‌ای است که جت های آن تقریباً مستقیماً به سمت زمین حرکت می‌کنند.

 

با ترکیب داده‌های چند تلسکوپ، تیم تحقیقاتی توانست دو تصویر ایجاد کند. هر دو روشنایی را در انتهای جنوبی یک جت نشان می‌دهند که محققان معتقدند یک هسته رادیویی است. وضوح تصاویر به اندازه‌ای بالا بود که دو جزء از هسته قابل مشاهده بود. این گروه همچنین قادر به محاسبه قطبش نور ساطع شده از قسمت‌های مختلف سازه‌های قابل مشاهده در تصاویر و نقشه میدان‌های مغناطیسی در جت‌ها بودند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Event Horizon Telescope captures images of NRAO 530 quasar

by Bob Yirka , Phys.org FEBRUARY 13, 2023 

https://phys.org/news/2023-02-event-horizon-telescope-captures-images.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *