بزرگترین ماموریتهای فضایی که باید در سال 2023 به آنها توجه کرد!!

 

 

در حالی که انسان‌ها تا سال 2025 به ماه برنمی‌گردند، امسال چیزهای زیادی برای هیجان زده شدن وجود دارد.

طلوع زمین در ماه

دیما زل / شاتر استوک

 

با توجه به اینکه سال 2022 در مورد اخبار فضایی چقدر هیجان‌انگیز بود – از فاش شدن اولین تصاویر گرفته شده از تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته تا ناسا در حال برخورد فضاپیمای  دارت به یک سیارک – ممکن است به نظر برسد که سال 2023 در مقایسه با آن سال آرامی خواهد بود.

 

با این حال، اینطور نیست. شاهد اکتشافات در سراسر منظومه شمسی تا پیشرفت‌های جدید در سفرهای فضایی تجاری خواهیم بود. در اینجا بزرگترین ماموریت‌های فضایی آورده شده است که باید در طول سال 2023 زیر نظر داشته باشید.

 

  1. نمونه‌های سیارک بننو به زمین باز می‌گردند

در سال 2016، ناسا ماموریت اوسیریس ـ رکس خود را راه‌اندازی کرد. این فضاپیما در اکتبر 2020 برای جمع‌آوری نمونه‌های سنگی به سیارک بننو رسید. تخمین زده می شود که اوسیریس ـ رکس با نمونه‌ها در 24 سپتامبر 2023 به زمین بازگردد، این تاریخ ممکن است تغییر کند.

تلاش اوسیریس ـ رکس برای جمع‌آوری نمونه‌های روی سیارک ببنو در این تصویر دیده می‌شود.

ناسا / گوددارد / دانشگاه آریزونا

 

بنوو یک سیارک کوچک در مقایسه با سایر سیارکهای منظومه شمسی است، زیرا عرض آن به اندازه ارتفاع ساختمان امپایر استیت (حدود 1450 فوت (500 متر)) است. شایان ذکر است، به گفته ناسا، احتمال برخورد آن با زمین در اواخر قرن بیست و دوم، 1 در 1750 است.

 

با این حال، اینها دلایلی نیستند که دانشمندان بر روی بنوو مطالعه می‌کنند. بلکه بننو به دلیل سنش انتخاب شد. این سیارک بیش از 4.5 بیلیون سال است که وجود داشته است و ترکیب امروزی آن احتمالاً در 10 میلیون سال پس از تشکیل منظومه شمسی ما مشخص شده است. این امر آن را به یک کاندیدای عالی برای مطالعه اینکه منظومه شمسی اولیه ممکن است چگونه بوده است، تبدیل می‌کند.

 

  1. اسپیس ایکس و بوئینگ انسان به فضا می‌فرستند

با نزدیک شدن به سال 2023، بوئینگ و اسپیس‌ایکس به رقابت برای پرتاب انسان به فضا به عنوان بخشی از برنامه خدمه تجاری ناسا (CCP) ادامه خواهند داد. در ماه فوریه، اسپیس‌ایکس ششمین پرتاب خود را برای CCP انجام می‌دهد و چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد.

کپسول Crew Dragon اسپیس ایکس که در اینجا دیده می شود، قبلاً لیاقت خود را ثابت کرده است. در همین حال، هواپیمای بوئینگ استارلاینر قصد دارد در سال جاری جایگاه از دست رفته را جبران کند. اسپیس ایکس

 

در همین حال، بوئینگ از نظر پرتابها کمی از اسپیس‌ایکس عقب مانده است، اما اولین پرتاب خدمه سفینه استارلاینر خود شامل دو فضانورد ناسا را به عنوان بخشی از CCP ناسا در ماه آوریل انجام خواهد داد. این پرتاب آخرین آزمایشی است که بوئینگ باید قبل از استفاده از استارلاینر برای فرستادن منظم فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی انجام دهد.

 

  1. چندین کشور برای رفتن به ماه تلاش می‌کنند

روسیه از زمان لونا 24 در سال 1976 کاوشگری به سطح ماه نفرستاده است، اما این امر مانع از بازگشت آن نمی‌شود. از اواخر سال 2022، روسیه اکنون در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب کاوشگر  لونا 25 خود در سال 2023 است. این سفینه سعی خواهد کرد در نزدیکی دهانه Boguslawsky در منطقه قطبی جنوبی ماه فرود بیاید تا اجزای اگزوسفر قطبی ماه را مطالعه کند.

 

نزدیکتر به خط استوا، هند قصد دارد سومین ماموریت ماه خود را در اواسط تا اواخر سال 2023 انجام دهد. پرتاب Chandrayaan 3 در ابتدا برای آگوست 2022 برنامه ریزی شده بود، اما برای تکمیل آزمایش‌های حیاتی‌تر به عقب انداخته شد. در صورت موفقیت، Chandrayaan 3 در ارتفاعات نزدیک قطب جنوبی ماه فرود خواهد آمد.

سازمان تحقیقات فضایی هند

 

سرانجام، دو فرودگر ماه از ایالات متحده در سال 2023 پرتاب خواهند شد. سفینه Nova-C شرکت Intuitive Machines مستقر در هیوستون در مارس 2023 به پرواز در خواهد آمد. در صورت موفقیت، اولین فضاپیمای ایالات متحده خواهد بود که از زمان آپولو 17 در سال 1972در ماه فرود می‌آید. در همین حال، کاوشگر ماه پرگرین متعلق به Astrobotic Technology به طور آزمایشی برنامه‌ریزی شده است که در سه ماهه اول سال 2023 روی سطح ماه فرود آید. اهداف اولیه ماموریت پرگرین مطالعه اگزوسفر ماه، میدان‌های مغناطیسی و سایر ویژگی‌ها خواهد بود.

 

  1. ماموریت JUICE اروپا در اروپا (و بیشتر)

در آوریل 2023، آژانس فضایی اروپا کاوشگر قمرهای یخی مشتری یا JUICE خود را به مشتری خواهد فرستاد. پس از ورود به مدار مشتری در سال 2031، JUICE مشاهدات دقیقی از سه قمر بزرگ اقیانوس‌دار این غول گازی انجام خواهد داد: گانیمد، اروپا و کالیستو. این مشاهدات به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا سه قمر و همچنین محیط مشتری را با جزئیات بی‌سابقه‌ای مطالعه کنند.

ESA

 

JUICE به گانیمد و کالیستو هر کدام حداقل 12 بار و اروپا حداقل دو بار پرواز می‌کند. در مرحله نهایی ماموریت دو ساله پیش‌بینی شده خود، JUICE حدود 9 ماه از قمرهای یخی به دور گانیمد می‌چرخد و ماه را با دقت بیشتری مطالعه می‌کند. این اولین باری است که یک فضاپیما به دور قمر دیگری در منظومه شمسی به غیر از ماه خودمان می‌چرخد.

 

  1. اسپیس‌ایکس فضاپیمای استارشیپ خود را به مدار می‌فرستد

طی چند سال گذشته، اسپیس‌ایکس در صنعت هوافضا نامی برای خود دست و پا کرده است. اکنون، این شرکت تلاش می‌کند تا تاریخچه بیشتری بسازد.

 

در اوایل سال 2023، اواخر فوریه یا مارس، اسپیس‌ایکس تلاش خواهد کرد از تقویت کننده موشک مرحله اول Super Heavy خود برای پرتاب فضاپیمای مرحله دوم خود، استارشیپ، به مدار استفاده کند. به گفته اسپیس‌ایکس، این دو در مجموع به نام “Starship” شناخته می‌شوند و این شرکت قصد دارد در آینده از آنها به عنوان یک سیستم حمل و نقل کاملاً قابل استفاده مجدد برای بار و انسان استفاده کند.

اسپیس ایکس

این شرکت چندین کاربرد را برای استارشیپ در نظر گرفته است، از جمله: ارسال ماهواره به مدار زمین و فرود محموله و خدمه در ماه و مریخ. پرتاب استارشیپ به مدار زمین تنها اولین آزمایشی است که نشان می‌دهد آیا می‌تواند این وظایف آینده را انجام دهد یا خیر.

 

بنابراین، چه از روی عمد یا تصادفی باشد، وقتی در سال 2023 به ستاره‌ها نگاه می‌کنید، ممکن است شاهد پیشرفتی در اکتشاف فضا باشید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The biggest space missions to look out for in 2023

By Mac Stone  | Published: Wednesday, January 11, 2023

https://www.astronomy.com/news/2023/01/the-biggest-space-missions-to-look-out-for-in-2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *