رصد دنباله‌دار پیراقطبی ZTF (C/2022 E3!

 

هیجان را فراموش کنید و به بیرون بروید تا از رصد آن لذت ببرید – یک دنباله‌دار نسبتاً درخشان که می‌توانید با دوربین دوچشمی از یک آسمان تاریک ببینید.

 

دنباله‌دار (ZTF) C/2022 E3 در 12 ژانویه 2023 یک دم گرد و غباری روشن و بادبزنی شکل و یک دم یونی با طول بیش از 4 درجه را نمایش می‌دهد. از دو دوربین برای تصویر ترکیبی استفاده شده است – یک 11 اینچی RASA برای گرفتن یک تصویر سیاه و سفید با جزئیات و یک DSLR با لنز با فاصله کانونی 280 میلی متر برای عکس رنگی. مایکل جیگر

 

دنباله‌دار سبز خیره کننده! اولین حضور در 50000 سال! تماشای آن در سراسر آسمان! بر اساس عناوین اخیر، شما فکر می‌کنید دنباله‌دار ZTF) C/2022 E3) بزرگترین رویداد نجومی دوران مدرن بود. این دنباله‌دار ابر اورت در حال حاضر با دوربین دوچشمی و یک منظره زیبا در تلسکوپ‌های معمولی قابل مشاهده است. رصدگرانی که آسمانی تاریک و بدون ماه دارند، حتی ممکن است دنباله‌دار را با چشم غیرمسلح (تاریک) در حین حرکت بین دب‌ بزرگ و کوچک در اواخر این ماه ببینند. به لطف ابرها و نور ماه، آخرین بار آن را در اواخر دسامبر با قدر 8 در تاج شمالی دیدم.

 

برآوردهای قدر بصری فعلی، دنباله‌دار ZTF را بین قدر 6.5 و 7.0 نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود در پایان ژانویه تا اوایل فوریه به قدر 5.5 برسد. اما خوزه پابلو ناوارو، ستاره‌شناس آماتور و مدیر گروه فیس بوک Comet Asteroid Meteor Watch، 2509 مشاهدات بصری و CCD از این دنباله‌دار را از پایگاه داده مرکز سیاره کوچک بررسی کرد. تجزیه و تحلیل او نشان می‌دهد که اخیراً سرعت درخشندگی دنباله‌دار با اوج روشنایی نزدیک به قدر 6 کاهش یافته است.

 

انیمیشن ZTF E3 در این انیمیشن ۱۲ تصویری که در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۳ از ساعت ۲:۲۰ تا ۳:۳۰ UT ساخته شده است، گازی که دنباله‌دار را ترک می‌کند، به سمت پایین دم یونی آن جریان می‌یابد. مایکل جیگر

 

عکسها یک کمای آبی-سبز چشمگیر را نشان می‌دهند، ویژگی که اغلب در دنباله‌دارهایی دیده می‌شود که به درون منظومه شمسی سفر می‌کنند. نور فرابنفش خورشیدی (UV) مولکول‌های آلی بزرگی را که از هسته می‌جوشند، به ترکیبات ساده‌تری، از جمله کربن دو اتمی درخشان سبز (C2) تجزیه می‌کند. در عرض چند روز، همان نور پرانرژی، مولکول را قبل از اینکه زمان خروج از کما داشته باشد، از بین می‌برد و از حرکت آن به دم دنباله‌دار و سبز شدن آن جلوگیری می‌کند.

 

از این نمودار برای یافتن دنباله‌دار ZTF) C/2022 E3) هنگام حرکت در آسمان شمالی استفاده کنید. موقعیت دنباله‌دار برای 0 ساعت UT در تاریخ مشخص شده نشان داده می‌شود.

Sky & Telescope

برای نقشه با وضوح بالا اینجا را کلیک کنید:

https://skyandtelescope.org/wp-content/uploads/Comet-ZTF-Finder-Chart-1800px.jpg

 

دنباله‌دار ZTF) C/2022 E3) به‌خاطر تأسیسات گذرا Zwicky، یک مشارکت عمومی و خصوصی مستقر در رصدخانه پالومار کالتچ در کالیفرنیا نام‌گذاری شده است. هر دو شب یک بار، یک دوربین CCD میدان وسیع متصل به تلسکوپ 48 اینچی ساموئل اوشین، کل آسمان شمالی را در جستجوی هر چیزی اسکن می‌کند که چشمک می‌زند یا حرکت می‌کند. در میان منابع آن، سیارک‌های نزدیک به زمین، هزاران ابرنواختر (بیش از 6600 تا به امروز طبقه‌بندی شده) و دنباله‌دارهای متعدد وجود دارد.

 

تکامل دنباله‌دار ZTF E3 این دنباله تصویر دنباله‌دار را از قدر 14 در 4 ژوئن 2022 (بالا سمت چپ) به یک جسم درخشان دوچشمی با دو دم در 28 دسامبر نشان می‌دهد. فاصله کانونی، دوربین و زمان نوردهی مشابه برای هر عکس به جز 19 نوامبر به دلیل ارتفاع کم دنباله‌دار استفاده شد. فاصله آن از خورشید (r) و زمین (d) در واحدهای نجومی (a.u.) نیز نشان داده شده است. Dídac Mesa Romeu

 

C/2022 E3 در 2 مارس 2022 کشف شد و در ابتدا به عنوان کاندیدای سیارکی گزارش شد. یک شب بعد، عکس‌های هیروهیسا ساتو، ناظر ژاپنی، یک کمای کوچک را نشان داد و وضعیت آن را به دنباله‌دار تغییر داد. مشاهدات بیشتر توسط ناظران دیگر گزارش ساتو را تایید کرد. در آن زمان، لکه قدر 17 تقریباً 5 واحد نجومی از زمین فاصله داشت (تقریباً با فاصله متوسط مشتری از خورشید).

 

در تاریخ 16 تا 17 ژانویه، دنباله‌دار را در شمال شرقی گاوران خواهید دید که با سرعت 1.5 درجه در روز به سمت شمال غربی حرکت می‌کند. نزدیک‌ترین فاصله به زمین در اول فوریه رخ می‌دهد، زمانی که دنباله‌دار از فاصله ۴۲ میلیون کیلومتری (۲۶ میلیون مایل) عبور می‌کند. حضیض (نزدیک‌ترین حالت به خورشید) در 12 ژانویه در 166 میلیون کیلومتر (103 میلیون مایل) رخ داد.

 

مدار دنباله‌دار ZTF E3 با شیب 109 درجه، به شدت به سمت صفحه سیارات کج شده است. در ژانویه به سمت جنوب حرکت می‌کند و در 12 فوریه از صفحه دایره البروج عبور می‌کند. NASA HORIZONS

 

همانطور که دنباله‌دار ZTF E3 در هفته‌های آینده به سیاره ما نزدیک می‌شود، حرکت ظاهری آن در آسمان شمالی و ارتفاع به سرعت افزایش می‌یابد. این دنباله‌دار در حدود 17 ژانویه برای ایالت‌های شمالی و کانادا و در 25 ژانویه برای بقیه قاره ایالات متحده تبدیل به یک جرم دور قطبی می‌شود. در پایان ماه، دنباله‌دار ZTF با سرعت 6.5 درجه در روز جابجا خواهد شد و حرکت آن نسبت به ستاره‌های پس‌زمینه از تلسکوپ پس از چند دقیقه آشکار می‌شود. حتی دوربین دوچشمی 10× حرکت را در یک یا دو ساعت نشان می‌دهد.

 

نقشه دنباله‌دار ZTF. این دنباله‌دار به سرعت در آسمان شمالی در این ماه از عرض جغرافیایی 45 درجه شمالی دیده می‌شود. موقعیتها برای ساعت 11 شب CST نشان داده می‌شوند. به یاد داشته باشید که از دوربین دوچشمی استفاده کنید زیرا دنباله‌دار احتمالاً از مکان‌های با آلودگی نوری ضعیف دیده شود. استلاریوم با اضافه شده توسط باب کینگ

 

نقشه دنباله‌دار ZTF E3 اسپانیایی در این نسخه به زبان اسپانیایی، موقعیت دنباله‌دار هر 3 شب برای عرض جغرافیایی 35 درجه جنوبی در ساعت 10 شب CST نشان داده می‌شود. ستارگان با قدر ~6.0 رسم شده‌اند. از میانه عرض‌های جنوبی، دنباله‌دار ZTF برای اولین بار در آسمان شمالی در ارابه‌ران در اوایل فوریه قابل مشاهده خواهد بود. موقعیت مریخ (Marte) برای 7 فوریه نشان داده شده است. استلاریوم با اضافه شده توسط باب کینگ

 

از عرض جغرافیایی 40 درجه شمالی، دنباله‌دار در شب 16 تا 17 ژانویه در نیمه شب محلی در ارتفاع 10 درجه در آسمان شمال شرقی می‌ایستد. پنج شب بعد در 21 ژانویه به 21 درجه افزایش می‌یابد. در بیشتر ماه ژانویه، ناظران در شمال ایالات متحده، این دنباله‌دار را زودتر از آنهایی که در بخش جنوبی این کشور هستند، در اوایل شب بالاتر می‌بینند، جایی که بهترین مناظر بعد از ساعت 2 بامداد به وقت محلی خواهد بود. جدول زیر به شرایط دائماً در حال تغییر دنباله‌دار ZTF می‌پردازد که هنگام بازی با ماه، بالاتر و بالاتر می‌رود:

 

در اینجا بهترین زمان برای مشاهده دنباله‌دار تا اواخر فوریه از عرض جغرافیایی 40 درجه شمالی است. “بهترین” به عنوان حداقل تداخل نور ماه با دنباله‌دار حداقل 25 درجه تعریف می‌شود. ناظران جنوبی دنباله‌دار را کمی پایین‌تر خواهند دید. شمالی‌ها در تاریخ‌های پررنگ، شاهد شب‌هایی با نور مهتاب کم تا متوسط و ساعت‌های مناسب تماشای عصر هستند.

 

تا پایان ماه، اگر بخواهید قبل از نیمه شب دنباله‌دار را رصد کنید، ماه در حال افزایش در ثور و سپس برج جوزا درخشش دنباله‌دار را کاهش می‌دهد. خوشبختانه، ماه در ساعات پایانی روز دوم فوریه غروب می‌کند و آسمان تاریک را برای مشاهده و عکاسی از این بازدیدکننده آسمانی در نزدیک‌ترین و درخشان‌ترین حالت خود باقی می‌گذارد.

 

دنباله گرد و غباری دنباله‌دار ZTF E3  که در اینجا در 3 ژانویه 2023 دیده می‌شود به شکل بادبزنی است و به راحتی در تلسکوپ دیده می‌شود. در حال حاضر به شمال غرب اشاره دارد. دم یونی بسیار ضعیفتر (راست) به سمت شمال-شمال شرقی امتداد دارد. خوانجو گونزالس

 

در اوایل فوریه، دنباله‌دار در آسمان غروب محصور شده است. در غروب 5 فوریه، شب ماه کامل، حدود 1.5 درجه جنوب غربی کاپلا می‌لغزد و عصر بعد در زتای ارابه‌ران در صورتواره کیدز خواهد بود. مریخ را در شب 10 تا 11 فوریه هنگامی بازدید می‌کند که دنباله‌دار در 1.5 درجه شمال شرقی سیاره برای رصدگران نیمه شرقی قاره آمریکا حرکت می‌کند. رصدگران ساحل غربی آنها را فقط 1 درجه دورتر از هم می‌بینند. دو بدنه، یکی طلایی-نارنجی، دیگری سبز و فیروزه‌ای، باید تضاد رنگی خوبی در عکس‌های با نوردهی زمان ایجاد کنند. در روز ولنتاین (14 فوریه)، دنباله‌دار ZTF به قدر 7.0 محو خواهد شد و در آسمان بدون ماه در اطراف 1.5 درجه شرقی الدبران در ثور می‌درخشد.

 

سپس به خانه برمی‌گردد. اگرچه سفر ورودی آن حدود 50000 سال طول کشید، اما انتظار می‌رود که سفر برگشت به ابر اورت میلیون‌ها سال زمان‌بر باشد. می‌توانید در پایگاه داده رصد دنباله‌دار (COBS) از قدر، قطر کما و موارد دیگر مطلع شوید. روی پیوند Recent Observations کلیک کنید، سپس C/2022 E3 را جستجو کنید. منبع عالی دیگر، اطلاعات هفتگی درباره دنباله‌دارهای درخشان است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

CIRCUMPOLAR COMET ZTF (C/2022 E3) IS HERE!

BY: BOB KING JANUARY 16, 2023

 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/spot-circumpolar-comet-ztf-c-2022-e3-in-binoculars/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *