کشف اوپال در مریخ شانس زندگی را افزایش می‌دهد!!

 

 

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا اوپال غنی از آب را در مریخ پیدا کرده است. وجود آن نشان می‌دهد که یک محیط زیرسطحی گسترده و بالقوه قابل سکونت وجود داشته است.

 

مریخ‌نورد کنجکاوی این تصویر سلفی را در هدف صخره‌ای باکسکین در 19 آگوست 2015 ثبت کرد که یکی از مکانهایی در دهانه گیل است که مریخ‌نورد اوپال را پیدا کرد. تصویر از  NASA/JPL-Caltech/MSSS.

 

طی چند دهه گذشته، مریخ‌نوردها و مدارگردهای ناسا شواهد فزاینده ای برای وجود آب مایع باستانی در مریخ پیدا کرده‌اند. اکنون، مریخ‌نورد کنجکاوی یک سرنخ مهم دیگر را کشف کرده است: اوپال. کنجکاوی در حال مطالعه هاله‌های شکستگی گسترده در دهانه گیل بوده است. این هاله‌ها سنگهایی با رنگ روشن هستند که شکستگیهای زیرسطحی در زمین را احاطه کرده‌اند. همانطور که مشخص است، هاله‌ها سرشار از اوپال هستند که در محیطهای غنی از آب تشکیل می‌شود. جالب اینجاست که دانشمندان می‌گویند هاله‌ها و شکافهایی که آنها را احاطه کرده‌اند از نظر زمین شناسی بسیار جوانتر از سایر سنگهای دهانه گیل هستند. این امر نشان می‌دهد که آب زیرسطحی در اطراف منطقه و اخیراً از نظر زمین‌شناسی بسیار بیشتر از آنچه وجود داشته است که قبلاً تصور می‌شد.

 

تراویس گابریل در مرکز علوم نجومی USGS و قبلاً در دانشگاه ایالتی آریزونا، تحقیقات جدید را رهبری کرد. محققان یافته‌های جدید جذاب و مورد بازبینی خود را در JGR Planets در 19 دسامبر 2022 منتشر کردند.

 

هاله‌های شکستگی غنی از آب و اوپال در مریخ

کنجکاوی اوپال را در هاله‌های شکستگی غنی از آب یافت. شبکه گسترده‌ای از شکستگی‌های زیرسطحی متقاطع در این منطقه وجود دارد. شکستگی‌ها توسط سنگ‌هایی با رنگ روشن‌تر احاطه شده‌اند – هاله‌های شکستگی – که روی سطح نیز دیده می‌شوند. در واقع، آنها در بسیاری از تصاویری که کنجکاوی به زمین ارسال کرده است ظاهر می‌شوند. آنها در دهانه آتشفشان پراکنده هستند و مریخ‌نورد نیز آنها را خیلی زودتر در ماموریت پس از فرود در سال 2012 مشاهده کرد.

 

گابریل و تیمش می‌خواستند برخی از این هاله‌های شکستگی قبلی را دوباره مطالعه کنند. آنها از روشهای جدیدی برای تجزیه و تحلیل داده‌هایی استفاده کردند که کنجکاوی جمع‌آوری کرده بود. آنها دریافتند که هاله‌های قدیمی‌تر از نظر ترکیب شبیه به هاله‌هایی هستند که بعداً در ماموریت یافت شدند. حتی اگر آنها در انواع سنگ‌های کاملاً متفاوت باشند. هاله‌ها حاوی مقدار زیادی سیلیس و آب هستند (در حال حاضر به شکل مواد معدنی محدود شده، نه مایع) و همانطور که معلوم است اوپال. گابریل گفت:

تجزیه و تحلیل جدید ما از داده‌های آرشیوی شباهت قابل توجهی را بین همه هاله‌های شکستگی نشان داد که بعداً در مأموریت مشاهده کردیم،. دیدن اینکه این هاله‌‌های شکستگی بسیار گسترده بودند و احتمالاً پر از اوپال بودند، باور نکردنی بود.

 

تجزیه و تحلیل قبلی توسط طیف‌سنج ChemCam کنجکاوی نشان داده بود که هاله‌ها حاوی اوپال تایید کردند. اوپال می‌تواند در محلولهای سیلیس و آب تشکیل شود. آن تجزیه و تحلیل نشان داد که هاله‌ها بسیار منحصر به فرد هستند، همانطور که گابریل اشاره کرد:

این سنگ‌های با رنگ روشن در آشکارساز نوترون ما میدرخشیدند و نرخ‌های شمارش نوترون حرارتی غیرعادی بالایی تولید می‌کردند.

 

 

این نمای نزدیک یکی از هاله‌های شکستگی (سنگ با رنگ روشن‌تر اطراف شکستگی‌ها) است. هاله‌ها حاوی آب، سیلیس و اوپال هستند. تصویر از ناسا / JPL-Caltech / SciNews.

 

پناهگاه امن برای زندگی؟

کشف اوپال همچنین پیامدهایی برای قابلیت سکونت در مریخ دارد. همانطور که اشاره شد، آب زیرسطحی که شکستگیها را پر کرده و هاله‌ها را ایجاد می‌کند در منطقه گسترده بوده و مدت زیادی دوام آورده است. این بدان معناست که می‌توانست محیطی مهمان‌نواز برای وجود میکروارگانیسم‌ها در زیر سطح فراهم کند. گرما و محافظت بیشتری در برابر تشعشعات شدید خورشید حتی مدتها پس از خشک شدن دریاچه اصلی در دهانه گیل وجود داشت.. گابریل گفت:

 

با توجه به هاله‌های شکستگی گسترده کشف شده در دهانه گیل، منطقی است انتظار داشت که این شرایط زیرسطحی بالقوه قابل سکونت به بسیاری از مناطق دیگر دهانه گیل و شاید در مناطق دیگر مریخ نیز گسترش یابد. این محیطها مدتها پس از خشک شدن دریاچه‌های باستانی در دهانه گیل شکل گرفته‌اند.

 

منبعی برای فضانوردان آینده

از آنجایی که عقیق عمدتاً از آب تشکیل شده است، فضانوردان آینده ممکن است بتوانند از آن به عنوان منبع استفاده کنند. شما فقط باید عقیق را آسیاب کنید و حرارت بدهید، آب آزاد می‌کند. طبق محاسبات تیم گابریل، یک هاله یک متری می‌تواند تقریباً یک تا 1.5 گالن آب در بالای سطح داشته باشد.

 

اطلاعات به دست آمده از فضاپیماهای در حال گردش نیز نشان می‌دهد که احتمالاً اوپال در جای دیگری در مریخ نیز وجود دارد. اگر هر یک از این ذخایر اوپال به اندازه آنچه در دهانه گیل وجود دارد حاوی آب باشد، در واقع می‌تواند منبع خوبی برای فضانوردانی باشد که در آینده سیاره سرخ را کاوش می‌کنند.

 

اگرچه این اوپال ممکن است به خودی خود سنگ قیمتی نباشد، اما همچنان ارزشمند است و این کشف به لطف کنجکاوی است که پس از 10 سال همچنان در مریخ ادامه دارد. همانطور که یکی از نویسندگان کریگ هاردگرو در دانشگاه ایالتی آریزونا اشاره کرد:

دیدن آشکارساز نوترونی کنجکاوی، تنها کاوشگر زیرسطحی مریخ‌نورد که در ابتدا تنها انتظار می‌رفت تا چند سال پس از ماموریت زنده بماند، همچنان نتایج فوق‌العاده‌ای مانند این ارائه می‌دهد که ماهیت آب و مواد هیدراته مدفون شده در زیر سطح مریخ را نشان می‌دهد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Discovery of opal on Mars boosts chances for life

Posted by Paul Scott Anderson January 19, 2023

https://earthsky.org/space/opal-on-mars-curiosity-rover-fracture-halos/

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *