خوشه‌های کوچک زیبای ذات‌الکرسی

 

خوشه‌های باز در ذات‌الکرسی یک ردیف فشرده از خوشه‌های ستاره‌ای از 2 درجه شمال غربی بتای ذات‌الکرسی گسترش می یابد.

DSS2 / Aladin Sky Atlas

از خوشه‌های کوچک ذات‌الکرسی شروع کنید، پرش‌ ستاره‌ای در خوشه‌های باز خود را درست در انتهای غربی ذات‌الکرسی شروع کنید، اکنون در شب هنگام در آسمان شمال شرقی به خوبی قرار گرفته است. شمال رو به بالا است و ستاره ها به قدر 8 نشان داده می‌شوند.

Stellarium با اضافات باب کینگ

 

فقط در 2 درجه شمال غربی بتای ذات‌الکرسی یک ردیف قابل توجه و جمع و جور از هشت خوشه باز کوچک را در فاصله 2.5 درجه وجود دارد. در حالی که از نظر هندسی یک خط کامل نیست، اما آنقدر نزدیک است که یک فشار ساده شما را از گروهی به گروه دیگر می‌برد. من به راحتی می‌توانم چهار مورد از این خوشه‌های ستاره‌ای را در یک میدان دید 1 درجه قرار دهم. آنها با هم شب شگفت‌انگیزی را برای مشاهده و فرصتی برای تجربه باروری شمال راه شیری پیش از سوز سرد زمستانی رقم می‌زنند.

 

من همچنین یک خوشه نهم را در فاصله کمی از مسیر اصلی قرار دادم، زیرا عبور از آن بسیار جالب بود. اکثر این اجسام در یک تلسکوپ 8 اینچی (و چندین مورد در ابزارهای کوچکتر) در آسمان خوب نشان داده می‌شوند.

 

اطلاعات این جدول از خوشه‌های ستاره‌ای برنت آرچینال و استیون هاینس تهیه شده است.

 

 

برکلی 58-خوشه‌ای نسبتاً غنی از ستاره‌های عمدتاً با قدر 13 و ضعیف‌تر با ظاهری جذاب و مه‌آلود. با وجود هسته ضعیف متمرکز آن، به خوبی ظاهر می‌شود. این گروه از شمال شرقی-جنوب غربی کشیده شده است و شکلی دارد که من را به یاد یک دسته گل می‌اندازد.

 

NGC 7790 – زیبا! خوشه‌ای کوچک و غنی کشیده از شرق به غرب و درخشان با ستارگانی به قدر 10 و کم نورتر است. درخشان‌ترین عضو آن – به رنگ قرمز کم رنگ – در لبه غربی خوشه قرار دارد. مجموعه‌ای از ستارگان درخشان‌تر بر نیمه غربی خوشه متمرکز هستند.

 

NGC 7788 – نگینی که باید به یادبودهای خوشه‌ای خود اضافه کنید. علیرغم داشتن اندازه کوچکتر و تعداد ستارگان کمتر از همسایه NGC 7790، از تعداد بیشتری از اعضای درخشان برخوردار می‌باشد. یک ستاره با قدر 9.2 در نزدیکی مرکز خوشه می‌درخشد.

 

Frolov 1-گروهی که به طور محدود از شمال به جنوب امتداد یافته‌اند. درخشان‌ترین اعضای آن یک شکل حلقه ‌ی شبیه به تصویر آینه‌ای صورت فلکی عقرب را نشان می‌دهند.

 

هاروارد 21 – پراکنده و غیر متمرکز. من پنج ستاره با قدر 12 را در دو قوس کوتاه و به هم پیوسته‌ای از اعضای خوشه‌ای ضعیف‌تر در مجاورت هم می‌بینم.

 

کینگ 12 – یک ستاره دوتایی با جدایی ~ 3 بر مرکز خوشه غالب است. دومین ستاره ضعیف‌تر و تقریباً نزدیک شمال این جفت قرار دارد شگفتی‌های خوبی در داخل یک بسته زیبا قرار گرفته است. King 12، به همراه NGC 7788 و NGC 7790، همه در آسمان به هم نزدیک هستند و سنهای مشابهی دارند. این نشان می‌دهد که همه آنها در یک زمان در یک ابر مولکولی غول پیکر متولد شده‌اند.

خوشه‌های باز King 21 و Teutsch 23 در همان میدان دید با بزرگنمایی پایین قابل مشاهده هستند.

DSS2 / Aladin Sky Atlas

 

کینگ 21 – دو ستاره درخشان‌تر (قدر 10.8 و 11.7) در مرکز مهی از اعضای ضعیفتر، خودنمایی می کنند. این مه به راحتی در دمای 142 درجه سانتیگراد تبدیل به هاله‌ای زیبا و غنی از ستارگان با اندازه مشابه می‌شود که از شمال به جنوب امتداد یافته است. این ستاره با قدر 11.7 یک جفت نزدیک و نابرابر در کل یک شیء دوست داشتنی با جدایی 4 ~ است.

 

Teutsch 23 – این خوشه کوچک و جمع و جور دارای 10 خورشید به قدر 12 و کم نورتر است. یک ستاره با قدر 8.4 تنها 1.6 در جنوب این جسم می‌درخشد. Teutsch 23 اخیراً به خانواده راه شیری اضافه شده است که در اوایل دهه 2000 در لیستی از خوشه‌های باز جدید ظاهر شد.

Stock 17 یک توپ کوچک از ستارگان است که محکم در اطراف درخشان ترین عضو آن جمع شده است.

PanSTARRS / DR1, Aladin Sky Atlas

 

Stock 17– یکی از 24 خوشه باز است که توسط یورگن استوک در اوایل دهه 1950 گردآوری شده است. آن را در 35 غرب ستاره 6 ذات‌الکرسی با قدر  5.6  خواهید یافت.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

CASSIOPEIA CORNUCOPIA — PRETTY LITTLE CLUSTERS ALL IN A ROW

BY: BOB KING SEPTEMBER 29, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/cassiopeia-cornucopia-pretty-little-clusters-all-in-a-row/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *