ماموریت آرتمیس 1 زمینه را برای اکتشافات معمول فضایی فراتر از مدار زمین فراهم می‌کند!!

 

ناسا در حال بازگشت به ماه است. اعتبار: ناسا

 

ماموریت آرتمیس 1 ناسا آماده است تا پس از نیم قرن وقفه، گامی کلیدی در جهت بازگشت انسان به ماه بردارد. این پرتاب برای صبح روز 29 آگوست 2022 برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل مشکل در یکی از موتورهای موشک به تعویق افتاد. فرصت بعدی برای پرتاب موشک 3 سپتامبر 2022 است. این ماموریت بدون خدمه برای سیستم پرتاب فضایی ناسا و کپسول خدمه اوریون است.

 

این فضاپیما قرار است به ماه سفر کند، چند ماهواره کوچک را مستقر کند و سپس در مدار مستقر شود. هدف ناسا این است که کارکرد فضاپیما را تمرین کند، شرایطی را که خدمه روی ماه و اطراف آن تجربه خواهند کرد، آزمایش کند و به همه اطمینان دهد که فضاپیما و هر سرنشینی می‌توانند با خیال راحت به زمین بازگردند.

 

گفتگو از جک برنز، پروفسور و دانشمند فضایی در دانشگاه کلرادو بولدر و عضو سابق تیم انتقالی ریاست جمهوری برای ناسا خواست تا این ماموریت را شرح دهد، توضیح دهد که برنامه آرتمیس چه قولی برای انجام اکتشافات فضایی می دهد، و در مورد چگونگی انجام این ماموریت توضیح دهد. برنامه فضایی در نیم قرن از آخرین باری که انسان ها روی سطح ماه قدم گذاشتند تغییر کرده است.

 

آرتمیس 1 چه تفاوتی با دیگر موشکهایی دارد که به طور معمول پرتاب می‌شوند؟

 

آرتمیس 1 اولین پرواز سیستم پرتاب فضایی جدید خواهد بود. همانطور که ناسا به آن اشاره می‌کند، این یک وسیله نقلیه “بالابر سنگین” است. این قدرتمندترین موتور موشکی خواهد بود که تا به حال به فضا پرواز کرده است، حتی قدرتمندتر از سیستم ساترن پنج آپولو  است که فضانوردان را در دهه 1960 و 1970 به ماه برد.

 

این نوع جدیدی از سیستم موشکی است، زیرا هم ترکیبی از موتورهای اصلی اکسیژن مایع و هیدروژن دارد و هم دو تقویت کننده موشک جامد تسمه ای که از شاتل فضایی به دست آمده است. این واقعاً ترکیبی بین شاتل فضایی و موشک ساترن پنج آپولو است.

 

آزمایش بسیار مهم است، زیرا کپسول Crew اوریون یک تمرین واقعی خواهد داشت. به مدت یک ماه در محیط فضایی ماه، محیطی با تشعشع بالا خواهد بود. و مهمتر از همه، آزمایش سپر حرارتی است که از کپسول و سرنشینان آن هنگام بازگشت به زمین با سرعت 25000 مایل در ساعت محافظت می‌کند. این عملیات سریعترین ورود مجدد کپسول از زمان آپولو خواهد بود، بنابراین بسیار مهم است که سپر حرارتی به خوبی عمل کند.

 

این ماموریت همچنین قرار است مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک را حمل کند که در مدار ماه قرار می‌گیرند. آنها برخی از علم پیشروهای مفید را انجام می‌دهند، همه چیز از نگاه بیشتر به دهانه‌های سایه‌دار دائمی که در آن دانشمندان فکر می‌کنند آب وجود دارد تا اندازه‌گیری‌های بیشتری از محیط تشعشعات، دیدن اثراتی که برای قرار گرفتن در معرض طولانی‌مدت بر انسان خواهد داشت.

برنامه این است که آرتمیس 1 از زمین بلند شود، به ماه سفر کند، ماهواره‌ها را مستقر کند، به دور ماه بچرخد، به زمین بازگردد، با خیال راحت وارد جو شود و در اقیانوس فرود بیاید. اعتبار: ناسا

هدف پروژه آرتمیس چیست؟ در سری پرتاب ها چه چیزی در راه است؟

 

این ماموریت اولین گام به سوی آرتمیس 3 است که اولین ماموریت انسان به ماه در قرن بیست و یکم و اولین ماموریت از سال 1972 را به همراه خواهد داشت. آرتمیس 1 یک پرواز آزمایشی بدون خدمه است.

 

آرتمیس 2 که قرار است چند سال پس از آن به فضا پرتاب شود، فضانوردانی را در پرواز خواهد داشت. این نیز یک ماموریت مداری خواهد بود، بسیار شبیه آپولو 8 که دور ماه چرخید و به خانه بازگشت. فضانوردان مدت زمان بیشتری را در مدار ماه می‌گذرانند و همه چیز را با خدمه انسانی آزمایش خواهند کرد.

 

و در نهایت، این منجر به سفری به سطح ماه خواهد شد که در آن آرتمیس 3 – زمانی در اواسط دهه – با فضاپیمای اسپیس‌ایکس و خدمه انتقال ملاقات خواهد کرد. اوریون در مدار باقی خواهد ماند و فضاپیما فضانوردان را به سطح خواهد برد. آنها به قطب جنوب ماه خواهند رفت تا به منطقه‌ای نگاه کنند که دانشمندان قبلاً برای بررسی یخ آب در آنجا اکتشاف نکرده‌اند.

 

آرتمیس یادآور آپولو است. چه چیزی در نیم قرن گذشته تغییر کرده است؟

دلیل ماموریت آپولو که کندی در ابتدا تصور می‌کرد، شکست اتحاد جماهیر شوروی برای سفر به ماه بود. دولت به سفرهای فضایی یا خود ماه اهمیت خاصی نمی‌داد، اما نشان دهنده هدفی جسورانه بود که به وضوح آمریکا را از نظر فضا و فناوری در اولویت قرار می‌داد.

 

نقطه ضعف انجام آن ضرب المثل قدیمی است که “تو با شمشیر زندگی می کنی، با شمشیر می‌میری.” وقتی ایالات متحده به ماه رسید، اساساً بازی تمام شده بود. ما روسها را شکست دادیم. بنابراین ما چند پرچم را زمین گذاشتیم و آزمایشهای علمی انجام دادیم. اما خیلی سریع پس از آپولو 11، طی چند ماموریت دیگر، ریچارد نیکسون برنامه را لغو کرد زیرا اهداف سیاسی برآورده شده بود.

 

خیلی سریع 50 سال رو به جلو یک محیط بسیار متفاوت داریم. ما این کار را برای شکست دادن روسها یا چینیها یا هر کس دیگری انجام نمی‌دهیم، بلکه برای شروع یک اکتشاف پایدار فراتر از مدار زمین است.

 

سیستم پرتاب فضایی جدید ناسا در اینجا دیده می شود که از ساختمان مونتاژ موشک به سکوی پرتاب منتقل می شود. اعتبار: ناسا

 

برنامه آرتمیس توسط اهداف مختلف هدایت می‌شود. این امر شامل استفاده از منابع موجود می‌شود، به این معنی که از منابع موجود مانند یخ آب و خاک ماه برای تولید غذا، سوخت و مصالح ساختمانی استفاده می‌شود.

 

این برنامه همچنین به ایجاد یک اقتصاد قمری و فضایی کمک می کند، که از کارآفرینان شروع می‌شود، زیرا اسپیس ایکس بخشی از این اولین ماموریت به سطح ماه است.

 

ناسا مالک سفینه فضایی نیست، اما در حال خرید صندلی‌هایی است تا فضانوردان بتوانند به سطح زمین بروند. سپس اسپیس ایکس از استارشیپ برای مقاصد دیگر استفاده خواهد کرد (برای انتقال محموله‌های دیگر، فضانوردان خصوصی و فضانوردان از کشورهای دیگر).

 

پنجاه سال توسعه فناوری به این معنی است که رفتن به ماه اکنون بسیار کم‌هزینه‌تر و از نظر فن‌آوری امکان‌پذیرتر است و آزمایش‌های بسیار پیچیده‌تر زمانی امکان‌پذیر است که شما فقط فناوری رایانه را درک کنید.

 

آن 50 سال پیشرفت تکنولوژی یک تغییر کامل بازی بوده است. تقریباً هر کسی که منابع مالی داشته باشد می‌تواند اکنون فضاپیما را به ماه بفرستد (البته نه لزوماً با انسان).

 

خدمات باربری ماه تجاری ناسا با شرکت‌های خصوصی قرارداد می‌بندد تا فرودگرهای بدون سرنشین برای رفتن به ماه بسازند. من و همکارانم یک تلسکوپ رادیویی داریم که در ماه ژانویه با یکی از فرودگرها به ماه می‌رود. حتی 10 سال پیش هم این امکان وجود نداشت.

 

آرتمیس چه تغییرات دیگری را در سر دارد؟

دولت گفته است که در اولین پرواز خدمه، در آرتمیس 3، حداقل یک زن و به احتمال زیاد یک فرد رنگین پوست حضور خواهد داشت. آنها ممکن است یکی و یکسان باشند. ممکن است چندین نفر وجود داشته باشد.

 

من مشتاقانه منتظر دیدن این تنوع بیشتر هستم، زیرا بچه‌های جوان امروزی که به ناسا نگاه می‌کنند می‌توانند بگویند: “هی، فضانوردی شبیه من است. من می‌توانم این کار را انجام دهم. می‌توانم بخشی از برنامه فضایی باشم.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 منبع:

Artemis 1 mission sets the stage for routine space exploration beyond Earth’s orbit

by Jack Burns, The Conversation AUGUST 30, 2022

https://phys.org/news/2022-08-artemis-mission-stage-routine-space.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *