تصاویر هابل از کهکشان غیرمعمول NGC 1156

اعتبار: ESA/Hubble & NASA، R. B. Tully، R. Jansen، R. Windhorst

 

کهکشانی که در این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل ناسا نشان داده شده است، شکلی بر خلاف بسیاری از کهکشانهای آشنای هابل دارد. هزاران ستاره درخشان آن یک کهکشان مارپیچی را تداعی می‌کنند، اما فاقد ساختار مشخصه “پیچ در پیچ” است. شکوفه‌های قرمز درخشان نیز مشخص هستند که توسط ابرهای غبار پیچ خورده‌اند – این مکان‌ها محل شکل‌گیری ستاره‌ها هستند. این کهکشان همچنین درخششی پراکنده، بسیار شبیه یک کهکشان بیضی‌شکل و هسته آن از ستاره‌های قدیمی‌تر و قرمزتر، ساطع می‌کند. این کهکشان شگفت‌انگیز برای اخترشناسان با نام NGC 1156 شناخته می‌شود.

 

NGC 1156 در فاصله 25 میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی برج حمل قرار دارد. دارای ویژگیهای مختلف و متنوعی است که مورد توجه ستاره‌شناسان است. یک کهکشان کوتوله نامنظم، همچنین به عنوان منزوی طبقه بندی می‌شود، به این معنی که هیچ کهکشان دیگری به اندازه کافی در نزدیکی آن نیست که بر شکل عجیب و غریب آن و شکل‌گیری ادامه دار ستاره‌ها تأثیر بگذارد. انرژی شدید ستارگان جوان تازه شکل گرفته، در مقابل درخشش قرمز گاز هیدروژن یونیزه شده، به کهکشان رنگ می بخشد، در حالی که مرکز آن پر از ستارگان نسلهای قدیمی‌تر است.

 

هابل قبلا NGC 1156 را گرفته بود. ستاره‌شناسان متوجه شدند که هابل تنها سه چهارم کهکشان‌ها را در فاصله کمی بیش از 30 میلیون سال نوری از زمین با جزئیات کافی برای مطالعه ترکیب ستارگان درون آنها رصد کرده است. آنها پیشنهاد کردند که در بین پروژه‌های بزرگتر، هابل می‌تواند از موارد باقیمانده، از جمله NGC 1156، عکسهای فوری بگیرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hubble images unusual galaxy NGC 1156

by NASA’s Goddard Space Flight Center AUGUST 29, 2022

https://phys.org/news/2022-08-hubble-images-unusual-galaxy-ngc.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *