نجوم کودک: فضای بین‌ستاره‌ای چیست؟

 

 

در نگاه اول، پاسخ ساده به نظر می‌رسد. “اینتر” یعنی بین. ستاره به ستاره‌ها اشاره دارد. “شما فکر می‌کنید” آسان “است! فضای بین ستاره‌ای بخشی از فضا است که بین ستارگان وجود دارد. “

 

نه اینقدر سریع تصمیم نگیرید! آیا این به معنی این یست که همه فضا، فضایی بین ستاره‌ای است؟

تصویر هابل از فضا. اعتبار: NASA / ESA

 

اما فضای بین‌ستاره‌ای چیزی متفاوت است، پس باید مرز تعریف شده‌ای بین فضای نزدیک ستاره‌ها و فضای بین ستارگان وجود داشته باشد. اما مرز آن چیست؟

 

به باد خورشیدی نگاه کنید!

 خورشید ذرات را به فضا پرتاب می‌کند. باد خورشیدی در برابر ذرات فضایی بین ستاره‌ای فشار می‌آورد.

 

دانشمندان فضای بین ستاره‌ای را به عنوان جایی که جریان میدان مغناطیسی و مواد مغناطیسی خورشید بر روی محیط اطراف آن تأثیر می‌گذارد، تعریف می‌کند. این مکان به نام هلیوپوز نامیده می‌شود. این فضا نشان دهنده پایان یک منطقه ایجاد شده توسط خورشید ما می‌باشد که هلیوسفر نامیده می شود. 

خورشید، هلیوسفر را با ارسال جریان ثابت ذرات و یک میدان مغناطیسی به فضا در بیش از 670000 مایل در ساعت ایجاد می‌کند. این جریان “باد خورشیدی” نامیده می‌شود.

مانند باد زمین، این باد به چیزهایی که در اطراف آن است، فشار می‌آورد. آنچه که در مقابل آن قرار می‌گیرد، ذرات ستاره‌های دیگر است. 

 

چگونه می‌دانیم چه هنگام وارد فضای بین‌ستاره‌ای شده‌ایم؟

همه چیز به تشخیص غلظت و درجه حرارت ذرات در اطراف شما بستگی دارد. درون هلیوسفر، ذرات خورشید گرم هستند اما کمتر متمرکز هستند. در خارج از حباب، آنها بسیار سردتر و متمرکزتر هستند.

هنگامی که شما به فضای بین ستارگان می‌روید، افزایش ذرات “سرد” در اطراف شما وجود خواهد داشت. همچنین یک میدان مغناطیسی وجود دارد که از خورشید ما نیست. به فضای بین ستاره‌ای خوش آمدید!

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Where Does Interstellar Space Begin?

https://spaceplace.nasa.gov/interstellar/en/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *