جیمز دو کهکشان را در حال برخورد با هم شکار کرده است!!

 

 

دو کهکشان پر زرق و برق که در فاصله 275 میلیون سال نوری از ما قرار دارند، در یک تصویر جدید شگفت‌انگیز از تلسکوپ فضایی جیمز وب، با هم برخورد کرده و تشکیل ستاره را تحریک می‌کنند.

IC 1623 یک جفت کهکشان است. دو کهکشان با هم برخورد می کنند

NASA/ESA/CSA/STScI./R. Colombari

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) دو کهکشان را در حال برخورد شکار کرده است. در بحبوحه این برخورد کیهانی، محققان چیز غیرمنتظره‌ای پیدا کرده اند – به نظر نمی‌رسد که یک سیاهچاله بسیار پرجرم فعال در هیچ یک از کهکشانها وجود داشته باشد.

 

این جفت کهکشان که IC 1623 یا VV 114 نامیده می‌شود، در فاصله 275 میلیون سال نوری از ما قرار دارد. لی آرموس در موسسه فناوری کالیفرنیا و همکارانش آنها را با JWST به عنوان بخشی از کمپین برای شناسایی چهار ادغام کهکشانهای نسبتاً نزدیک و روشن و نحوه عملکرد آنها مشاهده کردند.

 

ویویان یو از دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، یکی از اعضای تیم انجام این کار می‌گوید: «ادغام تغییرات چشمگیری در شکل و محتوای کهکشان و تقریباً همه چیز به ارمغان می‌آورد، بنابراین ما واقعاً باید این فرآیند را درک کنیم تا بفهمیم کهکشان‌ها چگونه تکامل می‌یابند.

 

هنگامی که دو کهکشان به دور یکدیگر می چرخند و با هم برخورد می‌کنند، جریان‌های عظیمی از مواد را از یکدیگر جدا می کنند و امواج ضربه ای عظیمی را ایجاد می‌کنند که از هر دو کهکشان می‌گذرد. هر دوی این فرآیندها در لکه‌های قرمز رنگ در این تصویر مشخص شده‌اند، که مناطق ستاره‌زایی هستند که در غبار پوشانده شده‌اند. آنها به احتمال زیاد توسط امواج ضربه‌ای به فعالیت تحریک شدند.

 

تقریباً هر کهکشان پرجرمی یک سیاهچاله کلان جرم در مرکز خود دارد و محققان انتظار دارند که سیاهچاله‌های موجود در کهکشانهای در حال ادغام نسبتاً فعال باشند و گازهای اطراف خود را ببلعند و در این فرآیند مقادیر زیادی تشعشع ساطع کنند. اما زمانی که یو و همکارانش شروع به تجزیه و تحلیل داده‌های IC 1623 کردند، هیچ نشانه‌ای از سیاهچاله‌های فعال پیدا نکردند.

 

آرموس می‌گوید: «این ادغام‌ها معمولاً همه چیز را آزار می‌دهند و باعث می‌شوند این سیاه‌چاله‌ها گاز زیادی دریافت کنند و سپس هیجان‌زده می‌شوند و چیزها جالب می‌شوند، اما ما در اینجا چنین چیزی را نمی‌بینیم. “ما باید کمی بیشتر نگاه کنیم – آنها همیشه نمی‌ایستند تا دست تکان بدهند.” یک یا دو سیاهچاله بسیار پرجرم ممکن است به طور غیرمنتظره‌ای غیر فعال یا در اعماق کهکشان‌های در حال برخورد پنهان شده باشند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

JWST has caught two galaxies smashing together and sparking starbursts

 3 August 2022

By Leah Crane

https://www.newscientist.com/article/2332158-jwst-has-caught-two-galaxies-smashing-together-and-sparking-starbursts/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *