سیاره ابر زمین از منطقه قابل سکونت ستاره کوتوله قرمز عبور می‌کند!!

سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده 37 سال نوری از زمین فاصله دارد و توسط ستاره‌شناسان با استفاده از ابزار جدیدی در تلسکوپ سوبارو در هاوایی پیدا شد.

نموداری از منظومه سیاره‌ای راس 508 با نوار سبز نشان دهنده منطقه قابل سکونت. (اعتبار تصویر: مرکز اختربیولوژی)

ستاره‌شناسان یک “ابر زمین” را کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره کوتوله سرخ در فاصله تنها 37 سال نوری از منظومه شمسی ما می‌چرخد.

سیاره فراخورشیدی Ross 508 b از منطقه به اصطلاح قابل سکونت ستاره مادر خود می‌گذرد، منطقه‌ای که در آن دمای سطح برای وجود آب مایع، یک عنصر کلیدی حیات، مناسب است. جرم سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده حدود چهار برابر زمین است و با استفاده از تکنیک جدید نظارت مادون قرمز کشف شد. نزدیکی این ابر زمین به سیاره ما به این معنی است که برای تحقیقات جوی آماده است که می‌تواند به محققان کمک کند تا دریابند که آیا حیات در اطراف ستارگان کم جرم وجود دارد یا خیر.

بونی ساتو، سرپرست تیم و پروفسور مؤسسه فناوری توکیو در بیانیه‌ای گفت: «به نظر می‌رسد که اولین سیاره کشف‌شده با این روش جدید به‌طور وسوسه‌انگیز به منطقه قابل سکونت نزدیک‌تر از آن باشد که درست باشد و نویدبخش اکتشافات آینده است». .

کوتوله‌های قرمز مانند راس 508 که حدود یک پنجم جرم خورشید را دارد، ستاره‌های کوچکی هستند که حدود سه چهارم کل ستارگان کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهند. این ستارگان به ویژه در منطقه اطراف منظومه شمسی ما فراوان هستند و ستاره‌های کوتوله قرمز و منظومه‌های آنها را به اهداف ایده آلی برای جستجوی سیارات خارج از منظومه شمسی و بررسی حیات احتمالی در سایر نقاط جهان تبدیل می‌کنند.

این واقعیت که کوتوله‌های قرمز کوچک هستند به این معنی است که آنها خنک هستند و دمای آنها بین 2000 تا 3500 کلوین است. دمای نسبتاً پایین آن‌ها، برخلاف ستارگان بزرگ‌تر، آنها را در نور مرئی کم‌نور می‌کند و به این معنی است که ستاره‌شناسان باید آنها را در فروسرخ مطالعه کنند.

به منظور انجام این کار، مرکز اختربیولوژی در ژاپن یک ابزار رصدی مادون قرمز به نام ابزار داپلر فروسرخ (IRD) برای نصب بر روی تلسکوپ سوبارو در هاوایی ایجاد کرد. با استفاده از این ابزار – اولین طیف‌نگار مادون قرمز با دقت بالا برای یک تلسکوپ کلاس 8 متری – اخترشناسان شروع به جستجوی نشانه‌هایی از سیارات در اطراف ستاره‌های کوتوله سرخ کردند.

به طور خاص، محققان به دنبال “تلو تلو خوردن” بودند که یک سیاره فراخورشیدی در مدار ستاره مادر خود ایجاد می‌کند. تلوتلو خوردن یا لرزش به صورت یک جابجایی کوچک در طول موج نور ستاره هنگام حرکت به سمت زمین و دور شدن از آن ثبت می‌شود.

تصویر هنری سیارات فراخورشیدی را نشان می‌دهد که به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخند. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

کشف Ross 508 b اولین موفقیت این پروژه است که به طور رسمی برنامه استراتژیک سوبارو IRD (IRD-SSP) نامیده می‌شود.

ساتو گفت: 14 سال از شروع توسعه IRD می‌گذرد. ما به توسعه و تحقیقات خود با امید به یافتن سیاره‌ای دقیقاً مانند Ross 508 b ادامه داده‌ایم.

Ross 508 b، سومین سیاره‌ای که در اطراف چنین ستاره کم جرمی یافت می‌شود، فاصله متوسطی از ستاره مادرش تنها یک بیستم برابر فاصله زمین و خورشید است. اخترشناسانی که آن را کشف کردند معتقدند که مدار بسیار بیضوی این سیاره هر 11 روز آن را به منطقه قابل سکونت راس 508 می‌برد.

هیروکی هاراکاوا، محقق تلسکوپ سوبارو در بیانیه‌ای گفت: «راس 508 b اولین کشف موفق یک ابر زمین با استفاده از طیف‌سنجی مادون قرمز نزدیک است. “پیش از این، در تشخیص سیارات کم جرم مانند ابر زمینها، رصدهای مادون قرمز نزدیک به تنهایی به اندازه کافی دقیق نبودند و تایید با اندازه گیری‌های سرعت خط دید با دقت بالا در نور مرئی ضروری بود.” (اگرچه ابر زمین‌ها بزرگتر از سیاره خودمان هستند، اما بیشتر سیارات فراخورشیدی که دانشمندان در حال حاضر کشف می‌کنند بسیار بزرگتر هستند.)

Super-Earth planet zips through the habitable zone of red dwarf star