پوسته سحابی جبار در حال نشت گاز و غبار از یک شکاف تازه کشف شده است!!

 

 

ستاره شناسان از این نشت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پوسته استفاده می کنند.

 

یک مدل سه بعدی از سحابی شکارچی، پوسته شکارچی را به صورت گاز آبی رنگ اطراف سحابی را نشان می دهد که به رنگ قرمز و زرد به تصویر کشیده شده است.

 

یک پوسته گاز مایل به آبی که سحابی شکارچی را احاطه کرده است، معروف به پوسته شکارچی، برآمدگی را نشان می دهد که ممکن است گاز و غبار نشت کند. (اعتبار تصویر: NASA/ESA)

 

به نظر می‌رسد در سحابی شکارچی، یک منطقه ستاره‌ساز معروف در صورت فلکی شکارچی، گاز و غبار را از پارگی پوسته گازی خود نشت می‌کند که توسط تلسکوپ پرنده سوفیا ناسا کشف شده است.

 

این پوسته در حال انبساط، معروف به پوسته جبار، از بادهایی سرچشمه می‌گیرد که از گروه عظیمی از ستارگان درون سحابی به نام خوشه ذوزنقه می‌وزند. بر اساس بیانیه انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه ها (USRA)، بادها گرد و غبار و گاز را بهم می‌ریزند و حبابی را در اطراف سحابی ایجاد می‌کنند که به سمت زمین در حال گسترش است.

 

محققان با استفاده از رصدخانه استراتوسفری هوابرد  نجوم فروسرخ (SOFIA) – پروژه مشترک بین ناسا و مرکز هوافضای آلمان (DLR) – برآمدگی را پیدا کردند که از ناحیه شمال غربی پوسته به فضا بیرون زده بود. برآمدگی این تصور را ایجاد می‌کند که گویی پوسته سوراخ شده است و اجازه می‌دهد گاز و گرد و غبار خارج شود.

 

اومیت کاواک، نویسنده ارشد این مطالعه و بخشی از تیم SOFIA مستقر در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در دره سیلیکون کالیفرنیا در این بیانیه گفت: «این حباب – با قطر تقریباً هفت سال نوری – باید ساختاری تقریباً کروی مانند باشد، اما ما یک برآمدگی در قسمت شمال غربی آن پیدا کردیم. وقتی پوسته را می‌شکنی، عملاً با اضافه کردن تلاطم، شروع به هم زدن یک سوپ کیهانی از گاز و غبار می‌کنی.»

 

گیرنده آلمانی SOFIA برای نجوم در فرکانس‌های Terahertz (GREAT) انتشار کربن یونیزه‌شده از برآمدگی را نشان داد که محققان از آن برای اندازه‌گیری اندازه، ساختار و گسترش پوسته جبار استفاده کردند. به گفته محققان، این داده‌ها بینش جدیدی در مورد منشاء جبار و سرنوشت آن ارائه می‌دهد.

 

الکساندر تیلنز، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه لیدن، در بیانیه‌ای گفت: “این سوپ اشتهاآورترین سوپ نیست، اما یکی از راه‌ها برای تشکیل ستاره‌های جدید یا محدود کردن شکل‌گیری ستاره‌های آینده است.”

 

جریان خروجی کربن یونیزه شده به فضا بر چگالی، دما و شیمی منطقه اطراف آن تأثیر می‌گذارد. این امر به نوبه خود ممکن است منجر به ایجاد یا نابودی ستارگان جدید در سحابی شکارچی شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Orion Nebula’s shell is leaking gas and dust from a newly discovered tear

By Samantha Mathewson 

https://www.space.com/orion-nebula-veil-leaks-gas-from-tear

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *