تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن است  قدیمی‌ترین کهکشان دیده شده را پیدا کرده باشد!!

دانشمندی که داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرد، روز چهارشنبه گفت، تنها یک هفته پس از نمایش اولین تصاویرش به جهان، تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن است کهکشانی را پیدا کرده باشد که 13.5 بیلیون سال پیش وجود داشته است.

 

روهان نایدو از مرکز اخترفیزیک هاروارد به خبرگزاری فرانسه گفت که این کهکشان که با نام GLASS-z13 شناخته می‌شود، به 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ باز می‌گردد، یعنی حدود 100 میلیون سال زودتر از هر چیزی که قبلاً شناسایی شده بود.

 

او گفت: “ما به طور بالقوه به دورترین نور ستاره‌ای که کسی تا به حال دیده است نگاه می‌کنیم.”

 

هر چه اجسام دورتر از ما باشند، زمان بیشتری طول می‌کشد تا نور آنها به ما برسد، و بنابراین نگاه کردن به جهان دور به معنای دیدن گذشته عمیق است.

 

اگرچه GLASS-z13 در اولین دوره کیهان وجود داشته است، سن دقیق آن ناشناخته باقی مانده است، زیرا ممکن است در هر زمانی در 300 میلیون سال اول شکل گرفته باشد.

 

GLASS-z13 در داده‌های به‌اصطلاح انتشار زودهنگام از تصویرگر اصلی مادون قرمز رصدخانه در حال چرخش به نام NIRcam مشاهده شد – اما این کشف در اولین مجموعه تصویری فاش نشد که هفته گذشته توسط ناسا منتشر شد.

 

هنگامی که از طیفی از مادون قرمز به طیف مرئی ترجمه می‌شود، کهکشان به صورت یک لکه قرمز با سفید به عنوان بخشی از تصویر وسیع تری از کیهان دور به نام “میدان عمیق” در مرکز آن ظاهر می‌شود.

 

نایدو و همکارانش – تیمی متشکل از 25 ستاره‌شناس از سراسر جهان یافته‌های خود را به یک مجله علمی ارسال کرده‌اند.

 

نایدو گفت که تیم دیگری از اخترشناسان به رهبری مارکو کاستلانو که بر روی داده‌های مشابه کار کرده‌اند به نتایج مشابهی دست یافته‌اند، “بنابراین این امر به ما اطمینان می‌دهد”.

 

“کار باید انجام شود”

یکی از وعده‌های بزرگ وب، توانایی آن برای یافتن اولین کهکشانهایی است که پس از انفجار بزرگ، 13.8 بیلیون سال پیش شکل گرفته‌اند.

 

از آنجایی که اینها از زمین بسیار دور هستند، تا زمانی که نور آنها به ما می‌رسد، با انبساط کیهان کشیده شده و به ناحیه مادون قرمز طیف نور منتقل شده است که وب برای تشخیص آن با وضوح بی‌سابقه‌ای مجهز شده است.

 

نایدو و همکارانش این داده‌های فروسرخ از کیهان دور را بررسی کردند و به دنبال نشانه‌ای از کهکشان‌های بسیار دور بودند.

 

در زیر آستانه خاصی از طول موج مادون قرمز، همه فوتون‌ها بسته‌های انرژی – توسط هیدروژن خنثی جهان که بین جسم و ناظر قرار دارد جذب می‌شوند.

 

با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق فیلترهای مادون قرمز مختلف که به یک منطقه از فضا اشاره می‌کردند، آنها توانستند محل وقوع این ریزش‌ها در فوتون‌ها را شناسایی کنند که از آنجا حضور این کهکشان‌های دوردست را استنباط کردند.

 

نایدو می‌گوید: «ما تمام داده‌های اولیه را برای کهکشان‌هایی با این امضای بسیار چشمگیر جست‌وجو کردیم و این دو سامانه‌ای بودند که تا حد زیادی قانع‌کننده‌ترین امضا را داشتند.

 

یکی از آنها GLASS-z13 است، در حالی که دیگری، GLASS-z11 است.

 

نایدو گفت: “شواهد قوی وجود دارد، اما هنوز کار برای انجام دادن وجود دارد.”

 

به طور خاص، این تیم می‌خواهد از مدیران وب برای انجام طیف‌سنجی – تحلیلی از نور که ویژگی‌های دقیق را نشان می‌دهد – برای اندازه‌گیری فاصله دقیق آن زمان تلسکوپ بخواهد.

 

نایدو گفت: “در حال حاضر، حدس ما برای فاصله بر اساس چیزی است که نمی‌بینیم – بسیار خوب است که برای آنچه می بینیم پاسخی داشته باشیم.”

 

با این حال، تیم قبلاً ویژگی‌های شگفت انگیزی را شناسایی کرده است.

 

به‌عنوان مثال، کهکشان جرم یک بیلیون خورشید است که «بالقوه بسیار شگفت‌انگیز است، و این چیزی است که ما واقعاً نمی‌دانیم» با توجه به اینکه چه مدت پس از انفجار بزرگ شکل گرفت.

 

وب که دسامبر گذشته پرتاب شد و از هفته گذشته کاملاً عملیاتی شد، قوی‌ترین تلسکوپ فضایی است که تا به حال ساخته شده است و ستاره‌شناسان مطمئن هستند که نویدبخش عصر جدیدی از اکتشافات خواهد بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The James Webb Space Telescope May Have Already Found The Oldest Galaxy Ever Seen

ISSAM AHMED, AFP

21 JULY 2022

https://www.sciencealert.com/one-week-in-webb-telescope-delivers-another-galactic-surprise

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *