بایدن از منظره فوق عمیق تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان رونمایی کرد!!

 

 

عصر جدیدی برای دید عمیقتر از هر زمان دیگری در جهان آغاز شده است.

 

رئیس جمهور جو بایدن، معاون رئیس جمهور کامالا هریس و مدیر ناسا، بیل نلسون، از اولین تصویر با کیفیت علمی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب 10 بیلیون دلاری گرفته شده است، روز دوشنبه (11 ژوئیه) در کاخ سفید رونمایی کردند. بر اساس بیانیه ناسا، این تصویر عمیق‌ترین نمای فروسرخ جهان تا به امروز است و تنها با استفاده از 12.5 ساعت زمان رصد روی یکی از چهار ابزار تلسکوپ ایجاد شده است.

 

هریس گفت: «امروز یک فصل جدید هیجان انگیز در اکتشاف جهان ما را نشان میدهد. از آغاز تاریخ، انسان‌ها با شگفتی به آسمان شب می‌نگرند و به لطف انسان‌های فداکاری که دهه‌ها در زمینه مهندسی و شگفتی‌های علمی کار کرده‌اند، می‌توانیم با درک جدیدی به آسمان نگاه کنیم.

 

بایدن از این تصویر به خاطر نمایش ملت و قدرت علم استقبال کرد. او گفت: «این تلسکوپ نشان می‌دهد که آمریکا چگونه جهان را  نه با الگوی قدرت ما، بلکه با قدرت مثال ما رهبری می‌کند.

 

افشای کاخ سفید مقدمه‌ای برای رویداد ناسا است که بقیه اولین تصاویر وب را در روز سه شنبه (11 ژوئیه) از ساعت 10:30 صبح به وقت EDT (1430 GMT) منتشر می‌کند.

 

ناسا قبلاً قول برخی از اجرام آسمانی را داده است که هواداران فضایی می‌توانند منتظر دیدن آنها در این تصاویر باشند. در روز جمعه (8 ژوئیه)، این آژانس اعلام کرد که رویداد فردا نماهایی از سحابی‌های کارینا و حلقه جنوبی و همچنین کهکشان‌های نزدیک استفان را ارائه می‌دهد. همچنین رصد یک سیاره فراخورشیدی به نام WASP-96 b در دستور کار است، اگرچه وب تصویری از جهان دور ارائه نخواهد کرد. در عوض، دانشمندان طیفی از سیاره را به اشتراک خواهند گذاشت که نور را بر اساس طول موج تقسیم می‌کند و بینشی از ترکیب شیمیایی ارائه می‌دهد.

اولین تصویر با کیفیت علمی منتشر شده از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، که در 11 ژوئیه 2022 فاش شد، عمیق‌ترین نمای فروسرخ جهان تا به امروز است. (اعتبار تصویر: NASA، ESA، CSA، و STScI)

 

در همین حال، تصویر امروز SMACS 0723 را نشان می‌دهد. این نام الهام‌بخش کهکشانی را به‌قدری عظیم نشان می‌دهد که نوری را که از اجسام موجود در فضای پشت آن می‌آید، آن‌گونه که رصدخانه می‌بیند، خم می‌کند و بزرگ‌نمایی می‌کند. ترکیبی از قابلیت‌های رصد پرقدرت وب و اثر لنز گرانشی به این معنی است که این تصویر عمیق‌ترین نمای فروسرخ جهان است که بشر تا به امروز دیده است.

 

نلسون در کاخ سفید گفت: “اگر یک دانه شن را روی نوک انگشت خود در طول بازو نگه دارید، این بخشی از جهان است که می‌بینید: فقط یک ذره کوچک از جهان.”

 

انتشار امروز اوج نزدیک به هفت ماه عملیات فضایی با دقت هماهنگ شده از زمان پرتاب وب در 25 دسامبر 2021 را نشان می‌دهد. نزدیک به 1 میلیون مایل (1.5 میلیون کیلومتر) از زمین در سمت مقابل خورشید فاصله دارد.

 

به طور همزمان، فضاپیما از یک پیکربندی فشرده مناسب برای پرتاب، از جمله باز کردن آفتابگیر عظیم بادبادکی شکل که به رصدخانه اجازه می‌دهد تا کیهان را در نور مادون قرمز مطالعه کند، مستقر شد. این تلسکوپ همچنین آینه طلایی خود را باز کرد و هفته‌ها را صرف تنظیم دقیق موقعیت 18 بخش شش ضلعی خود کرد.

 

در نهایت، تیم پشتیبان وب هر یک از چهار ابزار کلیدی علمی را کالیبره کردند و اطمینان حاصل کردند که هر یک از 17 حالت رصد فضاپیما به درستی کار می کنند. این کار تا چند ساعت پس از اظهارات بایدن ادامه یافت و آخرین حالت ابزار نهایی برای علم اوایل روز دوشنبه تایید شد.

 

تصاویری که امروز و فردا منتشر می‌شوند، آغاز کار وب به عنوان یک رصدخانه فضایی تمام عیار است.

 

در مرحله بعد، این تلسکوپ دارای یک صفحه ویژه از دیگر علوم اولیه است که باید تا اولین سالگردش در فضا تکمیل شود. این مشاهدات همه چیز را از مشتری گرفته تا شکل‌گیری کهکشان‌ها در کیهان اولیه را پوشش می‌دهند و برای کمک به دانشمندان طراحی شده‌اند تا یاد بگیرند که چگونه از داده‌های وب به بهترین شکل استفاده کنند.

 

سپس، تلسکوپ در آنچه دانشمندان رصدهای چرخه 1 خود می نامند، حفاری خواهد کرد، که تا تابستان آینده ادامه خواهد داشت.

 

اگرچه این رصدخانه برای کار پنج سال طراحی شده بود، مقامات ناسا گفته‌اند که انتظار دارند به لطف پرتاب دقیقی که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، با این تلسکوپ به 20 سال برسد. تلسکوپ فضایی هابل، همتای پیشین وب، 32 سال کار کرده است، اگرچه فضانوردان توانستند این ابزار را تا سال 2009 ارتقا دهند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Biden unveils James Webb Space Telescope’s ultradeep view of the universe

By Meghan Bartels

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-first-photo-biden

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *