مشاهدات نشان می‌دهند که کم‌نورترین سیارکی که تاکنون کشف شده است به زمین برخورد نخواهد کرد!!

 

تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا، سیارک 2021 QM1 را زمانی رصد کرد که بسیار کم نور بود.

سیارک 2021 QM1 در مقطعی خطرناک ترین سیارک شناخته شده برای بشر بود. (اعتبار تصویر: ESO/O. Hainaut)

 

سیارکی که در آگوست 2021 کشف شد به نظر می‌رسید در مسیر برخورد با زمین است، اما یک کمپین رصدی گسترده که یکی از قدرتمندترین تلسکوپهای جهان را شامل می‌شد، در نهایت خطرناک بودن سنگ فضایی را رد کرد.

این سیارک که 2021 QM1 نام گرفت، اخترشناسان را به شدت سردرگم کرد. به گفته آژانس فضایی اروپا (ESA)، این سیارک در مقطعی “خطرناکترین سیارک شناخته شده برای بشر” بود، زیرا به نظر می‌رسید که در آوریل 2052 حتی پس از مشاهدات و محاسبات مجدد مدارش به سیاره ما برخورد می‌کند.

تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی، یکی از قوی‌ترین تلسکوپ‌های نوری در جهان، لازم بود تا در نهایت این برخورد را رد کند. به گفته آژانس فضایی اروپا، این تلسکوپ مجبور شد صخره فضایی با عرض 160 فوت (50 متر) را هنگام دور شدن از زمین آنقدر ردیابی کند که در نهایت به “کم نورترین سیارک مشاهده شده تا کنون” تبدیل شد.

چند تلسکوپ 2021 QM1 را اندکی پس از کشف آن توسط رصدخانه کوه لمون در توسان، آریزونا رصد کردند. در ابتدا، با هر رصد جدید، بیشتر و بیشتر مطمئن به نظر می‌رسید که سیارک ممکن است در سه دهه آینده به طور خطرناکی به زمین نزدیک شود. یک سیارک به عرض 160 فوت می‌تواند آسیبی معادل بمب هسته‌ای ایجاد کند که توسط ایالات متحده در پایان جنگ جهانی دوم بر روی هیروشیما پرتاب کرد، بنابراین دانشمندان در مورد محاسبات نگران بودند.

ریچارد موسل، رئیس دفاع سیاره‌ای ESA در بیانیه‌ای گفت: «این مشاهدات اولیه اطلاعات بیشتری در مورد مسیر سیارک به ما داد که سپس آن را در آینده پیش‌بینی کردیم.» ما می‌توانستیم مسیرهای آینده آن را به دور خورشید ببینیم و در سال 2052 می‌توانست به طور خطرناکی به زمین نزدیک شود. هر چه بیشتر این سیارک مشاهده می‌شد، این خطر بیشتر لمس می‌شد.

با بالا بودن خطر برخورد پیش‌بینی‌شده، سیارک برای چندین ماه در تابش خیره کننده خورشید ناپدید شد زیرا مدارش آن را به ستاره ما نزدیکتر می‌کرد. ستاره‌شناسان می‌دانستند که زمانی که سنگ فضایی دوباره به آسمان‌ تاریک‌تر برسد، بسیار دور و در نتیجه ضعیف‌تر از آن خواهد بود که توسط اکثر تلسکوپ‌های زمینی رصد شود. بنابراین آنها از تلسکوپ بسیار بزرگ کمک خواستند، که با آینه 26 فوتی (8 متری) خود، شانس معقولی برای تشخیص سنگ داشت. با این حال، این  کار دلهره آور بود.

 

مسیر سیارک 2021 QM1. (اعتبار تصویر: ESA)

اولیور هینوت، ستاره‌شناس ESO، در بیانیه‌ای گفت: “ما یک پنجره کوتاه برای شناسایی سیارک خطرناک خود داشتیم.” بدتر از آن، این سیارک در حال عبور از منطقه‌ای از آسمان با کهکشان راه شیری در پشت آن بود. پیچیده‌ترین مشاهدات سیارکی که تاکنون انجام داده‌ایم.”

این تلسکوپ موفق شد 2021 QM1 را زمانی شناسایی کند که سنگ فضایی قدر 27 داشت. برای مقایسه، قدر خورشید، درخشان‌ترین جرم در آسمان ما، منهای 27 است. (مقیاس قدر روشنایی واقعی اجرام را معکوس می‌کند؛ درخشان‌ترین قدر ستارگان در آسمان حدود 0 است.)

کمپین رصدی داده‌های کافی برای مدافعان سیاره‌ای فراهم کرد تا مدار 2021 QM1 را اصلاح کنند و برخورد سال 2052 را رد کنند.

از زمان شروع مشاهدات، بیش از 1 میلیون سیارک در منظومه شمسی کشف شده است که تقریبا 30000 از آنها از نزدیک زمین می‌گذرند. ستاره‌شناسان موفق شده‌اند بیشتر سنگهای بسیار بزرگی را ردیابی کنند که می‌توانند کل سیاره را تهدید کنند، اما بسیاری از سنگهای کوچکتر که هنوز هم می‌توانند آسیب قابل توجهی ایجاد کنند، مانند 2021 QM1، ناشناخته باقی مانده‌اند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The ‘faintest asteroid ever detected’ won’t hit Earth, months of observations show

By Tereza Pultarova

https://www.space.com/faintest-asteorid-wont-hit-earth-2052

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *