پرتاب کیوبست کپستون ناسا به ماه دوباره بخاطر بررسی سیستم‌ها به تعویق افتاد!!

 

 

ناسا می‌گوید فرصت بعدی پرتاب کپستون به ماه سه شنبه، 28 ژوئن است.

تقویت‌کننده الکترون آزمایشگاه راکتی که کیوب‌ست کپستون ناسا را ​​به ماه می‌برد. محل پرتاب در شبه‌جزیره ماهیا نیوزیلند. (اعتبار تصویر: Rocket Lab)

 

ناسا برنامه‌های خود را برای پرتاب یک کیوب‌ست کوچک به ماه در روز دوشنبه (27 ژوئن) متوقف کرده است تا زمان بیشتری برای بررسی تقویت کننده آزمایشگاه موشکی خود برای پرواز فراهم کند.

 

آژانس فضایی ایالات متحده امروز اعلام کرد که پرتاب روز دوشنبه برای کیوب‌ست کپستون به ماه با تقویت کننده الکترون ساخته شده انجام نمی‌شود. این ماموریت به رهبری شرکت Advanced Space قرار بود از یک سکو در شبه جزیره ماهیا، نیوزلند در ساعت 6 صبح به وقت شرقی (1000 GMT) روز دوشنبه پرتاب شود.

 

مقامات ناسا در به‌روزرسانی 26 ژوئن نوشتند: «ناسا، آزمایشگاه موشکی و فضای پیشرفته از تلاش برای پرتاب 27 ژوئن برای مأموریت کپستون به ماه صرف‌نظر کرده تا به آزمایشگاه راکتی اجازه انجام بررسی‌های نهایی سیستم‌ها را بدهد». تیمها در حال ارزیابی آب و هوا و سایر عوامل برای تعیین تاریخ پرتاب بعدی هستند.

 

تاریخ احتمالی بعدی پرتاب کپستون به اندازه اجاق مایکروویو، سه‌شنبه، 28 ژوئن است، اما ناسا و شرکای آن می‌توانند این مأموریت را در هر زمانی قبل از 27 جولای آغاز کنند و همچنان اطمینان حاصل کنند که کیوب‌ست در 13 نوامبر به ماه می‌رسد. این ماموریت از سال 2021 به طور مکرر به تعویق افتاده است: ابتدا به دلیل مسائل مربوط به بیماری همه‌گیر کویید 19 و بعداً به دلیل نیاز به بررسی‌های بیشتر در کیوب‌ست و تقویت کننده آن.

 

کپستون یا آزمایش عملیات ناوبری و فناوری سیستم موقعیت‌یابی خودمختار سیسلونار، یک فضاپیمای کوچک 55 پوندی (25 کیلوگرمی) است که برای آزمایش مسیر جدیدی در اطراف ماه به نام مدار هاله نزدیک طراحی شده است. مداری که مسیری بسیار بیضی به دور ماه را دنبال می‌کند، همان مداری است که ناسا امیدوار است برای ایستگاه فضایی گیت‌وی برنامه‌ریزی شده خود برای فضانوردان به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس استفاده کند.

 

تحت این ماموریت، کپستون روی یک تقویت‌کننده الکترونی آزمایشگاه موشکی پرتاب می‌شود و از مرحله فوتون شرکت برای کمک به راهیابی به ماه استفاده می‌کند. این اولین ماموریت آزمایشگاه موشکی با فوتون در اعماق فضا است.

 

آزمایش عملیات ناوبری و فناوری سیستم موقعیت‌یابی خودکار سیسلونار ناسا (CAPSTONE) در حین مونتاژ با آرایه‌های خورشیدی باز شده دیده می‌شود. کیوب‌ست 55 پوندی تقریباً به اندازه یک مایکروفر است. (اعتبار تصویر: ناسا/دومینیک هارت)

 

اگر همه چیز خوب پیش برود، کپستون شش روز پس از پرتاب جدا می‌شود و به آرامی طی حدود چهار ماه راهی ماه می‌شود. انتظار می‌رود این فضاپیما پس از رسیدن به مدار نهایی خود، حداقل شش ماه را برای انجام آزمایش‌های ناوبری و ارتباطات به عنوان بخشی از ماموریت 30 میلیون دلاری خود صرف کند که از فاصله 1000 مایلی (1600 کیلومتری) تا ماه و 43500 مایلی (70000 کیلومتری) از سطح ماه پرواز خواهد کرد.

 

مقامات ناسا در به روز رسانی نوشتند: “فرصت بعدی پرتاب در دوره فعلی در 28 ژوئن است.” “طراحی مسیر کپستون به این معنی است که فضاپیما بدون توجه به تاریخ پرتاب در دوره فعلی، که هر روز تا 27 جولای فرصتهای پرتاب را ارائه می‌دهد، در 13 نوامبر به مدار ماه خود می‌رسد.”

 

منبع:

https://www.space.com/nasa-capstone-moon-cubesat-launch-delayed-again

NASA’s CAPSTONE cubesat launch to the moon delayed again for systems checks

By Tariq Malik

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *