بریتانیا می‌خواهد یک فضاپیما بفرستد تا دو ماهواره مرده را از فضا بگیرد!!

 

 

بریتانیا 5 میلیون پوند برای ماموریتی اختصاص می‌دهد تا دو ماهواره مرده را از فضا با سوزاندن آنها در جو زمین خارج کند.

برداشت هنری از ماموریت پیشنهادی شرکت سوئیسی ClearSpace برای گرفتن ماهواره‌های مرده

 

بریتانیا 5 میلیون پوند برای تأمین مالی ماموریتی برای حذف زباله‌های فضایی متعهد می‌شود. هدف این پروژه بازگرداندن دو ماهواره از کار افتاده در جو زمین در اواخر این دهه است.  این کار اولین شاهکار در نوع خود است.

 

جورج فریمن، وزیر علوم بریتانیا، امروز در سخنرانی خود در اجلاس سران بنیاد جهانی امن برای پایداری فضایی در لندن، تعهد این کشور به تمیز و مرتب نگه داشتن مدار زمین را به عنوان بخشی از طرح بریتانیا برای پایداری فضایی تشریح کرد. این امر شامل تدوین هنجارهای نظارتی برای عملکرد ایمن ماهواره‌ها و کاهش هزینه‌های بیمه برای ماموریت‌های پایدار است.

 

فریمن گفت: «ما در اوج انفجار عظیم ماهواره‌ها هستیم. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که در علم پایداری پیشرو هستیم.»

 

ماموریت حذف زباله‌های فعال بریتانیا که برای اولین بار در سال گذشته اعلام شد، یک فضاپیما را در سال 2026 به مدار پرتاب خواهد کرد. پس از رسیدن به آن، به دو ماهواره بریتانیایی مرده که به دور سیاره ما می‌چرخند سفر می‌کند و آنها را به جو می‌کشد تا بسوزند و ثابت می‌کند که یک فضاپیما می‌تواند بیش از یک تکه زباله را از بین ببرد.

 

هیو لوئیس از دانشگاه ساوتهمپتون بریتانیا می‌گوید: «حذف چند تکه زباله با یک وسیله راه درستی است. امروزه بیش از 30000 قطعه زباله در مدار زمین ردیابی می‌شود که شامل 2500 ماهواره مرده می‌شود.

 

برنامه‌های فعلی حذف زباله‌ها، مانند ماموریت آتی شرکت سوئیسی ClearSpace در سال 2025، با بودجه آژانس فضایی اروپا، بر حذف تنها یک تکه زباله متمرکز است. مأموریت بریتانیا اولین ماموریتی خواهد بود که چندین قطعه را هدف قرار میدهد.

 

سه شرکت برای این قرارداد با هم رقابت می‌کنند: ClearSpace، شرکت ژاپنی-بریتانیا Astroscale و شرکت بریتانیایی Surrey Satellite Technology (SSTL). دو نفر برای تقسیم سرمایه 5 میلیون پوندی در ماه جولای انتخاب خواهند شد، سپس یک شرکت واحد برای ماموریت تا پایان سال 2023 با قراردادی به ارزش 60 میلیون پوند انتخاب خواهد شد.

 

فریمن گفت: زباله‌های فضایی مشکل بزرگی هستند. “هدف این است که بریتانیا را به یک رهبر جهانی در سیستم‌های بازیابی ماهواره‌ای تبدیل کنیم.”

 

هر شرکت روش پیشنهادی متفاوتی برای انجام ماموریت دارد. Astroscale از یک بازوی رباتیک برای گرفتن هر ماهواره مرده استفاده می‌کند، Clearspace قصد دارد از چهار بازو برای “گرفتن” اجسام و پایین کشیدن آنها استفاده کند، در حالی که SSTL در حال بررسی امکان استفاده از یک شبکه غول پیکر برای گرفتن یکی و پایین کشیدن دیگری است.

 

دو ماهواره هنوز انتخاب نشده‌اند. جوآن ویلر، وکیل شرکت الدن لگال مستقر در لندن، می‌گوید در حالی که هیچ مانع قانونی عمده‌ای برای هدف قرار دادن ماهواره‌های خود توسط کشور وجود ندارد، برخی از مسائل مربوط به ماموریت‌ها باید با سازمان هواپیمایی کشوری در بریتانیا برطرف شود. “اگر به آنجا بروید و به جسم اشتباهی بچسبید چه اتفاقی می افتد؟” او می‌پرسد و می‌گوید این می‌تواند یک مسئله امنیت ملی باشد.

 

امید این است که این طرح که دارای بزرگترین بودجه برای یک ماموریت فضایی بریتانیا است، مأموریتهای تجاری بیشتری را برای حذف زباله‌ها فعال کند.

 

ترجمه: نجمه قاسمی

منبع:

UK wants to send a spacecraft to grab two dead satellites from space

The UK is putting £5 million towards a mission to remove two dead satellites from space by burning them up in Earth’s atmosphere

By Jonathan O’CallaghanSPACE 23 June 2022

https://www.newscientist.com/article/2325889-uk-wants-to-send-a-spacecraft-to-grab-two-dead-satellites-from-space/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *