در چنین روزی 25 ژوئن:

 

1998

در سال 1998، تماس با رصدخانه خورشیدی و هلیوسفر (SOHO) قطع شد. این رصدخانه در مدار “هاله” در اطراف L-1، یک نقطه تعادل گرانشی بین زمین و خورشید در حدود 1.5 میلیون کیلومتری (930000 مایلی) زمین قرار گرفت. تماس مجدداً در 16 سپتامبر 1998 برقرار شد و در اواسط اکتبر دانشمندان در حال فعال کردن مجدد ابزارهای علمی بودند. از زمان راه اندازی آن در 2 دسامبر 1995، سوهو توانایی جدیدی برای مشاهده همزمان فضای داخلی و جو خورشید و ذرات موجود در باد خورشیدی و هلیوسفر داد. مشاهده فورانهای گاز داغ و دارای بار الکتریکی، هشدار اولیه در مورد فعل و انفعالاتی ارائه کرد  که می‌تواند بر روی زمین تأثیر بگذارد.

 

1997

در سال 1997، زمان پهلوگیری فضاپیمای باربری پروگرس توسط فضانورد روسی واسیلی تسیبلیف، این فضاپیما به طور تصادفی به مدول علمی Spektr برخورد کرد و باعث ایجاد سوراخی در مخزن تحت فشار و آسیب رساندن به آرایه‌های خورشیدی ایستگاه فضایی میر شد. برای نجات ایستگاه، که شامل یک هسته، یک گره اتصال و پنج ماژول علمی بود، اعضای خدمه اتصالات الکتریکی و داده‌های بین Spektr و بقیه ایستگاه را قطع کردند و سپس ماژول را مهر و موم کردند. آنها ایستگاه را نجات دادند اما حدود نیمی از توان الکتریکی خود را از دست دادند.

تلاش برای تعمیر، از جمله در هنگام پیاده‌روی فضایی، نتیجه‌ای نداشت و تا زمانی که ایستگاه از مدار خارج شود (در مارس 2001) ، از ماژول Spectrum استفاده نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *