ابرخرچنگ در حال ظهور ممکن است قدرتمندترین تپ اختر کشف شده باشد!!

 

 

این ستاره نوترونی در مراحل اولیه خود است و بین 14 تا 80 سال سن دارد.

 

تصویر هنری از یک سحابی باد تپ اختری. (اعتبار تصویر: ملیسا وایس، NRAO/AUI/NSF)

 

ستاره‌شناسان کشف کرده‌اند که این تپ‌اختر ممکن است قوی‌ترین تپ اختر رصد شده تا کنون باشد.

 

آنها گمان می‌کنند که شی جدید کشف شده، VT 1137-0337، یک سحابی باد تپ اختری است، یک ستاره نوترونی که ذرات باردار مجاور را با سرعتی نزدیک به نور شتاب می‌دهد.

 

اخترشناسان تپ‌اختر را در مجموعه‌ای از تصاویر “Very Large Array Sky Survey” (VLASS)، پروژه‌ای از رصدخانه ملی رادیویی نجوم مشاهده کردند که در حال انجام سه اسکن کامل آسمان از آرایه بسیار بزرگ (VLA) در نزدیکی سوکورو، نیومکزیکو، در طول هفت سال. محققان می‌توانند این تصاویر را برای جستجوی اجرام گذرا مانند ابرنواخترها و انفجارهای پرتو گاما تجزیه و تحلیل کنند.

 

برای این کار جدید، دو ستاره شناس کالتچ – دانشجوی فارغ التحصیل دیلون دونگ و مشاور دکتری او، گرگ هالینان – یک رصد VLASS از ژانویه 2018 را با رصدی که VLA در سال 1998 به عنوان بخشی از تصاویر ضعیف VLA از آسمان رادیویی در بیست و یک سالگی گرفته بود، مقایسه کردند.

 

آنها 20 شی گذرا را در تصویر جدیدتر کشف کردند که در تصویر قدیمی وجود نداشتند. یک جرم به ویژه، VT 1137-0337، واقع در یک کهکشان کوتوله در فاصله 395 میلیون سال نوری از زمین، توجه آنها را به خود جلب کرد.

 

دونگ در بیانیه‌ای گفت: «این کهکشان به دلیل اینکه در حال تجربه یک انفجار ستاره‌زایی است و همچنین به دلیل ویژگی‌های گسیل رادیویی آن متمایز شد.

 

تصویر هنری از یک ستاره بزرگ که در حال فروپاشی و تشکیل یک ستاره نوترونی (اعتبار تصویر: ملیسا وایس، NRAO/AUI/NSF)

 

این تابش رادیویی شباهت هایی به یک سحابی باد تپ اختری شناخته شده – سحابی خرچنگ در صورت فلکی ثور – نشان می‌دهد، اما بسیار قدرتمندتر است. دونگ گفت: «به نظر می‌رسد جسمی که ما پیدا کرده‌ایم تقریباً 10000 برابر پرانرژی‌تر از خرچنگ است و میدان مغناطیسی قوی‌تری دارد. “به احتمال زیاد این یک “ابر خرچنگ” در حال ظهور است.”

 

VT 1137-0337 از نظر استانداردهای نجومی بسیار جوان است. هالینان تخمین می‌زند که سن آن بین 14 تا 80 سال است که آن را به یکی از جوان‌ترین ستاره‌های نوترونی تبدیل می‌کند که تا کنون مشاهده شده است.

 

با این حال، این احتمال وجود دارد که این جسم پرانرژی اصلاً یک تپ اختر بادی سحابی نباشد. در عوض، ممکن است یک مگنتار باشد، یک ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی بسیار قوی که ممکن است منشأ فلاشهای مرموز به نام انفجارهای رادیویی سریع باشد.

 

محققان به مطالعه VT 1137-0337 ادامه خواهند داد و آن را از طریق مشاهدات بعدی VLASS زیر نظر خواهند داشت.

 

ترجمه: نجمه قاسمی

منبع:

‘Emerging super Crab’ might be the most powerful pulsar ever discovered

By Stefanie Waldek 

https://www.space.com/most-powerful-pulsar-detected-vlass-survey

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *