دانشمندان ژاپنی: نمونه‌های سیارک حاوی «سرنخ‌هایی از منشأ حیات» هستند!!

 

 

مواد بکر از سیارک ریوگو در سال 2020 به زمین بازگردانده شد.

 

دانشمندان روز جمعه گفتند غبار سیارکی جمع آوری شده توسط کاوشگر فضایی ژاپنی حاوی مواد آلی است که نشان می‌دهد برخی از اجزای سازنده حیات روی زمین ممکن است در فضا شکل گرفته باشند.

 

مواد بکر سیارک ریوگو در سال 2020 پس از یک مأموریت شش ساله به این جرم آسمانی در فاصله 300 میلیون کیلومتری به زمین بازگردانده شد.

 

اما دانشمندان تازه شروع به کشف اسرار آن در اولین مطالعات بر روی بخشهای کوچکی از 5.4 گرم (0.2 اونس) گرد و غبار و سنگ های تیره و ریز کرده‌اند.

 

در مقاله‌ای که روز جمعه منتشر شد، گروهی از محققان به رهبری دانشگاه اوکایاما در غرب ژاپن گفتند که “اسیدهای آمینه و سایر مواد آلی را کشف کرده‌اند که می‌توانند سرنخ هایی از منشاء حیات در زمین ارائه دهند”.

 

کشف آمینو اسیدهای سازنده پروتئین بسیار مهم است، زیرا ریوگو مانند شهاب‌سنگها در معرض بیوسفر زمین قرار نگرفته است و به این ترتیب، شناسایی آنها ثابت می‌کند که حداقل برخی از اجزای سازنده حیات روی زمین می‌توانستند در فضا شکل گرفته باشند.

 

این تیم گفت که آنها 23 نوع مختلف اسید آمینه را هنگام بررسی نمونه جمع‌آوری شده توسط کاوشگر Hayabusa-2 ژاپن در سال 2019 پیدا کردند.

 

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) در بیانیه‌ای اعلام کرد: نمونه ریوگو ابتدایی‌ترین ویژگی‌های هر نمونه طبیعی موجود برای بشر، از جمله شهاب‌سنگ‌ها را دارد.

 

اعتقاد بر این است که بخشی از مواد حدود پنج میلیون سال پس از تولد منظومه شمسی ایجاد شده است و بیش از 100 درجه سانتیگراد (210 درجه فارنهایت) گرم نشده است.

 

مطالعه دیگری که در ژورنال ساینس مستقر در ایالات متحده منتشر شد، گفت که این ماده دارای “ترکیب شیمیایی است که بیشتر از سایر نمونه‌های طبیعی شبیه فتوسفر خورشید است”.

 

کنسی کوبایاشی، متخصص اختر زیست‌شناسی و استاد بازنشسته در دانشگاه ملی یوکوهاما، از این کشف استقبال کرد.

 

او می‌گوید: «دانشمندان این سوال را مطرح کرده‌اند که چگونه مواد آلی – از جمله اسیدهای آمینه – ایجاد شده یا از کجا آمده‌اند و این واقعیت که اسیدهای آمینه در نمونه‌ها کشف شده‌اند دلیلی برای این فکر می‌کند که اسیدهای آمینه از فضا به زمین آورده شده‌اند.

 

نظریه اصلی دیگر در مورد منشأ اسیدهای آمینه این است که آنها در جو اولیه زمین از طریق برخورد صاعقه، به عنوان مثال، پس از سرد شدن زمین ایجاد شده‌اند.

 

قبل، حین و بعد از تشکیل منظومه شمسی چه اتفاقی افتاد؟ مطالعه سیارک ریوگو پاسخ‌ها را در اختیار دارد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Asteroid samples contain ‘clues to origin of life’: Japan scientists

by Kyoko Hasegawa JUNE 12, 2022

https://phys.org/news/2022-06-asteroid-samples-clues-life-japan.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *