نگاهی به صورت فلکی اسد یا شیر

 

صورت فلکی اسد یا شیر در اواخر بهار در سرسو قرار دارد. این مقاله راههای پیدا کردن صورت فلکی شیر یا اسد و اجرام بیشتری را در این صورت فلکی به شما آموزش می‌دهد.

 

یافتن صورت فلکی اسد یا شیر در آسمان شب آسان می‌باشد. ماههای فروردین‌ و اردیبهشت‌، بهترین ماهها برای تشخیص این صورت فلکی‌ها می‌باشد.

 

صورت فلکی شیر، عکس از دنیس چابوت از POSNE NightSky.

 

شناسایی صورت فلکی شیر در آسمان شب خیلی ساده می‌باشد. اکثر مردم صورت فلکی شیر را برای اولین بار با یک الگوی متمایز در گنبد آسمان پیدا می‌کنند: الگوی علامت سوال. این الگوی ستاره‌ای یا صورتواره Sickle نامیده می‌شود. درخشان‌ترین ستاره این صورت فلکی، Regulus، یا قلب‌الاسد در پایین علامت سوال واقع شده است.

 

صورت فلکی شیر

 

چگونگی مشاهده صورت فلکی شیر در گنبد آسمان

از دید ناظری در نیمکره شمالی، شیر، بهترین گزینه برای آب و هوای ابری است که در اواسط ماه مارس در اوایل شب قابل مشاهده می‌باشد. اواخر ماه مارس، آوریل و می ماه خوبی برای شناسایی این صورت فلکی می‌باشد، زیرا این ستارگان از زمانی که تاریکی شروع می‌شود، قابل رویت می‌شوند و تا ساعت‌های پایانی صبح، در آسمان باقی می‌مانند. به یاد داشته باشید، شما دنبال الگوی علامت سوال عقب هستید. این الگو Sickle است. منحنی آن لبخند شیر را مشخص می کند. روشن ترین ستاره شیر، Regulus، زیبایی آبی و سفید درخشان یک ستاره است. این در پایین طرح عقب علامت سوال قرار دارد و قلب شیر را نشان می دهد.

 

مثلث ستاره‌ای در شرق صورت فلکی اسد نشان‌دهنده عقب و دم شیر است. درخشانترین ستاره مثلث، ذنب‌الاسد (قنب‌الاسد، اَبدُم و بتای شیر)(Denebola) می‌باشد.

 

خطی خیالی که بین ستارگان اشاره‌گر در آبگردان بزرگ کشیده شده است – دو ستاره بیرونی در کاسه – در یک جهت به سمت ستاره شمالی و در جهت مخالف به صورت فلکی شیر اشاره دارد.

 

پیدا کردن صورت فلکی اسد توسط روش پرش ستاره‌ای از آبگردان بزرگ

اگر شما با صورتواره آبگردان بزرگ آشنا هستید، می‌توانید هر لحظه به صورت فلکی شیر دسترسی پیدا کنید. برای پیدا کردن صورت فلکی شیر، ابتدا آبگردان بزرگ را پیدا کنید. سپس دو ستاره اشاره‌گر آبگردان بزرگ را شناسایی کنید – یعنی دو ستاره بیرونی کاسه آبگردان بزرگ. یک خط خیالی که بین این ستاره‌ها کشیده شده است، در یک جهت به سمت ستاره شمالی اشاره می‌کند و همین خط در جهت مخالف به سمت صورت فلکی شیر قرار گرفته است.

 

تصویر از  Urania’s Mirror.

 

 

 

تصویر از طریق Wikimedia Commons

 

با تلسکوپ چگونه می‌توانید صورت فلکی شیر را ببینید؟

 

نمودار فوق را ببینید تا مرزهای این صورت فلکی را بهتر تشخیص دهید.

 ستاره گامای شیر یا Algieba ستاره دوتایی است که زمانی که جو پایدار است، در یک تلسکوپ کوچک قابل مشاهده است.

 یک جفت کهکشان نزدیک در صورت فلکی شیر، همچنین یک هدف جذاب برای رصد با تلسکوپ ارائه می‌دهد: M65 و M66 با استفاده از تلسکوپ کوچک می‌توانید این کهکشانها را رصد کنید.

 هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، شانس خود را برای یافتن دیگر جفتهای کهکشانی M95 و M96  امتحان کنید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Leo? Here’s your constellation

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | CONSTELLATIONS | April 6, 2019

https://earthsky.org/astronomy-essentials/leo-heres-your-constellation

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *