فرودگر مریخی اینسایت ناسا تنها چند ماه دیگر در سیاره سرخ زنده بماند!!

 فرودگر اینسایت قبل از کاهش قدرت تا پایان تابستان، تا حد امکان داده‌های علمی مریخ را جمع‌آوری می‌کند.

 

کاوشگر مریخی اینسایت ناسا در این تصویر از 24 آوریل 2022 پوشیده از غبار مریخ دیده می‌شود. گرد و غبار باعث قطع صفحات خورشیدی کاوشگر با انرژی خورشید شده است. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

فرودگر ناسا که در جستجوی مریخ‌لرزه است، در بحبوحه کاهش منابع برق، تا حد امکان به دنبال علم است، اما احتمالاً تنها چند ماه تا مأموریتش باقی مانده است.

 

مقامات روز سه شنبه (17 می) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفتند که فرودگر مریخی اینسایت با تجمع طولانی مدت گرد و غبار روی صفحات خورشیدی خود مبارزه می‌کند و قدرتش به یک دهم توان فرود در دسترس خود یعنی 5000 وات ساعت کاهش یافته است.

 

کاتیا زامورا گارسیا، معاون مدیر پروژه اینسایت در آزمایشگاه رانش جت ناسا به خبرنگاران گفت: «زمانی که فرود آمدیم، حدود یک ساعت – 40 دقیقه یا بیشتر – بود که می‌توانید [معادل] یک اجاق برقی را روشن کنید. گارسیا اضافه کرد، “احتمالاً حالا فقط می‌توانیم حداکثر 10 دقیقه آن را روشن نگه دارید.”

 

بروس بانرت، محقق اصلی JPL به خبرنگاران گفت، اما دقیقاً اینکه چه زمانی اینسایت ابزارهایش از کار می‌افتد، ناشناخته است، زیرا به آب و هوا، عملکرد و سایر عواملی بستگی دارد که تعیین کمیت آن دشوار است.

 

بانردت گفت: «تقریباً در هر     پیمایش فرودگر مریخ فراتر از انتظارات ما بوده است، و بنابراین ممکن است در واقع بیشتر از آن دوام بیاورد».

 

نمودار ناسا از سطح قدرت فرودگر  مریخی اینسایت در هنگام فرود در سال 2018 و 2022 که در آن به یک دهم کاهش یافت. این تصاویر کاوشگر مریخی اینسایت ناسا را قبل و بعد فرود، ​​درست پس از فرود در سال 2018 (سمت چپ) و در ماه می 2022 نشان می‌دهد، جایی که گرد و غبار روی آرایه‌های خورشیدی آن سطح قدرت آن را فقط به یک دهم میزان در شروع ماموریت کاهش داده است. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

اینسایت در نوامبر 2018 سیاره سرخ را کاوش کرد و پس از تلاش‌های کمتر موفقیت‌آمیز فضاپیماهایی مانند وایکینگ، اندازه‌گیری‌های بی‌سابقه‌ای در مورد فعالیت لرزه ای مریخ انجام داد. تنها چند هفته پیش، بزرگترین مریخ‌لرزه در مریخ در میان 1300 مریخ‌لرزه دیگر از زمان ورود به Elysium Planitia گزارش شد.

 

بانرت گفت، این مأموریت به دانشمندان اجازه داد تا دقیقاً محدودیتهایی را برای ضخامت پوسته و اندازه هسته تعیین کنند که او آن را به عنوان یک دستاورد مهم مأموریت توصیف کرد.

 

او گفت: «ما فقط یک تصویر کاملاً مبهم از آنچه داشتیم که در داخل مریخ [قبل] اتفاق می‌افتاد  و فکر می‌کنم سهم واقعی اینسایت اکنون این است که می‌توانیم در واقع یک تصویر کمی دقیق از درون مریخ ترسیم کنیم.

 

اما مانند بسیاری دیگر از کاوشگرهای خورشیدی در مریخ، عامل محدود کننده اینسایت غباری بود که نور خورشید را سد می‌کرد که منبع اصلی انرژی برای این ماموریت است. ناسا ماهها هشدار داده بود که فرودگر مریخی اینسایت احتمالاً تا اواسط سال 2022 از کار می‌افتد (حتی پس از تمدید ادامه ماموریت علمی آن).

 

به دلیل نگرانی‌های مربوط به وزن و قدرت، کاوشگر دارای سیستم تکمیلی برای تمیز کردن گرد و غبار نبود. مهندسان موفق شدند در سال 2021 پس از ریختن شن و ماسه روی فرودگر  که باد آن را از پنل خورشیدی زدود، مقداری گرد و غبار پاک شود. اما در غیاب وزش شدید باد از یک طوفان گرد و غبار در نزدیکی اینسایت با تجمع شنها مبارزه کرد.

 

برای حفظ هر چه بهتر قدرت، این ماموریت در بهار امسال وظیفه خواهد داشت تا بازوی خود را در موقعیتی به شکل V معکوس نگه دارد، تا لرزه‌سنج حداقل به‌طور متناوب برای مدتی طولانی‌تر کار ‌کند، اما بازو و سایر ابزارها باید تا اواخر تابستان خاموش شوند.

 

فرودگر اینسایت ناسا این تصویر را از طلوع خورشید در مریخ در 10 آوریل 2022 گرفته است. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

بانردت تاکید کرد، با این حال، تیم علمی حداقل برای شش ماه دیگر، حتی پس از اینکه اینسایت جمع‌آوری داده‌های خود را کامل کرد مشغول وظایف ماموریت فوری خواهد بود. او گفت: «ما در حال دریافت محصولات داده نهایی هستیم: مانند کاتالوگ نهایی زلزله مریخ و مدل‌های نهایی مریخ.

 

بانردت گفت که این تیم آخرین بخش از داده‌های خود را در یک بایگانی در دسترس عموم قرار می‌دهد و در تلاش است تا اطلاعات علمی را ظرف سه ماه پس از جمع آوری در دسترس داشته باشد. این اطلاعات اساساً برای همیشه در دسترس خواهد بود و به کاتالوگ داده‌های ماموریت فضایی بازنشسته می‌افزاید که می‌تواند برای تحقیقات آینده دوباره مورد بازبینی قرار گیرد.

 

این آرشیو نه تنها برای ماموریتهای آینده مریخ مفید خواهد بود، بلکه برای ماموریتهای دیگری مفید خواهد بود که ممکن است از تحقیقات لرزه‌نگاری استفاده کنند یا فضای داخلی جهانهای سنگی را ارزیابی کنند. بانرت گفت در بیشتر دوران کاری خود برای ساختن یک لرزه‌سنج در سیاره سرخ کار می‌کرده است، پیشنهاد کرد که زهره ممکن است مکان کشف بعدی باشد (با فرض اینکه این ابزار بتواند از گرمای شدید جان سالم به در ببرد).

 

مقامات همچنین از مأموریت سنجاقک به قمر تیتان زحل به عنوان یکی از ذینفعان تحقیقات اینسایت نام بردند، زیرا فرودگر دارای لرزه‌سنج خواهد بود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این مأموریت شکار حیات باید در سال 2027 آغاز شود.

 

اینسایت علیرغم مواجهه با کاوشگر گرمایاب “مول” خود، از اهداف اصلی خود فراتر رفت که قرار بود اعماق سنگی  را حفاری کند تا هرگونه گرمایی را بررسی کند.که از درون مریخ منشا می‌گیرد.

 

در ژانویه 2021، ناسا از تلاشهای شجاعانه متعدد برای فعال کردن مول ساخته شده توسط مرکز هوافضای آلمان (DLR) صرف نظر کرد، در حالی که هیئت بازبینی برنامه‌های توسعه هشدار داده بود که این ماموریت در حال حاضر در حال اتمام است. مشکل این بود که اینسایت با خاک بسیار شنی‌تری نسبت به قبل از سیاره سرخ مواجه شد که مول برای مقابله با آن طراحی نشده بود (علیرغم بهترین تلاش).

 

مول در نهایت تنها چند اینچ زیر سطح قرار گرفت، به جای 10 فوت (3 متر) که طبق طراحی آن لازم بود، اما بانردت گفت که این ابزار همیشه مکمل (و نه کاملا ضروری) برای دستور اینسایت برای ارزیابی فعالیت داخلی مریخ تلقی می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA’s Mars lander InSight has only a few months to live on the Red Planet

By Elizabeth Howell 

https://www.space.com/mars-lander-insight-ending-low-power

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *