با گذشت 50 سال، فضانورد آپولو 16 هنوز برای حضور در فضا “هیجان زده” است!!

چارلی دوک، فضانورد بازنشسته ناسا، روز جمعه، 29 آوریل 2022، در موزه ایالتی کارولینای جنوبی، در کلمبیا، با گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی صحبت کرد. برنامه آپولو اعتبار: AP Photo/Meg Kinnard

 

چارلی دوک، فضانورد بازنشسته ناسا، پنجاه سال پس از ماموریت آپولو 16 خود به ماه، می‌گوید که آماده است تا با ایالات متحده به اکتشاف ماه بازگردد.

 

دوک روز جمعه گفت که بخشی از این تلاش در قالب برنامه آرتمیس انجام خواهد شد که شامل پرواز آتی ناسا به ماه با استفاده از موشک جدید سیستم پرتاب فضایی است. اولین موشک بزرگ قرار است اواخر امسال بدون خدمه پرتاب شود و پروازهای خدمه بعدی نیز برنامه‌ریزی شده است.

 

دوک در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در کلمبیا گفت: با آرتمیس، ناسا بر اعماق فضا، ماه و فراتر از آن متمرکز خواهد شد و من از این بابت هیجان‌زده هستم.

 

دوک، 86 ساله، یکی از چهار فضانورد بازمانده از برنامه آپولو است، که آپولو 16 را در سال 1972 به سطح ماه برد. او به مناسبت پنجاهمین سالگرد سفر خود، به تازگی سفری به فضا و موشک ایالات متحده درمرکز در هانتسویل، آلاباما، برای بازدید از سفینه فضایی خود داشته است که آخرین مأموریت ایالات متحده را برای فرود روی ماه انجام داد.

 

مرحوم جان یانگ ابتدا از فرودگر خارج شد و با دوک روی ماه قدم زد. کن متینگلی در ماژول فرمان، با نام مستعار “کاسپر”، به دور ماه چرخید.

 

دوک گفت که از ناسا برای پایان دادن به برنامه آپولو برای تمرکز بر شاتل‌های فضایی، ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر مأموریت‌ها در نقاط دورافتاده‌تر فضا ناراحت نیست. اما او مشتاقانه منتظر مأموریت‌های آینده است که از آموخته‌های او و دیگران از زمان حضور خود در ماه استفاده کند که «سکوی عالی برای علم» نامیده می‌شود.

چارلی دوک، فضانورد بازنشسته ناسا در طول برنامه آپولو، روز جمعه، 29 آوریل 2022، قبل از صحبت با گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی در کلمبیا، وارد موزه ایالتی کارولینای جنوبی شد. اعتبار: AP Photo/Meg Kinnard

 

دوک همچنین خاطرنشان کرد که او از طرف شرکتهای تجاری که پیرامون اکتشافات فضایی ایجاد شده است، مانند اسپیس‌ایکس و بلو اوریجین مورد تشویق قرار گرفته است.

 

دوک ادامه داد: «این تعریف در آینده واقعاً مهم خواهد بود. هر چه تعداد افراد بیشتری وارد فضا شویم که می‌توانند زیبایی‌های زمین را ببینند… روی افراد زیادی تأثیر خواهد گذاشت.»

 

روز جمعه، دوک از موزه ایالتی کارولینای جنوبی در کلمبیا بازدید کرد که نمایشگاهی از برخی از یادگارهای او از ماه، از جمله لباس فضایی، چک لیست و سنگ ماه را در خود جای داده است. مجموعه‌ای از پلاکاردها سفر را توصیف می‌کنند و همچنین شامل نقاشی پروازی است که دوک در کودکی روی برخی از کارهای خود کشیده است.

 

در صحبت با دانش‌آموزان دبیرستانی از زادگاهش لنکستر، کارولینای جنوبی، دوک در حین روایت یک ویدیوی 16 دقیقه‌ای از زمان حضور خود بر روی سطح ماه درخشید.

چارلی دوک، فضانورد بازنشسته ناسا، در حالی که ویدئویی از سفر خود به ماه را برای گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی در موزه ایالتی کارولینای جنوبی در روز جمعه، 29 آوریل 2022، در کلمبیا، در کلمبیا روایت می‌کند. فضانوردان آمریکایی که در طول برنامه آپولو روی ماه قدم زدند، هنوز زنده هستند. اعتبار: AP Photo/Meg Kinnard

دوک به دانش‌آموزان گفت: «من فقط شما را تشویق می‌کنم که به مدرسه پایبند باشید، در آنجا بمانید، و بهترین‌ها را در حرفه‌تان داشته باشید، زیرا همچنان به رشد و بلوغ در زندگی ادامه می‌دهید». “من در زندگی خود کشف کرده‌ام که اگر حواستان جمع باشد، اگر روی زندگی خود تمرکز کنید و کارهایی را انجام دهید که دوست دارید انجام دهید و از خود مراقبت کنید، امکانات نامحدودی وجود دارد.”

 

دوک در پاسخ به سوالی درباره مشارکت مستمر خود در برنامه‌های فضایی ایالات متحده که شامل مشاوره با شرکتی است که تلاش می‌کند قراردادی برای یک ماه‌نورد جدید به دست آورد، گفت که تا زمانی که بتواند به کار خود ادامه خواهد داد.

 

دوک با خنده گفت: “من بازنشستگی را رد کردم.” تا زمانی که خداوند بخواهد و به من توانایی فیزیکی برای انجام آن بدهد، می‌خواهم آمریکا و بچه‌ها را برای هدف‌گیری بالا به چالش بکشم.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

50 years on, Apollo 16 moonwalker still ‘excited’ by space

by Meg Kinnard

https://phys.org/news/2022-04-years-apollo-moonwalker-space.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *