پرش ستاره‌ای از شکارچی به سیروس!!

 

 

 ستاره‌شناسان آماتور از خود ستارگان آشنا برای پیدا کردن ستاره‌ها و صور فلکیهایی استفاده می‌کنند که آشنایی با آنها ندارند. در ابتدا، الگوهای ستاره‌ای شاخص را در گنبد آسمان نگاه کنید. یک الگوی بسیار آسان برای پیدا کردن صورت‌فلکی‌های در این زمان از سال، صورت فلکی شکارچی است. کافی است شما بعد از غروب آفتاب سمت غرب را ببینید. شکارچی را به آسانی می‌توانید پیدا کنید زیرا شامل یک الگوی ستاره‌ای شاخص می‌باشد که از سه ستاره متوسط ​​درخشان در یک ردیف مستقیم تشکیل شده است. این ستارگان نشان دهنده کمربند شکارچی هستند.

پرش‌ ستاره‌ای از ستاره‌هایی که می‌شناسید به ستاره‌هایی که با آنها آشنایی ندارید. در عصرهای آوریل، می‌توانید پس از غروب خورشید به غرب نگاه کنید تا از صورت فلکی شکارچی به ستاره درخشان سیروس پرش کنید.

 

پرش ستاره‌ای از جبار تا سیروس

یکی از الگوهای بسیار آسان برای یافتن در این زمان از سال، صورت فلکی شکارچی است که اکنون پس از غروب خورشید در غرب دیده می‌شود. این صورت فلکی آسان است زیرا شکارچی شامل یک الگوی بسیار قابل توجه از سه ستاره متوسط ​​​​در یک ردیف مستقیم کوتاه است. این ستاره‌ها نشان دهنده کمربند جبار هستند. اگر می‌توانید شکارچی را پیدا کنید، می‌توانید از آن برای پرش ستاره‌ای به سیروس، درخشانترین ستاره آسمان در صورت فلکی سگ بزرگ استفاده کنید.

 

با چرخش زمین به دور خورشید، هم صورت فلکی شکارچی و هم ستاره سیروس برای مدتی ناپدید می‌شوند. آنها همیشه اندکی پس از این زمان از سال به علت حرکت زمین و  خورشید درخشش خورشید برمی‌خورند. پس حتما تا زمانی که می‌توانید، بلافاصله پس از غروب خورشید، به دنبال آنها باشید و بدانید که – با ادامه حرکت زمین در مدار اطراف خورشید – جبار و سیروس به آسمان ما باز خواهند گشت. بعداً آنها را در شرق قبل از طلوع صبح خواهیم دید (اواخر جولای یا اوایل آگوست).

 

همینطور که شما صورتهای فلکی را یاد می‌گیرید. می‌توانید با استفاده از الگوهای ستاره‌ای جدید، از آنچه که قبلا آموخته‌اید، به ستارگان و صورتهای فلکی دیگر با استفاده از روش پرش ستاره‌ای دست یابید. یعنی در گنبد آسمان به دنبال الگوهای قابل توجهی می‌گردند و الگوهای دیگری را در رابطه با اولی پیدا می‌کنند. استفاده از کمربند شکارچی برای یافتن سیروس یکی از شناخته‌شده‌ترین پرش‌های ستاره‌ای در آسمان است … زیرا ستاره‌ها بسیار درخشان و قابل توجه هستند و الگوی آن بسیار مشخص است. قبل از اینکه شکارچی و سیروس از دید خارج شوند، آن را امتحان کنید!

در اینجا به مثال دیگری از پرش ستاره‌ای اشاره می‌کنیم. دو ستاره بیرونی در کاسه دب اکبر همیشه به ستاره قطبی یا ستاره شمالی اشاره می‌کنند. عکس از Abhijit Juvekar.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Star-hopping from Orion to Sirius, before they go

Posted by Editors of EarthSky April 27, 2022

https://earthsky.org/tonight/star-hopping-from-constellation-orion/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *