جستجوی دیگر برای سیاره 9 ناکام ماند!!

تصویر هنری از سیاره نه، دنیایی با جرمی حدود 10 برابر بزرگتر از زمین که ممکن است در منظومه شمسی بسیار بیرونی کشف نشده باشد. (اعتبار تصویر: Caltech/R. Hurt (IPAC))

ستاره‌شناسان بخش بزرگی از آسمان را با استفاده از تلسکوپ کیهان شناسی 6 متری آتاکاما (ACT) در شیلی برای جستجوی سیاره 9 اسکن کردند. به گفته دانشمندان پشت این تحقیق، این جست و جو خالی بود، اگرچه آنها اذعان داشتند که جستجوهای حساس‌تر باعث خواهد شد نتیجه قطعی‌تر باشد.

مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان، مؤسسه شرکت‌کننده در این تحقیق، در بیانیه‌ای در 11 مارس گفت: «جستجوی آنها منابع نامزد آزمایشی زیادی پیدا کرد – حدود 3500 نفر از آنها – اما هیچ‌کدام را نمی‌توان تأیید کرد و هیچ ردیابی آماری قابل‌توجهی وجود نداشت.»

به گفته این نشریه، در منطقه اسکن شده آسمان، دانشمندان “با اطمینان 95 درصد” توانستند دنیایی با ویژگی‌های فرضی سیاره 9 را حذف کنند، نتایجی که به طور کلی با سایر جستجوهای ناکام برای سیاره 9 مطابقت دارد. “

این آخرین مورد از یک رشته جستجوهای بی‌ثمر از سال 2016 است، زمانی که تیمی از ستاره‌شناسان استدلال کردند که چنین جهان بزرگی ممکن است منبع گرانش بزرگ عجیب و غریب در اعماق فضای خورشیدی را توضیح دهد. ستاره‌شناسان کنستانتین باتیگین و مایک براون از مؤسسه فناوری کالیفرنیا، شش جرم فرا نپتونی را پیدا کردند که مدار آنها، برای دانشمندان، حاکی از حضور یک جهان نادیده بزرگ در منظومه شمسی بود.

تیم تحقیقاتی جدید تصدیق کرد که جستجو برای یافتن چنین سیاره‌ای چقدر سخت خواهد بود. در تئوری، به نظر می‌رسد سیاره نهم 5 تا 10 برابر زمین است و تقریباً 400 تا 800  برابر فاصله زمین-خورشید از خورشید دارد. (زمین و خورشید به طور متوسط ​​93 میلیون مایل یا 150 میلیون کیلومتر از هم فاصله دارند.)

وجود سیاره نهم با جرم تقریباً نپتون می‌تواند توضیح دهد که چرا به نظر می‌رسد چند جرم فرا نپتونی شناخته شده در فضا در کنار هم قرار گرفته‌اند. این نمودار با استفاده از تلسکوپ جهانی ایجاد شده است. (اعتبار تصویر: Caltech/R. Hurt (IPAC))

سیاره کوچکی در این فاصله دور در جستجوهای نوری دشوار است زیرا جهان نور خورشید بسیار کمی را در چنین فواصل مداری بزرگی خواهد دید. این تیم خاطرنشان کرد، حتی جستجو برای امضاهای مادون قرمز یا گرما دشوار است، زیرا بررسی‌های فروسرخ مانند کاوشگر مادون قرمز میدان گسترده (WISE) نتوانستند سیاره 9 را در تلاش‌های گذشته پیدا کنند.

تلسکوپ کیهان‌شناسی آتاکاما که به تازگی استفاده شده است معمولاً به دنبال امضای انفجار بزرگ است که به عنوان تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی نیز شناخته می‌شود. اما این تیم اظهار داشت که تغییر کاربری تلسکوپ برای سیاره 9 دارای ارزش است، زیرا “رزولوشن زاویه‌ای و حساسیت نسبتاً بالای آن، آن را برای این نوع جستجو مناسب می‌کند.”

اخترشناسان 87 درصد از آسمان قابل دسترس از نیمکره جنوبی را طی شش سال بررسی و سپس تصاویر را برای جستجوی منابع ضعیف پردازش کردند. اگرچه نتایج تا کنون منفی بوده است، تیم در بیانیه‌ای اذعان کرد که نظرسنجی‌های پیشرفته‌تر ممکن است اطلاعات بیشتری را به همراه داشته باشد.

محققان از دیدن نتایج پروژه‌ای به نام رصدخانه سیمونز مستقر در شیلی که بیشتر وقت خود را صرف پس زمینه مایکروویو کیهانی می‌کند بسیار هیجان زده هستند.

Another search for Planet 9 comes up empty