ناسا ماموریت هلیکوپتر مریخی نبوغ را تمدید می‌کند!!

 

 

هلیکوپتر نبوغ مریخ ناسا این تصویر را در بخش شمال غربی منطقه‌ای به نام “Séítah” با استفاده از دوربین رنگی با وضوح بالا در طی بیستمین پرواز خود در 25 فوریه 2022 به دست آورد. اعتبار: NASA/JPL-Caltech

 

ناسا عملیات پرواز هلیکوپتر مریخی نبوغ را تا ماه سپتامبر تمدید کرده است. در ماه‌های آینده، اولین هواپیمای تاریخ که از سطح جهان دیگری عمل می‌کند، از کمپین علمی آتی مریخ‌نورد پشتکار برای کاوش در دلتای رودخانه باستانی دهانه جزرو پشتیبانی خواهد کرد. در طول مسیر، آزمایش توانایی‌های خود برای پشتیبانی از طراحی وسایل نقلیه هوایی آینده مریخ را ادامه خواهد داد.

 

این اعلامیه پس از بیست و یکمین پرواز موفقیت‌آمیز روتورکرافت، اولین پرواز از حداقل سه مورد پرواز مورد نیاز برای عبور هلیکوپتر از بخش شمال غربی منطقه‌ای به نام “سیتا” و رسیدن به منطقه مرحله بعدی خود منتشر شد.

 

توماس زوربوخن، معاون اداره ماموریت علمی ناسا، گفت: «کمتر از یک سال پیش ما حتی نمی‌دانستیم که آیا پرواز با نیروی موتور و کنترل شده یک هواپیما در مریخ امکان‌پذیر است یا خیر. اکنون، ما مشتاقانه منتظر مشارکت نبوغ  در دومین کمپین علمی پشتکار هستیم. چنین دگرگونی در چنین دوره کوتاهی به سادگی شگفت‌انگیز است و یکی از تاریخی‌ترین تحولات در تاریخ اکتشافات هوا و فضا است.

 

منطقه عملیاتی جدید نبوغ کاملاً متفاوت و نسبتاً مسطح است که از اولین پرواز خود در آوریل گذشته بر فراز آن پرواز کرده است که با عرض چند مایل و توسط یک رودخانه باستانی تشکیل شده است، دلتای بادبزنی شکل بیش از 130 فوت (40 متر) بالاتر از کف دهانه قرار دارد. این دلتا مملو از صخره‌های ناهموار، سطوح زاویه‌دار، صخره‌های بیرون‌آمده و گودالهای پر از شن است که می‌تواند یک مریخ‌نورد را در مسیر خود متوقف کند.

 

همراه با کمک مسیریابی، داده‌های ارائه شده توسط هلیکوپتر به تیم پشتکار کمک می‌کند تا اهداف علمی بالقوه را ارزیابی کند. حتی ممکن است برای تصویربرداری از ویژگی‌های زمین‌شناسی بسیار دور (یا خارج از منطقه قابل پیمایش مریخ‌نورد)، یا شاید جستجوی مناطق فرود و مکان‌های ذخیره‌سازی برای برنامه بازگشت نمونه مریخ، از نبوغ استفاده شود.

 

تدی تزانتوس، سرپرست تیم نبوغ در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، گفت: کمپین دلتای رودخانه جزرو بزرگترین چالشی است که تیم نبوغ از اولین پرواز در مریخ با آن مواجه است. ما برای افزایش شانس موفقیت، اندازه تیم خود را افزایش داده‌ایم و نرم‌افزار پرواز خود را با هدف بهبود انعطاف‌پذیری عملیاتی و ایمنی پرواز ارتقا داده‌ایم.»

 

چندین مورد از این ارتقاء منجر به کاهش خطاهای ناوبری در طول پرواز شده است که باعث افزایش ایمنی پرواز و فرود می‌شود. یک تغییر نرم‌افزاری اخیر در روتورکرافت، نبوغ را از حداکثر ارتفاع برنامه‌ریزی شده قبلی خود یعنی 50 فوت (15 متر) رها می‌کند. افزایش ارتفاع می‌تواند منجر به افزایش تدریجی سرعت و برد هوا شود. ارتقاء دوم به نبوغ اجازه می‌دهد تا هنگام پرواز سرعت هوا را تغییر دهد. دیگری آن را قادر می‌سازد تا تغییرات بافت زمین در طول پرواز را بهتر درک کند و با آن سازگار شود. ارتقاء نرم‌افزارهای آینده ممکن است شامل افزودن نقشه‌های ارتفاعی زمین به فیلتر ناوبری و قابلیت اجتناب از فرود باشد.

 

قبل از شروع شناسایی هوایی دلتا، نبوغ باید سفر خود را به منطقه کامل کند. پرواز بعدی نبوغ که زودتر از 19 مارس برنامه‌ریزی شده است، یک سفر پیچیده به طول حدود 1150 فوت (350 متر) خواهد بود که شامل یک دور بزرگ در مسیر خود برای جلوگیری از برخورد به تپه بزرگ است. پس از آن، تیم تعیین خواهد کرد که آیا دو یا سه پرواز دیگر برای تکمیل عبور از شمال غربی Séítah لازم است یا خیر.

این تصویر شرح‌داده شده پروازهای متعدد و دو مسیر متفاوت را نشان می‌دهد که هلیکوپتر مریخی نبوغ ناسا می‌تواند در سفر خود به دلتای دهانه جزرو داشته باشد. اعتبار: NASA/JPL-Caltech/دانشگاه آریزونا/USGS

 

اولین پرواز آزمایشی در جهان دیگر در 19 آوریل 2021 انجام شد و 39.1 ثانیه به طول انجامید. پس از چهار پرواز دیگر، شش دقیقه دیگر در هوا و طی مسافتی بالغ بر 1637 فوت (499 متر)، ناسا نبوغ را به مرحله نمایش عملیات تبدیل کرد و توانایی آن را برای ارائه ابعاد هوایی به استقامت آزمایش کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA extends Ingenuity Mars Helicopter mission

by Jet Propulsion Laboratory MARCH 15, 2022

https://phys.org/news/2022-03-nasa-ingenuity-mars-helicopter-mission.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *