یک سنگ بزرگ داخل یکی از چرخهای مریخ‌نورد پشتکار گیر کرده است!!

 

 

اعتبار: NASA/JPL-Caltech

 

به نظر می‌رسد مریخ‌نورد پشتکار یک مسافر ناخواسته دارد، سنگی در داخل یکی از چرخ‌هایش گیر کرده است. مریخ‌نورد استقامت این تصویر را در 25 فوریه 2022 ثبت کرد.

 

دوربین چپ جلوی مریخ نورد A این تصویر را گرفته است. هنگامی که مریخ‌نورد در حال پیمایش است، به طور دوره‌ای توقف می‌کند تا محیط اطراف را بررسی کنند. دوربین‌های خطر به ارزیابی خطرات جلو و پشت مریخ‌نورد مانند تخته سنگ‌های بزرگ، چاله‌های عمیق یا تپه‌های شنی کمک می‌کنند. دوربینها نماهای سه بعدی از محیط اطراف ایجاد می‌کنند که به مریخ‌نورد کمک می‌کند تا بدون مشورت با تیم مریخ‌نورد روی زمین در مورد هر حرکتی تصمیم بگیرد.

 

بر اساس تصاویر مربوط به 2 مارس، این سنگ چند روزی است که آنجا بوده است. تشخیص قطعی از روی تصویر دشوار است، اما به نظر نمی‌رسد که در چرخ فرو رفته باشد. آیا در طول عملیات عادی می‌افتد؟

 

به نظر نمی‌رسد که سنگ هیچ آسیبی ایجاد کند یا مانع عملیات مریخ‌نورد شود. این اولین بار نیست که یک سنگ در چرخ مریخ‌نورد گیر می‌کند. مریخ‌نورد کنجکاوی همچنین در یکی از چرخهای خود میزبان چنین سنگی بود.

 

ناسا فکر می‌کند که مریخ‌نوردها می‌توانند هنگام عبور از شیبها، سنگها در چرخهایشان گیر کنند. آنها همچنین می‌توانند با حرکت مریخ‌نورد بر روی زمین‌های سست و هنگامی که وزن مریخ نورد سنگ‌ها را تکه تکه می‌کند، وارد چرخها شوند. در مقاله‌ای در سال 2017 اشوین واساوادا، دانشمند پروژه کنجکاوی، گفت: «ما دقیقاً نمی‌دانیم که سنگ‌ها چگونه وارد چرخ‌ها می‌شوند، اما این احتمال وجود دارد که وقتی چرخ‌ها (و مریخ‌نورد سنگین) سنگ‌ها را می‌شکنند و در داخل خاک اطراف سنگهای سست فرو می‌روند، می‌توانند وارد چرخهای مریخ‌نورد شوند..”

ماموریت مریخ‌نورد 2020 بیش از هر ماموریت بین سیاره‌ای در تاریخ، دوربین‌های بیشتری را به مریخ حمل می‌کند. مریخ‌نورد پشتکار خود دارای 19 دوربین است که تصاویری از مناظر را با جزئیات خیره کننده ارائه می‌دهد.

اعتبار: NASA/JPL-Caltech

 

آنها گفته‌اند که سنگهای موجود در چرخهای مریخ نورد در گذشته مشکلی نداشته‌اند. سنگها بسیار نرم هستند و به خودی خود می‌ریزند. تنها مشکل احتمالی این است که سنگها به نحوی با کابلهایی تداخل داشته باشند که روی هر چرخ به سمت موتور حرکت می‌کنند.

 

با این حال، ناسا نگران این موضوع نیست. در غیر این صورت، آنها طراحی مریخ‌نورد را برای جلوگیری از این امر تغییر می‌دادند.

 

یک ماموریت مریخ‌نورد به دلیل مشکلاتی در چرخهای آن اما نه به دلیل گیرکردن یک سنگ به پایان رسید. در سال 2009، یکی از چرخ‌های مریخ نورد روح ناسا در خاک نرم گیر کرد. پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی دقیق مانورها  و تلاش‌های زیاد، ناسا اعلام کرد که مریخ نورد گیر کرده است. در ماه می 2011، به این ماموریت پایان دادند.

 

ماموریت پشتکار برای حداقل یک سال مریخی یا 687 روز زمینی برنامه ریزی شده بود که الان کمی بیش از نیمی از ماموریت برنامه‌ریزی شده خود در 373 sols در 8 مارس است.

یک سنگ در چرخهای کنجکاوی در ژوئن 2017 گیر کرده بود. اعتبار: NASA/JPL-Caltech

 

اما مأموریت‌های مریخ‌نورد به مریخ بیشتر از آنچه برنامه‌ریزی شده بود طول می‌کشد. قرار بود ماموریت اسپیریت و آپورچونیتی حدود 90 sol دوام داشته باشند، اما اسپریت 2208 sol و  آپورچونیتی 5352 sol دوام داشتند. کنجکاوی بیش از 9 سال است که در مریخ فعال بوده و ماموریت اولیه آن تنها 687 روز تعیین شده بود.

 

طول ماموریت برنامه‌ریزی شده پشتکار حداقل یک سال کامل مریخی است و ژنراتور ترموالکتریک رادیو ایزوتوپ چند مأموریتی آن (MMRTG) می‌تواند 10 سال یا بیشتر دوام بیاورد. امیدواریم که پشتکار ماموریت خود را تکمیل کند و حتی امضاهای زیستی حفظ شده را پیدا کند. در نهایت، ماموریت آن به پایان می‌رسد. اما این پایان احتمالاً به خاطر سنگی در چرخ آن نخواهد بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

There’s a big rock stuck inside one of Perseverance’s wheels

by Evan Gough, Universe Today MARCH 9, 2022

https://phys.org/news/2022-03-big-stuck-perseverance-wheels.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *