دفاع لحظه آخری در برابر سیارکها!!

در سناریوی Pulverize It، سیارکی که به سمت زمین حرکت می‌کند، با یک ضربه‌گیر برخورد می‌کند که مجموعه‌ای از میله‌ها بوده و برخی از آن‌ها مواد منفجره دارد. سیارک یا دنباله‌دار به قطعات کوچک‌تری تقسیم می‌شود که تهدیدی جزئی هستند. اعتبار: لوبین/گروه کیهان شناسی تجربی، UCSB

 

نگاه کردن به آسمان شب می‌تواند حس شگفتی را در مورد جایگاه بشر در جهان برانگیزد. اما این تمام چیزی نیست که می‌تواند به ما القا کند. در صورت حملات سیارکی مانند آنچه که دایناسورها را از بین برد، حتی یک شهاب سنگ زودگذر نیز می‌تواند حس لذت بخش شگفتی شما را کنار بگذارد.

 

خوشبختانه، دفاع سیاره‌ای برای برخی از دانشمندان و مهندسان در اولویت است. یکی از این دانشمندان پروفسور فیلیپ لوبین از دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا است. لوبین در حال توسعه ایده خود به نام PI-Terminal Defense for Humanity است. PI مخفف Pulverize It است و لوبین فکر می‌کند که خرد کردن ضربه‌گیر ورودی به قطعات کوچک بهترین گزینه برای محافظت از خودمان در برابر یک سیارک در مدت کوتاهی است.

 

لوبین ایده PI Planetary Defense خود را در کنفرانس دفاع سیاره‌ای 2021 ارائه کرد. ایده او اکنون برنده جایزه فاز یک در برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا (NIAC) است. هدف NIAC ترویج و حمایت از ایده‌های رویایی است که می‌تواند ماموریتهای آینده ناسا را ​​متحول کند. ناسا دفتر هماهنگی دفاع سیاره ای (PDCO) را اداره می‌کند و ایده دفاع سیاره‌ای PI لوبین با وظایف آن دفتر مطابقت دارد.

 

خطر برخورد یک سیارک واقعی است. یک سیارک عظیم مانند آن که دایناسورها را از بین برد، تمدن ما را نابود خواهد کرد. ما با تهدیدات جزئی‌تری مانند رویداد تونگوسکا و شهاب‌سنگ چلیابینسک مواجه بوده‌ایم، اما آیا می‌توانیم برای جلوگیری از تاثیرات ویرانگر روی شانس حساب کنیم؟ این عاقلانه نخواهد بود.

 

فیلیپ لوبین در سال 2021 گفت: «تاکنون، بشریت از فاجعه‌های بزرگ در امان مانده است، همانطور که مستاجران قبلی ما از آن بازدید کردند، اما حساب کردن روی «خوش‌شانس» بودن در بلندمدت یک استراتژی ضعیف است.

 

ناسا مشغول یافتن و فهرست نویسی سیارکهایی است که تهدیدی برای زمین هستند. اما اینکار فقط یک قدم اولیه است. ما باید راههایی برای محافظت از زمین در برابر برخوردهای فاجعه‌بار پیدا کنیم.

 

بیشتر تفکرات پیرامون کاهش برخورد سیارک در زمان‌های طولانی متمرکز است. اگر ماه‌ها یا سال‌ها قبل از زمان برخورد یک سیارک با زمین از آن اطلاع داشته باشیم، می‌توانیم یک ضربه‌گیر جنبشی برای تغییر جهت سیارک بفرستیم. با زمان کافی، حتی یک ضربه‌گیر جنبشی کوچک می‌تواند یک سیارک بزرگ را از ما دور کند.

 

اما اگر زمان کم باشد چه؟ اگر خیلی دیر بفهمیم چه؟ اگر یک ضربه‌گیر جنبشی ارسال کرده باشیم، اما به نحوی شکست بخوریم، چه؟ اینجاست که ایده PI لوبین می‌تواند وارد عمل شود.

 

ایده اصلی PI خرد کردن یک سیارک به قطعات کوچکتر است که سپس در جو زمین بسوزد. در مقاله‌ای برای NIAC در 18 فوریه 2022، لوبین نوشت: “در سناریوهای رهگیری کوتاه، قطعات سیارکی با حداکثر قطر 10 متری در جو زمین می‌سوزند..”

 

ایده PI طراحی یک ضربه‌گیر است که نه تنها جنبشی بلکه انفجاری باشد. دستگاه ضربه‌گیر با میله‌های نفوذی برای سوراخ کردن سیارک نصب می‌شود. مواد منفجره برخی میله‌ها را پر می‌کند و انفجار حاصل، آن را به تکه‌های کوچکتر تبدیل می‌کند که امیدواریم قطر آنها 15 متر یا کمتر باشد. این قطعات ابری از آوار را تشکیل می‌دهند. بسته به اندازه بدنه، اندازه دستگاه و فاصله از زمین هنگام انفجار، ممکن است برخی از قطعات به زمین برخورد کنند. اما بیشتر آن توسط اصطکاک با جو زمین از بین می‌رود.

این شکل دو تکه ابر حاصل از رهگیری‌های موفق را نشان می‌دهد.تصویر بالا مربوط به یک سیارک کوچکتر و پایین یک سیارک بزرگتر است. توجه داشته باشید که چگونه برخی از قطعات با یک سیارک بزرگتر به طور کامل زمین را نابود می‌کنند. اعتبار: Lubin 2021

لوبین توضیح می‌دهد: “اثربخشی این رویکرد به زمان رهگیری و اندازه سیارک بستگی دارد، اما امکان دفاع موثر در برابر سیارکهایی با قطر چند صد متری را فراهم می‌کند و می‌تواند عملاً خطر کشتار جمعی ناشی از این تهدیدات را از بین ببرد.”.

 

به گفته لوبین، سیستم PI می‌تواند در مداری به دور زمین باشد یا حتی در یک پایگاه در ماه قرار گیرد. در مقایسه با دیگر سناریوهای کاهش تهدید، این رویکرد یک رویکرد بسیار مقرون به صرفه، قابل آزمایش و قابل استقرار را با نقشه راه منطقی توسعه و آزمایش نشان می‌دهد. استقرار پیش از سیستم در مدار یا پایگاه ماه امکان پاسخ سریع در صورت نیاز کمتر از یک روز را فراهم می‌کند.

 

لوبین می‌گوید: «مزیت بزرگ این روش این است که امکان دفاع پایانه را در صورت زمان‌های هشدار کوتاه و کاهش فاصله هدف در جایی مهیا می‌سازد که انحراف مداری امکان‌پذیر نیست.» «حتی رهگیری‌های نزدیک به ماه با زمان‌های رهگیری چند ساعت قبل از برخورد نیز انجام می‌شوند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

Last-minute defense against an asteroid that could obliterate it before impact

by Evan Gough, Universe Today MARCH 4, 2022

https://phys.org/news/2022-03-last-minute-defense-asteroid-obliterate-impact.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *