کشف سومین سیاره که به دور نزدیکترین ستاره می‌چرخد!!

ستاره‌شناسان می‌گویند که سومین سیاره ممکن را کشف کرده‌اند که به دور نزدیکترین ستاره به خورشید ما، پروکسیما قنطورس، می‌چرخد. این سیاره تنها 1/4 جرم زمین است و یکی از سبک‌ترین سیارات فراخورشیدی است که تاکنون کشف شده است.

مفهوم هنری از پروکسیما دی. این سومین سیاره ممکن است که به دور پروکسیما قنطورس می‌چرخد ​​و یکی از سبکترین و کوچکترین سیاره‌هایی است که تاکنون پیدا شده است. تصویر از ESO/ L. Calçada.

اگر امیدواریم روزی با زندگی در اطراف ستاره دیگری ارتباط برقرار کنیم، جایی بهتر از جهان‌های اطراف پروکسیما قنطورس، نزدیکترین ستاره به خورشید ما، وجود ندارد. ستاره‌شناسان پیش از این دو سیاره فراخورشیدی را شناسایی کرده بودند – جهانهایی که به دور ستاره‌های دیگر می چرخند – که به دور نزدیکترین همسایه ستاره‌ای ما می‌چرخند که تنها 4.2 سال نوری از ما فاصله دارد. در 10 فوریه 2022، محققان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (VLT) گفتند که سیاره سومی را در همسایگی خود پیدا کردند. سیاره پروکسیما دی تنها 1/4 جرم زمین است و یکی از کوچکترین و سبکترین سیاره‌های فراخورشیدی کشف شده تاکنون است.

با سومین سیاره ممکن آشنا شوید که به دور نزدیکترین ستاره می‌چرخد ​​

اخترشناسان جهان جدید را پروکسیما دی می‌نامند. این به دنبال کشف دو سیاره قبلی پروکسیما بی و پروکسیما سی به ترتیب در سال 2016 و 2020 است. پروکسیما دی یکی از سبک‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی است که تا به امروز کشف شده است و تنها حدود 1/4 جرم زمین را دارد.

سیاره تازه کشف شده نزدیک به ستاره خود در فاصله تقریباً 4 میلیون کیلومتری (2.5 میلیون مایل) می‌چرخد. این فاصله بیش از 10 برابر نزدیکتر از عطارد به دور خورشید خودمان است. این سیاره مدارش را تنها در پنج روز کامل می‌کند. پروکسیما دی نزدیکتر از لبه داخلی منطقه قابل سکونت اطراف ستاره به دور ستاره خود می‌چرخد. منطقه قابل سکونت منطقه‌ای است که در آن آب مایع می‌تواند در یک سیاره سنگی وجود داشته باشد.

از آنجایی که پروکسیما قنطورس یک ستاره کوتوله قرمز است که گرمای کمتری نسبت به خورشید ما منتشر می‌کند، سیاره ممکن است به اندازه عطارد داغ نباشد. با این حال، دمای تعادل تخمینی آن، اگر اتمسفر نداشته باشد، هنوز حدود 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتیگراد) است. با این حال، ما هنوز نمی‌دانیم که آیا پروکسیما دی جو دارد یا خیر.

پروکسیما قنطورس (با دایره مشخص شده است) سومین ستاره در منظومه ستاره‌ای آلفا قنطورس است. این نزدیکترین ستاره از سه ستاره به خورشید خودمان است. تصویر از بررسی دیجیتالی آسمان 2/ دیوید دی مارتین/ مهدی زمانی/ ESO.

جوآوو فاریا نویسنده اصلی در موسسه اخترفیزیک و علوم فضایی در پرتغال گفت:

این کشف نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین همسایه ستاره‌ای ما مملو از جهان‌های جدید جالبی است که در دسترس مطالعه بیشتر و اکتشافات آینده است.

اسپرسو به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا سومین سیاره ممکن را پیدا کنند

همانند اکتشافات سیاره‌ای قبلی در پروکسیما قنطورس، محققان از طیف‌نگار اشل برای سیارات فراخورشیدی سنگی و ابزار مشاهدات طیف‌سنجی پایدار (ESPRESSO) در VLT برای تایید ماهیت سیاره‌ای احتمالی آن استفاده کردند. محققان برای تایید بیشتر به دقت بیشتر اسپرسو نیاز داشتند، زیرا سیگنال سیاره‌ای ضعیف بود. در این مرحله، پروکسیما دی از نظر فنی هنوز یک نامزد است، اگرچه به نظر می‌رسد نتایج تأیید می‌کند که این فقط یک تغییر اشتباه در خود ستاره نیست. فاریا گفت:

پس از به دست آوردن مشاهدات جدید، ما توانستیم این سیگنال را به عنوان یک نامزد جدید سیاره تایید کنیم. من از چالش کشف چنین سیگنال کوچک و کشف یک سیاره فراخورشیدی بسیار نزدیک به زمین هیجان زده بودم.

ما چندین آزمایش انجام دادیم تا احتمال فعالیت ستاره‌ای را به‌عنوان علت این سیگنال رد کنیم و همه آنها به احتمال زیاد منشا سیاره‌ای اشاره کردند. با این حال، همیشه این احتمال وجود دارد که فریب ستاره را بخوریم.

یکی از کوچکترین و سبکترین سیاره‌های فراخورشیدی تاکنون

پروکسیما دی یک کشف هیجان‌انگیز است، زیرا یکی از کوچکترین و سبکترین سیارات فراخورشیدی است که تاکنون کشف شده است. همچنین سبکترین سیاره فراخورشیدی است که تاکنون با استفاده از روش سرعت شعاعی اندازه‌گیری شده است. این تمایز قبلاً به سیاره‌ای به اندازه 1/2 جرم زهره مربوط می‌شد که به دور ستاره نزدیک L 98-59 می‌چرخید. روش سرعت شعاعی، تکان‌های ریز را در حرکت یک ستاره تشخیص می‌دهد که در اثر کشش گرانشی سیاره‌ای در حال چرخش ایجاد می‌شود،. در مورد پروکسیما دی، این حرکت بسیار کوچک بود، تنها 16 اینچ در ثانیه یا 1 مایل در ساعت (40 سانتی متر در ثانیه یا 1.44 کیلومتر در ساعت). نتیجه موفقیت‌آمیز نشان می‌دهد که اسپرسو چقدر در تشخیص سیارات فراخورشیدی حساس و توانا است.

همانطور که پدرو فیگویرا، دانشمندساز اسپرسو در ESO در شیلی، خاطرنشان کرد:

این دستاورد بسیار مهم است. این نشان می‌دهد که تکنیک سرعت شعاعی این پتانسیل را دارد که جمعیتی از سیارات سبک مانند سیاره‌های ما را که انتظار می‌رود فراوان‌ترین سیارات در کهکشان ما باشند و به‌طور بالقوه می‌توانند میزبانی حیاتی را آشکار کند آن‌گونه که ما می‌شناسیم.

فاریا افزود:

این نتیجه به وضوح نشان می‌دهد که اسپرسو چه توانایی‌هایی دارد و من را در مورد آنچه شگفت‌زده می‌کند که در آینده می‌تواند پیدا کند.

ایده هنری پروکسیما بی، سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین و جهان اول در سال 2016 در مدار پروکسیما قنطورس یافت شد. تصویر از ESO/ M. Kornmesser/ ویکی پدیا.

پروکسیما بی و پروکسیما سی

ستاره‌شناسان برای اولین بار در سال 2016 پروکسیما بی را با استفاده از یک طیف نگار قدیمی به نام هارپز پیدا کردند. تقریباً به اندازه زمین است و جرم آن 1.17 جرم زمین تخمین زده می‌شود. تنها در 11.2 روز به دور ستاره خود می‌چرخد.

پروکسیما سی که در سال 2020 کشف شد، سنگین‌تر از دو سیاره دیگر است و جرم آن شش برابر زمین است. این امر آن را به یک ابر زمین تبدیل می‌کند، سیاراتی که به طور قابل توجهی بزرگتر و پرجرمتر از زمین اما کوچکتر و کم جرمتر از نپتون هستند. دانشمندان تخمین می‌زنند که هر 5.2 سال یکبار به دور ستاره خود می‌چرخد.

3rd possible planet found orbiting nearest star