پیدا کردن 5000 شیء توسط شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی!!

از زمان پرتاب خود در سال 2018، ماهواره بی‌ادعای تس 175 سیاره فراخورشیدی تایید شده (تاکنون) را در بین 5000 “شیء مورد علاقه” خود را پیدا کرده است.

بیش از 5000 نامزد سیارات فراخورشیدی یا اشیاء موردعلاقه تس (TOIs)؛ دایره‌های بزرگ نارنجی) در این نقشه آسمان ترسیم شده است.

NASA / MIT / TESS; Natalia Guerrero (UF / MIT) & Greggy Brazile (Cornell)

 

از سال 2018، ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی گذر ناسا (TESS) دید وسیعی از کیهان دارد. ماموریت اصلی آن یافتن سیارات فراخورشیدی است و از همه انتظارات فراتر رفته است. اکنون در چهارمین سال خود، این ماهواره 5000مین نامزد سیاره فراخورشیدی خود را شناسایی کرده است.

 

آن شی، TOI-5000، یک منظومه چند سیاره‌ای با دو سیاره فراخورشیدی، یک جفت مشتری داغ با دوره‌های زمانی فقط 5.5 و 15.3 روز می‌باشد. چنین سیاراتی تقریباً همیشه به تنهایی به دور خود می‌چرخند، بنابراین این سیستم ممکن است استثنایی و نادر باشد. اما قبل از مطالعه، باید بررسی شود.

 

تس سیارات فراخورشیدی را با نظارت بر ستارگان مجاور برای کم نور شدن دوره‌ای آنها پیدا می‌کند. این گذرها نشان می‌دهد که سیاره‌ای از مقابل ستاره میزبان خود می‌گذرد، اما کم نور شدن دوره‌ای خود یک ستاره یا عبور یک ستاره دوتایی می‌تواند نشانه‌های مشابهی ایجاد کند. به همین دلیل است که پس از شناسایی TOI، جامعه سیارات فراخورشیدی نوبت به داده‌ها می‌رسد.

 

داده‌های زیادی وجود دارد که تیم علمی بتواند به تنهایی تجزیه و تحلیل کند، اما از آنجایی که مشاهدات در اسرع وقت عمومی می‌شوند، علاقه‌مندان معمولاً فقط باید بین یک هفته تا یک ماه منتظر بمانند تا ببینند ستاره‌ها چه تابش‌ها و کم‌نوری عجیبی دارند. این رویکرد یک تلاش جهانی را با شهرونددانشمندان و دانشگاهیان در سراسر جهان ایجاد کرده است که با هم کار می‌کنند تا TOI ها را شناسایی کنند و نکات مثبت کاذب را از سیارات مشخص غربال کنند.

                                                    

بخش عمده‌ای از دستاوردهای TOI از میشل کونیموتو (MIT) است که تیمQuick-Look Pipeline  تس را رهبری می‌کند. او روی یافتن سیاره‌هایی در اطراف میلیون‌ها ستاره کم‌نور تمرکز کرده است که تس هر ماه رصد می‌کند. کونیموتو الگوریتمی نوشت که روش‌های استاندارد مورد استفاده برای کشف گذر را شبیه‌سازی می‌کند و تا حدی فرآیند را خودکار می‌کند. این نوآوری تنها در سال گذشته به افزایش تعداد TOI از 2400 به 5000 کمک کرد.

 

کونیموتو می‌گوید: «تس عمدتاً بر روی ستارگان درخشان تمرکز می‌کند. «گروه من نگاهی دیگر به ستاره‌های کم نورتر در داده‌های تاریخی انداخت و نامزدهای زیادی پیدا کرد. ما همچنین از این تکنیک برای تجزیه و تحلیل داده‌های دریافتی استفاده کردیم و TOI های بیشتری را در هر بخش نسبت به قبل پیدا کردیم.

 

آیا تس EARTH 2.0 را خواهد یافت؟

این مفهوم هنری نشان می‌دهد که ماهواره تس در حال بررسی کل آسمان برای عبور سیارات فراخورشیدی است. مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا / آزمایشگاه CI

 

تس یک ماموریت کاوشگر ناسا است که فقط با 200 میلیون دلار (بدون احتساب هزینه‌های پرتاب) ساخته شده است. ماموریت اولیه آن دو سال به طول انجامید، اما در سال 2020 ناسا آن را دو سال دیگر تمدید کرد.

 

دیوید لاتام، مدیر علوم تس می‌گوید که این شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی در بین اخترفیزیکدانان نیز محبوبیت خود را نشان داده است، به ویژه در زمینه نوظهور اختر لرزه‌شناسی، که ستاره‌ها را با ارتعاشات آنها مطالعه می‌کند.

 

لاتام می‌گوید: «تس به ستاره‌ها نگاه می‌کند تا سیاره‌ها را بیابد، اما داده‌هایی که ما از ستاره‌ها به دست می‌آوریم نیز جالب است». در واقع، مطالعات بیشتری توسط اخترفیزیکدانان با استفاده از تس برای پروژه‌های دیگر نیز به جز  شناسایی سیارات منتشر شده است.

 

تا دسامبر 2021، 175 سیاره کشف شده توسط تس تایید شده است. اکنون که تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) با موفقیت پرتاب و مستقر شده است، تیم مشتاق است که آنها را از نزدیک ببیند.

 

تیمها از ابتدا یک هم‌افزایی بین جیمزوب و تس برنامه‌ریزی کرده بودند. لاتام می‌گوید: «ما تمام این اطلاعات اولیه را در مورد این دنیاها به دست آوردیم تا بعداً تلسکوپ‌های پیشرفته‌تر مانند جیمز وب بدانند به کجا نگاه کنند و بسیار هیجان‌انگیز است که بالاخره این تلسکوپ پرتاب شد، زیرا اکنون، امیدواریم بتوانیم ببینیم که آیا این دنیاها جو دارند یا نه و از چه چیزی ساخته شده‌اند.

 

جیمزوب مدت زیادی است که در راه است. جامعه نجوم آنقدر انتظارش را می‌برد که ممکن است از تلسکوپ فضایی هابل بیش از حد استفاده شود. به همین دلیل، گردانندگان جیمزوب مایل نیستند آن را در جهت خاصی هدف قرار دهند، مگر اینکه دلیل بسیار خوبی برای انجام این کار داشته باشند. کاتالوگ سیاره‌های بسیار بررسی شده تس هیچ چیز را در این جبهه باقی نمی‌گذارد. دغدغه اصلی این است که ابتدا به کدام جهان نگاه کنیم.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

EXOPLANET HUNTER RACKS UP 5,000 “OBJECTS OF INTEREST”

BY: ARWEN RIMMER JANUARY 31, 2022

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/exoplanet-hunter-racks-up-5000-objects-of-interest/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *