نشانه‌هایی از «سونامی» ناشناخته خورشیدی در اعماق یخ‌های زمین کشف شد!!

در اعماق زیر یخ‌های گرینلند و قطب جنوب، محققان نشانه‌هایی از یک “سونامی” عظیم خورشیدی یافته‌اند که زمانی بیش از 9000 سال پیش با جو زمین برخورد کرد.

 

این ابرطوفان باستانی توسط موجی از پلاسمای داغ و مغناطیس خورشید به راه افتاد و به طور قابل توجهی بزرگتر از هر چیزی است که ما در تاریخ اخیر ثبت کرده‌ایم.

 

این یافته‌ها دانشمندان را در مورد توانایی ما در پیش‌بینی زمان رها شدن خورشید در آینده نگران کرده است.

 

طوفان‌های خورشیدی روی زمین هر چند سال یکبار رخ می‌دهد، زمانی که فعالیت خورشید در اوج است، اما این ابرطوفان باستانی در مقیاسی کاملاً دیگر است و به نظر می‌رسد که در مرحله آرامی از چرخه خورشیدی رخ داده است.

 

در سال‌های اخیر، دانشمندان هشدار داده‌اند که ما برای یک طوفان خورشیدی به این بزرگی کاملاً آماده نیستیم. کارشناسان هنوز متوجه نشده اند که چگونه این رویدادهای نادر و در عین حال فاجعه‌بار را پیش‌بینی کنند و زیرساخت‌هایی که امروز ساخته‌ایم به طور استثنایی در برابر ریزش‌های ژئومغناطیسی آسیب‌پذیر است.

 

اگر یکی از این ابرطوفان‌ها فردا اتفاق بیفتد، می‌تواند بر ماهواره‌ها و فضانوردان در مدار و همچنین کنترل ترافیک هوایی، شبکه‌های برق و کابل‌های زیردریایی تأثیر بگذارد و باعث محدودیت سفر، خاموشی و قطع اینترنت جهانی شود که می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

 

فقط در نظر بگیرید که در سال 1859 چه اتفاقی افتاد، زمانی که تعداد زیرساخت‌های بسیار کمتری در خطر بودند. رویداد کارینگتون یک طوفان خورشیدی بسیار شدید بود که سیستم‌های تلگراف را در اروپا و آمریکای شمالی فرو ریخت، در حالی که شفق‌های قطبی را در سراسر جهان، از استرالیا تا هاوایی، چین و مکزیک به راه انداخت. اما آنچه 9000 سال پیش اتفاق افتاد می‌تواند به فهم آن رویداد بدنام کمک کند.

 

یک شراره خورشیدی یا یک پرتاب جرم تاجی چیزی است که معمولاً باعث ایجاد طوفان خورشیدی می‌شود. مورد دوم زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید تقریباً یک بیلیون تن ذرات پرانرژی را به فضا پرتاب می‌کند و اگر این عمل به اندازه کافی بزرگ باشد، این ذرات می‌توانند در کمتر از 15 ساعت به جو زمین برخورد کنند.

 

این واکنش چندین هسته رادیواکتیو مانند کربن 14، بریلیم 10 و کلر 36 تولید می‌کند.

 

بنابراین، ردپایی از این ایزوتوپ‌های متمایز، منجمد شده در یخ یا به دام افتاده در رسوب، می‌تواند به ما کمک کند تا تاریخ رویدادهای شدید خورشیدی روی زمین را روشن کنیم، بنابراین بهتر می‌توانیم بفهمیم که آنها چند بار رخ می‌دهند.

 

هسته‌های یخی اخیر که از گرینلند و قطب جنوب تجزیه و تحلیل شده‌اند، اکنون برخی از بزرگترین پیک‌های تولید بریلیوم-10 و کلر-36 را نشان داده‌اند که تاکنون در گذشته‌های دور زمین شناسایی شده‌اند.

 

شواهد قویاً نشان می‌دهد که یک طوفان شدید خورشیدی حدود 9125 سال قبل از زمان حال وجود داشته است.

 

رایموند موشلر زمین‌شناس از دانشگاه لوند در سوئد می‌گوید: «این کار تحلیلی وقت‌گیر و پرهزینه است. بنابراین، وقتی چنین پیکی را پیدا کردیم شگفت‌زده شدیم که نشان‌دهنده یک طوفان خورشیدی غول‌پیکر تاکنون ناشناخته در ارتباط با فعالیت کم خورشیدی است،.»

 

با قضاوت براساس نسبت کلر-36 به ایزوتوپهای بریلیوم-10، این رویداد حتی ممکن است بزرگتر از بزرگترین طوفان خورشیدی ثبت شده تا به امروز در دیگر هسته‌های یخی و حلقه‌های درختان، مربوط به سال 774 بوده باشد.

 

به گفته نویسندگان مقاله، هر دوی این طوفان‌های ماقبل تاریخ بسیار بزرگ‌تر از هر چیزی بودند که از دهه 1950 تاکنون دیده‌ایم، «در نتیجه حاکی از تهدیدی است که تاکنون برای جامعه ما دست کم گرفته شده است.

 

موشلر می‌گوید: «این طوفانهای عظیم در حال حاضر به اندازه کافی در ارزیابی خطر گنجانده نشده‌اند.

 

تحلیل این که این رویدادها چه معنایی برای فناوری امروزی دارند و چگونه می‌توانیم از خود محافظت کنیم، بسیار مهم است.

 

در غیر این صورت، خورشید می‌تواند ما را کاملاً غافلگیر کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Signs of an Unknown Solar ‘Tsunami’ Have Been Discovered Deep Inside Earth’s Ice

CARLY CASSELLA 28 JANUARY 2022

https://www.sciencealert.com/signs-of-a-strange-ancient-solar-tsunami-have-been-found-deep-inside-ice-cores

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *