برترین داستان‌های فضایی هفته!

فضاپیمایی از دم یک دنباله‌دار عبور کرد، قطعه‌ای از یک موشک ماه آینده به ماه برخورد می‌کند و قمر “ستاره مرگ” زحل ممکن است خانه یک اقیانوس زیرسطحی باشد. این‌ها برخی از برترین داستان‌های این هفته هستند.

 

1ـ بقایای موشک اسپیس‌ایکس در اوایل ماه مارس به ماه برخورد خواهد کرد!!

یک موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس در 11 فوریه 2015 از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد تا رصدخانه آب و هوای فضایی را در مسیری میلیونی به نقطه لاگرانژ 1 بفرستد. (اعتبار تصویر: SpaceX)

 

بر اساس گزارشی که روز دوشنبه (24 ژانویه) توسط Ars Technica منتشر شد، قطعه‌ای از موشک فالکون 9 اسپیس ایکس در مسیر برخورد با ماه قرار دارد. زباله‌های فضایی مورد بحث، مرحله بالایی یک فالکون 9 بود که در سال 2015 به فضا پرتاب شد و رصدخانه آب و هوای فضایی (DSCOVR) را به مدار زمین فرستاد. براساس پیش‌بینی‌های فعلی، سقوط در 4 مارس رخ خواهد داد.

 

2ـ تلسکوپ فضایی جیمز وب به خانه جدید خود رسید

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، که در تصویر هنری در اینجا دیده می‌شود، آخرین بخش آینه‌ای اولیه خود را در 8 ژانویه 2022 باز کرد که نقطه عطفی برای مأموریتش برای مطالعه جهان است. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب سرانجام به نقطه لاگرانژ 2 (L2) رسید، نقطه‌ای در منظومه شمسی که از آنجا مشاهدات علمی خود را از کیهان انجام خواهد داد. این تلسکوپ 10 بیلیون دلاری روز دوشنبه (24 ژانویه)، یک روز کمتر از اولین ماه کامل حضور خود در فضا به L2 رسید. این تلسکوپ با مشارکت ناسا، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا ، در 25 دسامبر به فضا پرتاب شد.

 

3ـ نمایی از انفجار ستاره اتا کارینا!!

(اعتبار تصویر: NASA, ESA, STScI, NASA-JPL, Caltech, CXC, ESO, NOAO, AURA, NSF, Akira Fujii , Jon A. Morse (BoldlyGo Institute), Nathan Smith (University of Arizona), SM4 ERO Team)

 

مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI) در بالتیمور مریلند اخیرا تصویر جدیدی را منتشر کرده است که نمایی همه جانبه از انفجار منظومه ستاره‌ای اتا کارینا را ارائه می‌دهد که دو لوب مشخص را تولید می‌کند که شبیه انفجاری منجمد شده در زمان هستند. اتاکارینا در سال 1843 منفجر شد و در آن سال درخشان‌ترین جرم آسمان بود. انتظار می‌رود اتا کارینا در آینده به یک ابرنواختر تمام عیار تبدیل شود.

 

4ـ یک آرایه خورشیدی در فضاپیمای لوسی هنوز به طور کامل مستقر نشده است

تصویر هنری از فضاپیمای لوسی در حال مطالعه یک سیارک.  (اعتبار تصویر: Southwest Research Institute)

 

ماموریت لوسی ناسا در اکتبر 2021 برای مطالعه گروهی از سیارک‌ها پرتاب شد که در نزدیکی مشتری حرکت می‌کنند. با این حال، اندکی پس از پرتاب، متخصصان تیم متوجه شدند که یکی از آرایه‌های خورشیدی لوسی به طور کامل مستقر نشده است. روز سه شنبه (25 ژانویه) تیم ماموریت در مورد این مشکل صحبت کردند که هنوز حل نشده است.

 

5ـ دانشمندان انرژی آزاد شده از فوران آتشفشانی تونگا را تخمین می‌زنند!!

خاکستر آتشفشانی بر فراز اقیانوس آرام پس از فوران آتشفشان هونگا تونگا در ژانویه 2022 از ایستگاه فضایی بین‌المللی مشاهده شد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

یک دانشمند ارشد در مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا در گرین‌بلت، مریلند، اظهار داشت که فوران آتشفشانی قدرتمند 15 ژانویه در تونگا، انرژی معادل 18 مگاتن TNT را آزاد کرد. فوران کوه سنت هلن در سال 1980 در واشنگتن، معادل حدود 24 مگاتن TNT را آزاد کرد.

 

6ـ ناسا میزبان رویدادهایی برای روز یادبود خود است

پام ملروی معاون مدیر ناسا در طول میزگرد ایمنی ناسا در 27 ژانویه 2022 در ساختمان مرکزی مری دبلیو جکسون ناسا در واشنگتن صحبت می‌کند. (از چپ به راست) رئیس امنیت و تضمین ماموریت ناسا، راس دلوچ، مدیر ناسا، بیل نلسون، معاون مدیر ناسا، پام ملروی و معاون مدیر ناسا، باب کابانا بودند. (اعتبار تصویر: Aubrey Gemignani/NASA)

 

ناسا در روز پنجشنبه (27 ژانویه) مجموعه‌ای از رویدادها را به عنوان بخشی از روز یادبود سالانه خود برگزار کرد. این تاریخ یادآور زندگی فضانوردانی است که در جریان شرکت در ماموریتهای آژانس فضایی جان خود را از دست داده‌اند. روز یادبود امسال همچنین پنجاه و پنجمین سالگرد آتش‌سوزی آپولو 1 در 27 ژانویه 1967 است.

 

7ـ یک فضاپیما از دم دنباله‌دار لئونارد عبور می‌کند!!

مجموعه‌ای از تصاویر روی هم قرار گرفته شده توسط مدارگرد خورشیدی دنباله‌دار لئونارد و دو دم آن را در نور مرئی نشان می‌دهد.

(اعتبار تصویر: ESA/Solar Orbiter/Metis Team)

فضاپیمای مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا از دم دنباله‌دار لئونارد عبور کرد که در اواخر سال 2021 در آسمان زمین ظاهر شد. ماموریت مطالعه خورشید برای چند روز در حوالی 17 دسامبر، زمانی که جسم به سمت ستاره در حال حرکت بود، داده‌های دنباله‌دار را جمع‌آوری کرد.

 

8ـ کپسول باری دراگون اسپیس‌ایکس در خلیج مکزیک سقوط کرد!!

فضاپیمای مخصوص حمل بار دراگون اسپیس ایکس پس از سقوط در اقیانوس اطلس در سواحل فلوریدا در روز پنج‌شنبه، 30 سپتامبر 2021، بر روی یک کشتی بازیابی بلند شد. (اعتبار تصویر: اسپیس‌ایکس)

 

کشتی باری CRS-24 ماموریت خود را این هفته با بازیابی کپسول دراگون سقوط کرده در خلیج مکزیک در نزدیکی شهر پاناما، فلوریدا به پایان رساند. بازگشت این فضاپیما در روز دوشنبه (24 ژانویه) پایان سفر تقریباً یک ماهه آن بود که در آن ایستگاه فضایی بین‌المللی را مجدداً تأمین کرد و نمونه‌های علمی را برای محققان به منظور تجزیه و تحلیل در زمین بازپس آورد.

 

9ـ چین در دومین پرتاب خود در سال 2022 یک ماهواره راداری را در مدار زمین قرار می‌دهد

Long March 4C با حمل ماهواره L-SAR 01A از ژیهوان بلند می‌شود. (اعتبار تصویر: CNSA)

 

چین دومین پرتاب سال خود را در روز سه شنبه (25 ژانویه) انجام داد. این کشور موشک Long March 4C خود را از مرکز پرتاب ماهواره ژیهوان در صحرای گبی پرتاب کرد تا اولین جفت از یک جفت ماهواره راداری به نام L-SAR را حمل کند. طبق گفته اداره ملی فضایی چین، دومین ماهواره در پایان فوریه به فضا پرتاب خواهد شد.

 

10ـ قمر «ستاره مرگ» زحل ممکن است یک اقیانوس زیرزمینی داشته باشد!!

قمر میماس زحل شباهت عجیبی به ستاره مرگ در جنگ ستارگان دارد. قمر زحل میماس، همانطور که توسط فضاپیمای کاسینی به تصویر کشیده شده است، به سختی آنقدر بزرگ است که گرانش بتواند آن را به شکل کروی تبدیل کند. دهانه وسیع هرشل که میماس را شبیه ستاره مرگ می‌کند، گودال برخوردی است (اعتبار تصویر: ناسا /جی‌‌پی‌ال ـ کالتچ / موسسه علوم فضایی)

 

کوچکترین قمر زحل، میماس، احتمالاً بیشتر به دلیل شباهتش به ستاره مرگ در «جنگ ستارگان» شناخته شده است. برای درک بهتر این قمر، دانشمندان به داده‌های مأموریت کاسینی ناسا نگاه کردند که سیاره حلقه‌دار و قمرهای آن را تا سال 2017 مطالعه می‌کرد. طبق تحقیقات جدیدی که در 19 ژانویه منتشر شد، میماس ممکن است پناه‌گاه اقیانوس زیرسطحی باشد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The top space stories of the week!

By Doris Elin Urrutia

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *