کاوشگر خورشیدی اروپایی از دم دنباله‌دار لئونارد عبور کرد!!

 

مجموعه ای از تصاویر روی هم قرار گرفته شده توسط مدارگرد خورشیدی دنباله‌دار لئونارد و دو دم آن را در نور مرئی نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: ESA/Solar Orbiter/Metis Team)

 

در حالی که دنباله‌دار لئونارد با زمین خداحافظی و از کنار زهره عبور می‌کرد، یک فضاپیمای مطالعه‌کننده خورشید از دم بلند دنباله‌دار عبور کرد و به انسان‌ها دید جدیدی از این سرگردان یخی داد.

 

دنباله‌دار لئونارد که ژانویه گذشته کشف شد و به‌عنوان دنباله‌دار C/2021 A1 نیز شناخته می‌شود، شاید دیدنی‌ترین بازدیدکننده علاقه‌مندان به آسمان در سال 2021 بود و به طور تصادفی، ماموریت مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا (ESA) در حالی که فضاپیما به سفر خود برای مطالعه خورشید ادامه می‌داد، از دم دنباله‌دار عبور کرد و به دانشمندان جایزه کاملی ارائه داد.

 

ساموئل گرانت، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه کالج لندن، در بیانیه‌ای از ESA گفت: «مزیت بزرگ این است که اساساً بدون هیچ تلاشی از طرف فضاپیما، می‌توانید از یک دنباله‌دار در فاصله بسیار زیادی نمونه‌برداری کنید. “این خیلی هیجان‌انگیز است.”

 

بر اساس این بیانیه، این فضاپیما داده‌های دنباله‌دار را «برای چند روز» در مورخ 17 دسامبر جمع‌آوری کرد. در آن زمان، دنباله‌دار لئونارد در حال دور شدن از زمین به سمت خورشید بود که در 3 ژانویه نزدیک‌ترین فاصله به آن را داشت.

 

در همین حال، مدارگرد خورشیدی در 27 نوامبر پرواز با زمین را تکمیل کرده بود و همچنین به سمت خورشید حرکت کرد که در ماه مارس از کنار آن عبور خواهد کرد. به گفته آژانس فضایی اروپا، اگرچه هسته این دنباله‌دار در اواسط دسامبر نزدیک زهره و حدود 27.7 میلیون مایل (44.5 میلیون کیلومتر) از فضاپیما فاصله داشت، اما دم دنباله‌دار از مدار زمین گذشت.

 

گرانت از قبل متوجه شده بود که مدارگرد خورشیدی به لطف یک برنامه کامپیوتری که مسیر فضاپیماها، مدارهای دنباله‌دار و باد خورشیدی را در خود جای داده است – جریان ثابتی از ذرات باردار دم یونی دنباله‌دارها که از خورشید و در سراسر منظومه شمسی به بیرون می‌ریزد و به منظومه شمسی می‌ریزد، از دم دنباله‌دار عبور می‌کند.

 

این برنامه توسط دانشمندان مأمور ماموریت رهگیر دنباله‌دار ESA که در سال 2029 پرتاب می‌شود و پرواز یک دنباله‌دار طولانی مدت را اجرا می کند، توسعه داده شده است. اگرچه مدارگرد خورشیدی برای مطالعه خورشید به جای دنباله‌دارها طراحی شده بود، اما این فضاپیما ابزارهایی را حمل می‌کند که قادر به جمع‌آوری اطلاعات در مورد دم دنباله‌دار لئونارد در حین عبور بودند.

 

به عنوان مثال، مجموعه ابزار Solar Wind Analyzer این فضاپیما یون‌ها و ترکیباتی را از جمله یون های اکسیژن و دی اکسید کربن شناسایی کرد که به جای باد خورشیدی به دنباله‌دار تعلق دارند. علاوه بر این، مغناطیس‌سنج کاوشگر نشانه‌هایی از آشفتگی‌های مغناطیسی را دریافت کرد که ممکن است در اثر برهمکنش دنباله‌دار با میدان مغناطیسی خورشید ایجاد شده باشد.

 

و البته، مدارگرد خورشیدی تعدادی عکس نیز گرفت. به طور خاص، فضاپیما تصاویر فرابنفش را جمع‌آوری کرد که می‌تواند به دانشمندان در مطالعه آب در دنباله‌دار و تصاویر نور مرئی کمک کند که می‌تواند جزئیات بیشتری در مورد فعالیت غباری دنباله‌دار ارائه دهد.

 

اگرچه مدارگرد خورشیدی تنها ماموریتی است که مستقیماً از دم دنباله‌دار لئونارد عبور کرده است، بسیاری از فضاپیماهای دیگر در منظومه شمسی درونی توانستند این دنباله‌دار را در طول بازدید از آن مطالعه کنند: از جمله فضاپیمای STEREO-A و کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا و ماموریت سوهو ناسا/ESA مشترک.

 

این برخورد دومین عبور مدارگرد خورشیدی از دم یک دنباله‌دار بود. این فضاپیما نیز در سال 2020، اندکی پس از پرتاب، از دم دنباله‌دار اطلس عبور کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

European sun probe flew through the tail of Comet Leonard

By Meghan Bartels published about 22 hours ago

https://www.space.com/solar-orbiter-crosses-comet-leonard-tail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *