شناسایی سیگنال‌های عجیبی که قبلاً هرگز ندیده بودیم!!

چیزی در همسایگی کیهانی زمین سیگنال‌های عجیبی را منتشر می‌کند که قبلاً هرگز ندیده‌ایم.

در فاصله 4000 سال نوری از ما، چیزی در حال انتشار امواج رادیویی است. تقریباً برای 30 تا 60 ثانیه، هر 18.18 دقیقه، پالس درخشانی منتشر می‌کند که یکی از درخشان‌ترین اجرام در آسمان رادیویی فرکانس پایین است. این پدیده با مشخصات هیچ یک از شی نجومی شناخته شده مطابقت دارد و ستاره‌شناسان مات و مبهوت هستند. نام آن را GLEAM-X J162759.5-523504.3 گذاشته‌اند.

ناتاشا هرلی واکر، اخترفیزیکدان از گره دانشگاه کرتین از مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی (ICRAR) در استرالیا، گفت: «این شی طی چند ساعت در طول مشاهدات ما ظاهر و ناپدید می‌شد.

در حال حاضر، دانشمندان معتقدند که دو احتمال وجود دارد:

اول: یا هر دو ستاره “مرده” هستند: یک نوع ستاره نوترونی فوق مغناطیسی به نام مگنتار

دوم: با احتمال کمتر، یک کوتوله سفید بسیار مغناطیسی.

اگر مورد اولی باشد، اولین باری است که یک مگنتار با دوره ضربان بسیار طولانی را شناسایی می‌کنیم که به عنوان مگنتار دوره فوق‌العاده طولانی شناخته می‌شود.

اشیایی که به طور منظم یا نه چندان منظم ضربان دارند در واقع در فضا نسبتاً رایج هستند. هر چیزی که به طور غیرمنتظره و به طور چشمگیری روشنایی‌اش تغییر کند به عنوان گذرا شناخته می‌شود و شامل همه چیز از ابرنواخترها و سیاهچاله‌های در حال نابود کردن ستاره‌ها گرفته تا شرار‌ه‌های ستاره‌ای می‌باشد.

تپ‌اخترها در سبد مشابهی قرار می‌گیرند – اینها ستاره‌های نوترونی هستند که بسیار سریع می‌چرخند و پرتوهای درخشانی از گسیل رادیویی را از قطب‌های خود پرتاب می‌کنند، به طوری که مانند یک فانوس دریایی از کنار زمین عبور می‌کنند. دوره این چرخش‌ها و در نتیجه پالس‌ها در مقیاس ثانیه تا میلی ثانیه است.

با این حال، ستاره‌شناسان چیزی مانند GLEAM-X J162759.5-523504.3 ندیده‌اند که در داده‌های «Murchison Widefield Array» در استرالیای غربی مشاهده شد. این تلسکوپ رادیویی با فرکانس پایین متشکل از هزاران آنتن دوقطبی عنکبوت‌مانند است که در سراسر صحرا پخش شده‌اند.

در داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط MWA بین ژانویه تا مارس ۲۰۱۸، با استفاده از تکنیک جدیدی که توسط ستاره‌شناس تایرون اودوهرتی از دانشگاه کرتین توسعه داده شد، ستاره‌شناسان ۷۱ پالس را از یک نقطه در آسمان پیدا کردند.

آنها با تجزیه و تحلیل سیگنال، مکان آن را ردیابی کردند و متوجه شدند که جسم، هر چه که باشد، کوچکتر از خورشید است و از نظر امواج رادیویی بسیار درخشان است. آنها همچنین دریافتند که انتشار به شدت قطبی یا پیچ خورده است، که نشان می‌دهد منبع آن دارای یک میدان مغناطیسی فوق‌العاده قوی است.

این نشان می‌دهد که ما شاید به یک مگنتار نگاه می‌کنیم. همانطور که قبلاً ذکر شد، اینها نوعی از ستاره‌های نوترونی هستند که در حال حاضر شگفت‌انگیز هستند – هسته‌های فروپاشیده و مرده ستارگانی با جرم، تا حدود 2.3 برابر جرم خورشید، که در یک کره فوق چگال فقط 20 کیلومتر (12.4 مایل) قرار گرفته‌اند.

برای بدست آوردن یک مگنتار، باید یک میدان مغناطیسی کاملا دیوانه کننده را به آن اضافه کنید. این ساختارهای مغناطیسی حدود 1000 برابر قدرتمندتر از یک ستاره نوترونی معمولی و یک کوادریلیون برابر قدرتمندتر از زمین هستند. ما نمی‌دانیم چگونه و چرا آنها شکل می‌گیرند، اما شواهد اخیر نشان می‌دهد که آنها ممکن است از تپ‌اخترها تکامل یابند.

مگنتارهای دوره فوق‌العاده طولانی می‌توانند شکل تکامل‌یافته باشند که چرخش خود را به طور قابل توجهی در طول زمان کند کرده‌اند، اما تصور می‌شد که تشخیص واقعی آنها غیرممکن است.

این کشف واقعاً کمی ترسناک بود، زیرا مگنتارها به عنوان منبع سیگنال‌های رادیویی درخشان مرموز به نام انفجارهای رادیویی سریع پیشنهاد شده‌اند. اما بسیاری از انفجارهای رادیویی سریع در مکان‌های ناسازگار با مگنتارهای جوان ردیابی شده‌اند. مگنتارهای دوره بسیار طولانی این مشکل را به خوبی حل می‌کنند.

هرلی واکر گفت: “هیچ کس انتظار نداشت مستقیماً چنین چیزی را شناسایی کند، زیرا ما انتظار نداشتیم که آنها تا این حد درخشان باشند.” به نوعی انرژی مغناطیسی را به امواج رادیویی بسیار موثرتر از هر چیزی که قبلا دیده بودیم تبدیل می‌کند.

این امکان وجود دارد که جسم چیز دیگری مانند یک کوتوله سفید باشد. اما به گفته محققان، این علایم تا کنون به بهترین وجه با آنچه مطابقت دارد که ما انتظار داریم از یک مگنتار دوره بسیار طولانی ببینیم.

شایان ذکر است که برای هشت سالی که MWA عملیاتی شده است، GLEAM-X J162759.5-523504.3 تنها برای آن دوره دو ماهه در سال 2018 فعال بوده است. دلایل بالقوه زیادی برای این امر وجود دارد، از جمله این احتمال وجود دارد که فعالیت آن خارج از آستانه تشخیص فعلی ما باشد، یا اینکه یک طغیان غیرعادی را تجربه کرده باشد. هر دوی این دلایل می‌تواند توضیح دهد که چرا ما قبلاً چنین چیزی را شناسایی نکرده‌ایم.

هرلی واکر گفت: «تشخیص‌های بیشتر به ستاره‌شناسان می‌گوید که آیا این یک رویداد نادر است یا جمعیت جدیدی که قبلاً هرگز متوجه آن نشده بودیم.»

Astronomers Detect Strange Signals We’ve Never Seen Before in Our Cosmic Vicinity