نامزد جدید قمر فراخورشیدی کشف شد!!!

 

 

ستاره‌شناسان یک نامزد جدید قمر فراخورشیدی را اعلام کردند که به دور سیاره فراخورشیدی در فاصله 5400 سال نوری زمین می‌چرخد. این قمر که در داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر کشف شده است، آخرین قمر فراخورشیدی است که تاکنون کشف شده است.

مفهوم هنری از نامزد جدید قمر فراخورشیدی Kepler-1708 b-i. اگر واقعی باشد، اندازه آن حدود یک سوم کوچکتر از سیاره هشتم منظومه شمسی ما، نپتون است. تصویر ازHelena Valenzuela Widerström/ Columbia University.

 

قمرها در منظومه شمسی ما رایج هستند. در واقع، بیش از 200 قمر شناخته شده در کل در خانواده خورشید ما وجود دارد و در سایر منظومه‌های خورشیدی آیا از این قمرها وجود دارد؟ منطقی است که فکر کنیم قمرهای سیارات در سراسر کهکشان ما و فراتر از آن گسترده هستند. اما تشخیص این قمر‌های فراخورشیدی – قمرهای فراتر از منظومه شمسی – دشوار است. آنها حتی سختتر از سیارات دور هستند و ما فقط بیش از 4000 سیاره فراخورشیدی از بیلیونها سیاره را می‌شناسیم که احتمالاً به دور ستاره‌های کهکشان راه شیری ما می‌چرخند. و با این حال، تعداد کمی از قمر‌های فراخورشیدی – معمولاً بسیار بزرگ‌تر از هر قمر در منظومه شمسی – وجود داشته است. محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک گفتند که به طور آزمایشی یک نامزد جدید قمر فراخورشیدی را شناسایی کرده‌اند. این سیاره به دور یک سیاره فراخورشیدی دورتر در فاصله بیش از 5000 سال نوری از ما می‌چرخد.

 

نامزد جدید قمر فراخورشیدی: Kepler-1708 b-i

دیوید کیپینگ و آزمایشگاه او در دانشگاه کلمبیا تیمی را رهبری کردند که این کشف را انجام دادند. او درباره دشواری یافتن قمرهای فراخورشیدی توضیح داد:

ستاره‌شناسان تاکنون بیش از 10000 سیاره فراخورشیدی را یافته‌اند، اما قمرهای فراخورشیدی بسیار چالش‌برانگیزتر هستند. آنها ناشناس هستند.

قمر فراخورشیدی احتمالی – که در این مرحله هنوز یک نامزد است – به دور سیاره غول پیکر کپلر 1708b می‌چرخد. این سیاره فقط کمی کوچکتر از مشتری است اما 4.6 برابر جرم دارد. این ستاره در فاصله 5436 سال نوری از زمین، حدود دو سال دیگر به دور ستاره خورشید مانند خود می‌چرخد. همانطور که انتظار می‌رود، قمرهای بزرگتر در مقایسه با قمرهای کوچکتر قابل تشخیص هستند.

 

سیارات غول‌پیکر سرد و گازی

قمر فراخورشیدی نامزد جدید زمانی پیدا شد که محققان در حال مطالعه 70 سیاره غول پیکر سرد و گازی بودند. آنها مانند مشتری و زحل دور از ستارگان خود می‌چرخند. در آن فواصل، گرانش کمتری از سوی ستارگان وجود دارد تا هر قمری را بکشد و آنها را از مدار خود خارج کند. آنها فقط یک سیگنال از یک قمر فراخورشیدی احتمالی پیدا کردند، اما این سیگنال خوبی است.

اگر سیاراتی مانند مشتری، زحل، اورانوس و نپتون نشانه‌ای باشند، پس منطقی به نظر می‌رسد که سیارات غول‌پیکر دیگر نیز مانند منظومه شمسی خودمان، حتی دهها قمر داشته باشند. ما هیچ قمری به اندازه این نامزدهای جدید نداریم، اما اگر قمرهای بزرگی در آنجا وجود داشته باشد، باید قمرهای کوچکتری نیز وجود داشته باشد.

 

مقداری شک و تردید

همانطور که می‌توان انتظار داشت این خبر با شک و تردید برخی از دانشمندان روبرو شده است. همانطور که اریک آگول در دانشگاه واشنگتن بیان کرد:

این قمر ممکن است فقط یک نوسان در داده‌ها به دلیل نویز ستاره یا ابزار باشد.

 

تایید اولین قمر‌های فراخورشیدی حداقل هیجان‌انگیز خواهد بود – یا باید بگوییم که خواهد بود. اولین سیاره‌های فراخورشیدی احتمالی گزارش شده که از سال 1992 شروع شد، نیز با شک و تردید مواجه شدند. امروزه، ما تقریباً تعداد 5000 چنین جهان‌های تأیید شده را می‌شناسیم که نامزدهای بسیار بیشتری نیز دارند. همانطور که کیپینگ اشاره کرد:

آن سیارات در مقایسه با سیستم خانه ما بیگانه هستند. اما آنها درک ما از نحوه شکل‌گیری منظومه‌های سیاره ای را متحول کردند.

 

تاکنون چند قمر فراگیر دیگر نیز وجود داشته است. یکی از آنها ممکن است به دور یک سیاره فراخورشیدی مشابه به اندازه مشتری به نام Kepler 1625b در حال گردش باشد. کشف احتمالی آن در سال 2018 اعلام شد. مانند Kepler-1708 b-i، آن نیز به دور ستاره خود می‌چرخد. کپلر 1625b حدود 8000 سال نوری از زمین فاصله دارد. اگر یک قمر واقعی باشد، تقریباً به اندازه نپتون بزرگ است! داده‌های این قمر احتمالی هم از کپلر و هم از تلسکوپ فضایی هابل به دست آمده است.

قمر فراخورشیدی نامزد جدید در داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر ناسا پیدا شد. تصویر از NASA/EOS.

 

در سال 2014، ستاره‌شناسان احتمال چرخش قمر را به دور یک سیاره سرکش معروف به نام MOA-2011-BLG-262L اعلام کردند که به طور آزمایشی با استفاده از تکنیک میکرولنز شناسایی شد. با این حال، در این مورد، همچنان ممکن است که این سیاره در واقع یک ستاره کوتوله قرمز باشد و قمر یک سیاره باشد.

 

در سال 2020، اخترشناسان چیزی را کشف کردند که شاید کمتر از شش قمر فراخورشیدی دیگر باشد که به دور سیاره‌های فراخورشیدی در فاصله 200 تا 3000 سال نوری از ما می‌چرخند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

New exomoon candidate discovered: Is it real?

Posted by Paul Scott Anderson January 25, 2022

 

New exomoon candidate discovered: Is it real?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *