سیگنال مرموز دریاچه‌های پنهان در مریخ ممکن است آن چیزی نباشد که ما فکر می‌کردیم!!

 

 

سال گذشته، مقاله ای نشان داد که دمای هوا به اندازه‌ای سرد است که آب در منطقه یخ زده باقی نمی‌ماند. اکنون، یک مطالعه جدید نشان داده است که سیگنال راداری که به عنوان آب مایع تفسیر می‌شود، احتمالاً منبع دیگری است که مریخ به وفور دارد: سنگ‌های آتشفشانی.

 

محققان در مقاله خود می‌نویسند: “در اینجا، هدف ما تعیین این است که مریخ امروزی اگر توسط یک صفحه یخی در سطح سیاره پوشانده شوند، آیا می‌تواند پژواک سیگنال قوی ایجاد کند.”

 

ما متوجه شدیم که برخی از سطوح مرتبط با آتشفشان‌های موجود می‌توانند یک آنالوگ سیگنال پایه بسیار قوی با آنچه تولید کنند  که در کلاهک قطب جنوب مشاهده می‌شود.

 

کشف مخازن زیرزمینی آب مایع در قطب جنوب مریخ در سال 2018 اعلام شد.

 

به گفته محققان، سیگنال‌های راداری که دقیقاً از زیر سطح سیاره منعکس می‌شوند، تکه‌ای از چیزی بسیار منعکس‌کننده راداری را در 1.4 کیلومتری (0.87 مایلی) زیر یخ نشان می‌دهند که با چیزی به اندازه یک استخر زیرزمینی از آب مایع سازگار نیست.

 

جستجوهای بعدی سطوح بازتابنده براق بیشتری پیدا کردند که نشان دهنده شبکه کامل دریاچه‌های زیرزمینی است.

 

اینجا روی زمین، آب‌های زیرزمینی مکان‌هایی هستند که می‌توانیم حیات میکروبی را پیدا کنیم که برای بقا به جای نور خورشید، به واکنش‌های شیمیایی متکی است. اگر در مریخ حیات وجود داشته باشد، ممکن است آن را در یک محیط مشابه پیدا کنیم. اما مریخ برای داشتن چنین مخازن مایعی بسیار سرد است.

 

سیریل گریما، دانشمند سیاره‌شناسی از موسسه ژئوفیزیک تگزاس می‌گوید: «برای اینکه آب تا این اندازه نزدیک به سطح بماند، هم به یک محیط بسیار شور و هم به یک منبع گرمای قوی و محلی نیاز دارد، اما این با آنچه ما از این منطقه می‌دانیم مطابقت ندارد.»

 

این امر سؤالی را ایجاد می‌کند: این سطوح براق چیست؟

 

مقاله بعدی با بررسی داده‌ها نشان داد که خاک رس منجمد می‌تواند بازتابی مشابه سیگنال شناسایی شده توسط رادار پیشرفته مریخ برای صدای زیرسطحی و یونوسفر (MARSIS) در کاوشگر مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا ایجاد کند.

 

گریما و همکارانش رویکرد متفاوتی در پیش گرفتند. آنها یک صفحه یخی مجازی بر روی کل کره راداری مریخ گذاشتند که شامل داده‌های سه ساله MARSIS است که نشان می‌دهد سیاره سرخ با وسعت 1.4 کیلومتر (0.87 مایل) آب یخ زده چگونه به نظر می‌رسد.

 

سپس، آنها به دنبال تکه‌های بازتابنده مشابه آن‌هایی که به عنوان آب تفسیر می‌شوند، گشتند و آنها را در تمام عرض‌های جغرافیایی پراکنده یافتند. سپس محققان در جایی که می‌توانستند این تکه‌ها را در برابر زمین‌شناسی شناخته شده مریخ ترسیم کردند. لکه‌ها با زمین‌های آتشفشانی مریخ بسیار منظم مطابقت دارند.

تصویر مریخ که ممکن است پوشیده از یخ به نظر برسد. لکه‌های قرمز لکه‌های آتشفشانی/بازتابنده هستند.(Cyril Grima)

 

همانطور که خاک یخ زده روی زمین علایم راداری قوی بازتاب می‌کند، سنگهای آتشفشانی نیز که سرشار از فلزاتی مانند آهن هستند، همینطور هستند. می‌دانیم که مریخ به وفور دارای سنگ‌های آتشفشانی و همچنین آهن می‌باشد.

 

ماموریت‌های سنجش از راه دور آینده می‌توانند کلاهک یخی را بررسی کنند و بررسی کنند که آیا این تفسیر محتمل است یا در واقع، خاک یخ زده ممکن است مقصر باشد.

 

اما این تحقیق راه‌های جدیدی را برای اکتشاف نیز ارائه می‌دهد. یعنی آنها می‌توانند به ما در درک بهتر تاریخچه آب در مریخ کمک کنند.

 

“من فکر می‌کنم زیبایی یافته گریما این است که در حالی که ایده وجود آب مایع در زیر قطب جنوبی سیاره امروز را از بین می‌برد، اما مکان‌های بسیار دقیقی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا به دنبال شواهدی از دریاچه‌ها و بستر رودخانه‌های باستانی برویم و فرضیه‌هایی را در مورد آن آزمایش کنیم. یان اسمیت، دانشمند سیاره‌شناسی از دانشگاه یورک در کانادا، که مطالعه خاک منجمد را رهبری می‌کرد، خشک شدن گسترده‌تر آب و هوای مریخ طی بیلیونها سال را بیان می‌کند.

 

این دو دانشمند اکنون در حال کار بر روی پیشنهادهای ماموریتی برای استفاده از سنجش از راه دور مبتنی بر رادار برای یافتن آب در مریخ هستند که هر دو مربوط به ماموریت‌های آتی خدمه مریخ و کسب اطلاعات بیشتر در مورد خود مریخ می‌باشند.

 

اسمیت می‌گوید: «علم در اولین تلاش بی‌خطا نیست». این به ویژه در علوم سیاره‌ای صادق است، جایی که ما به مکان‌هایی نگاه می‌کنیم که تا به حال کسی از آنها بازدید نکرده است و بر ابزارهایی تکیه می‌کنیم که همه چیز را از راه دور حس می‌کنند.»

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Mysterious Signal of Hidden Lakes on Mars May Not Be What We Thought

MICHELLE STARR 25 JANUARY 2022

https://www.sciencealert.com/liquid-water-detected-under-mars-polar-ice-cap-was-probably-just-rock-new-study-reveals

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *