قمر “ستاره مرگ” زحل می‌تواند یک اقیانوس زیرزمینی مخفی داشته باشد!!

 

 

احتمال حیات در منظومه شمسی ما بسیار بیشتر از آنچه وجود دارد که در ابتدا به نظر می‌رسید.

دوربین فضاپیمای کاسینی این تصویر را از قمر زحل میماس در 16 اکتبر 2010 گرفت و دهانه بزرگ هرشل را نشان داد. (اعتبار تصویر: NASA/JPL/موسسه علوم فضایی)

 

دانشمندان «شواهد قانع‌کننده‌ای» پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد قمر «ستاره مرگ» زحل، اقیانوسی را درست در زیر سطح خود پنهان کرده است که به جستجوی حیات احتمالی در منظومه شمسی کمک می‌کند.

 

محققان می‌گویند که میماس، کوچک‌ترین و درونی‌ترین قمر زحل – که شباهت آن به ایستگاه نبرد جنگ ستارگان الهام‌بخش نام مستعار آن بود – اولین سرنخ را نشان داد که می‌تواند یک «دنیای مخفی اقیانوس» باشد، پس از اینکه کاوشگر کاسینی ناسا یک لرزش عجیب را در چرخش ماه مشاهده کرد.

 

اکنون، تحقیقات جدیدی که در 19 ژانویه نشان می‌دهد که این تلوتلو می‌تواند نتیجه ریزش اقیانوس مایع باشد که درست در زیر سطح یخی قمر 246 مایلی (396 کیلومتری) به دام افتاده است. اگر اینطور باشد، محققان می‌گویند که میماس نوع جدیدی از جهان است. کشف اقیانوس مخفی قمر کوچک می‌تواند به این معنی باشد که آب و حیات احتمالی که می‌تواند حفظ کند، می‌تواند در منظومه شمسی ما بسیار بیشتر از آنچه باشد که در ابتدا تصور می‌شد.

 

آلیسا رودن، نویسنده اول مطالعه، ژئوفیزیکدان مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو، تگزاس، می‌گوید: «اگر میماس اقیانوسی داشته باشد، نشان‌دهنده طبقه جدیدی از جهانهای کوچک و مخفی اقیانوس می‌باشد.

 

جهان‌های اقیانوسی آبی زیرسطحی (IWOW)، مانند انسلادوس زحل یا اروپای مشتری، برای دانشمندان جدید نیستند، اما فرآیندهای جزر و مدی درونی تمایل به شکستن سطوح آنها دارند و نشانه‌های دیگری از فعالیت زمین‌شناسی را نشان می‌دهند. رودن گفت، از سوی دیگر، میماس در نگاه اول به نظر می‌رسد که “فقط یک قطعه یخ یخ زده است.”

 

او افزود: «معلوم شد که سطح میماس ما را فریب داده است و درک جدید ما تعریف دنیای بالقوه قابل سکونت در منظومه شمسی و فراتر از آن را به میزان زیادی گسترش داده است.

 

برای بررسی احتمالی وجود یک اقیانوس پنهان در زیر سطح یخ زده میماس، محققان مدلی ساختند تا ببینند آیا فعل و انفعالات گرانشی آن با زحل می‌تواند نیروهای جزر و مدی لازم برای گرم کردن داخل ماه را ایجاد کند و آب را زیر 15 تا 20 مایلی نگه دارد. ضخامت (24 تا 31 کیلومتر) پوسته یخی بیرونی آنقدر گرم است که مایع باقی بماند.

 

رودن گفت که یافته‌ها میماس را به یک “هدف قانع کننده برای تحقیقات بیشتر تبدیل می‌کند.” با مطالعه توانایی قمر در پشتیبانی از اقیانوس، دانشمندان می‌توانند درک بهتری از سایر قمرهای پنهان اقیانوسی که در منظومه شمسی ما دورتر هستند، مانند قمرهای اورانوس، به دست آورند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Saturn’s ‘Death Star’ moon could have a secret underground ocean

By Ben Turner published about 1 hour ago

 

https://www.livescience.com/saturn-death-star-moon-hidden-ocean

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *