برخورد‌های مداوم سیارک‌ها تفکرات قبلی را در مورد دهانه‌های مریخ عوض می‌کنند!!

 

 

تحقیقات جدید دانشگاه کرتین تأیید کرده است که دفعات برخورد سیارک‌هایی که دهانه‌های برخوردی روی مریخ ایجاد کرده‌اند، در 600 میلیون سال گذشته ثابت بوده است.

Credit: Curtin University

 

این مطالعه که تشکیل بیش از 500 دهانه بزرگ مریخ را با استفاده از یک الگوریتم تشخیص دهانه تجزیه و تحلیل کرد که قبلاً در Curtin توسعه داده شده بود که به طور خودکار دهانه‌های برخوردی قابل مشاهده را از یک تصویر با وضوح بالا شمارش می‌کند.

 

علیرغم مطالعات قبلی که نشان می‌دهد فرکانس برخورد سیارک‌ها افزایش می‌یابد، دکتر آنتونی لاگین، محقق ارشد از دانشکده علوم زمین و سیاره‌شناسی کرتین گفت که تحقیقات او نشان داده است که آنها برای میلیون‌ها سال اصلاً تفاوت چندانی با هم ندارند.

 

دکتر لاگین گفت که شمارش دهانه‌های برخوردی روی سطح سیاره تنها راه برای تاریخ دقیق رویدادهای زمین‌شناسی مانند دره‌ها، رودخانه‌ها و آتشفشان‌ها و پیش‌بینی زمان و میزان بزرگی برخوردهای آینده است.

 

دکتر لاگین گفت: “روی زمین، فرسایش تکتونیک صفحات تاریخ سیاره ما را پاک می‌کند. مطالعه اجرام سیاره‌ای منظومه شمسی که هنوز تاریخ اولیه زمین‌شناسی خود را حفظ کرده‌اند، مانند مریخ، به ما کمک می‌کند تا تکامل سیاره خود را درک کنیم.”

 

“الگوریتم تشخیص دهانه به ما درک کاملی از شکل‌گیری دهانه‌های برخوردی از جمله اندازه و کمیت آنها و زمان و دفعات برخورد سیارک‌هایی ارائه می دهد که آنها را ایجاد کرده است.”

 

دکتر لاگین گفت که مطالعات گذشته نشان داده است که زمان و دفعات برخورد سیارکها به دلیل افزایش آوار افزایش یافته است.

 

دکتر لاگین می‌گوید: «هنگامی که اجسام بزرگ به یکدیگر برخورد می‌کنند، به صورت قطعات یا آوار می‌شکنند که تصور می‌شود بر ایجاد دهانه‌های برخوردی تأثیر می‌گذارد.

 

“مطالعه ما نشان می‌دهد بعید است که آوارها منجر به تغییر در شکل‌گیری دهانه‌های برخوردی در سطوح سیاره‌ای شوند.”

 

پروفسور گرچن بندیکس، یکی از نویسندگان و رهبر تیم سازنده این الگوریتم، گفت که این الگوریتم همچنین می‌تواند برای کار بر روی سایر سطوح سیاره‌ای از جمله ماه نیز سازگار باشد.

 

پروفسور بندیکس گفت: “تشکیل هزاران دهانه ماه اکنون می‌تواند به طور خودکار تاریخ گذاری شود و فرکانس تشکیل آنها با وضوح بالاتر برای بررسی تکامل آنها تجزیه و تحلیل شود.”

 

این امر اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما قرار می‌دهد که می‌تواند کاربردهای عملی آینده در حفاظت از طبیعت و کشاورزی، مانند تشخیص آتش‌سوزی‌ها و طبقه‌بندی کاربری زمین داشته باشد.»

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Consistent asteroid showers rock previous thinking on Mars craters

by Curtin University JANUARY 21, 2022

https://phys.org/news/2022-01-asteroid-showers-previous-mars-craters.html

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *