رصدخانه پرتو گامای ناسا پس از خرابی احتمالی در حالت ایمن قرار دارد!!

 

تصویری از رصدخانه نیل گرلز سوئیفت.  اعتبار تصویر: ناسا

 

رصدخانه نیل گرلز سوئیفت ناسا به طور موقت مشاهدات علمی خود را متوقف کرده است. تیم ماموریت در حال بررسی یک خرابی این رصدخانه است.

 

سه شنبه شب (18 ژانویه)، رصدخانه، یک تلسکوپ فضایی شکار پرتو گاما که در اصل کاوشگر انفجار پرتوهای گاما سوئیفت نام داشت، به حالت ایمن رفت و تمام کارهای علمی را متوقف کرد.

 

سوئیفت در مجموع از شش چرخ واکنش استفاده می‌کند تا به طور مستقل خود را در جهت انفجارهای احتمالی اشعه گاما (GRBs) قرار دهد. طبق بیانیه ناسا، وقتی رصدخانه این هفته مشکل را شناسایی کرد، چرخ مشکل‌دار خاموش شد. این اولین شکست چرخ واکنش در 17 سال کار تلسکوپ در فضا است.

 

در بیانیه خاطرنشان شد، در حالی که تیم به کار بر روی شکست مشکوک چرخ ششم ادامه می‌دهد، پرسنل ماموریت همچنین امیدوارند که ابزارهای علمی سوئیفت را تنها با پنج چرخ به کار گیرند.

 

ابزارهای علمی رصدخانه سوئیفت پس از شکست چرخ واکنش احتمالی به حالت ایمن رفتند. مشاهدات علمی اشاره‌ای موقتاً به حالت تعلیق در می‌آیند تا زمانی که تیم در حال بررسی موضوع است. ابزار و 5 چرخ دیگر سالم هستند.

 

سوئیفت در سال 2004 به فضا پرتاب شد که به نام محقق اصلی ماموریت، نیل گرلز که در سال 2003 درگذشت، نامگذاری شد. به گفته ناسا، انفجارهای کوتاه‌مدت پرانرژی‌ترین شکل نور هستند و می‌توانند از میلی‌ثانیه تا چند ساعت ادامه داشته باشند.

 

ستاره‌شناسان فکر می‌کنند که می‌توانند از انفجارهای ابرنواختری یا از برخورد بین‌ستاره‌های نوترونی، بقایای متراکم ابرنواخترها، سرچشمه بگیرند. این فضاپیما برای مشاهده و مطالعه این پدیده‌های درخشان فرستاده شد که دانشمندان هنوز در تلاش برای درک آنها هستند.

 

مترجم: مرتضی نادری‌فرد

منبع:

NASA’s gamma-ray observatory is in safe mode after a possible wheel failure

By Chelsea Gohd

https://www.space.com/nasa-swift-observatory-safe-mode-reaction-wheel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *