ستاره‌شناسان سوخت ستاره‌ای را در اطراف کهکشان‌ها پیدا می‌کنند!!

تصویری از مخازن سوخت ضعیفی که کهکشان‌ها را احاطه کرده‌اند و به آنها اجازه می‌دهد تا ستاره‌ها و منظومه‌های سیاره‌ای جدید را تشکیل دهند. اعتبار: Shireen Dooling/ASU

بیشتر کهکشان‌ها، از جمله کهکشان ما، با انباشتن مواد جدید و تبدیل آنها به ستاره رشد می‌کنند. چیزی که ناشناخته است این است که این ماده جدید از کجا می‌آید و چگونه به کهکشان‌ها می‌ریزد تا ستاره‌ها را ایجاد کند.

در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، سانچایتا بورثاکور، ستاره‌شناس دانشگاه ایالتی آریزونا، مخازن سوخت ضعیفی را که کهکشان‌ها را احاطه کرده‌اند و اینکه چگونه این سوخت می‌تواند در کهکشان‌ها برسد، شناسایی کرده است که به آنها امکان می‌دهد ستاره‌ها و منظومه‌های سیاره‌ای جدید تشکیل دهند.

تحقیقات قبلی در زمینه شکل‌گیری ستاره‌ها نشان می‌دهد که برخی کهکشان‌ها بیش از مقداری ستاره تولید می‌کنند که ذخیره گاز ستاره‌زایی آنها اجازه می‌دهد. برای این کار باید گاز جدیدی باید وارد کهکشانها شود و از تشکیل ستارگان و سیارات جدید پشتیبانی کند.

مشاهدات کهکشان‌ها شبیه به نگاه کردن از پنجره هواپیما در شب و دیدن نورهای روشن شهری است که توسط تاریکی احاطه شده‌اند. یافتن این منبع سوخت مانند کشف مزارع و مسیرهای تامینی است که جمعیت شهرها را پشتیبانی می‌کنند قرار دارد.

بورثاکور برای تعیین محل منشأ گاز از یک روش آماری به نام همبستگی متقاطع (برای اندازه‌گیری ارتباط بین دو کمیت) و داده‌های دو کاتالوگ نجومی در دسترس عموم استفاده کرد: بررسی ALFALFA از تلسکوپ آرسیبو و بررسی محیط بین کهکشانی کم انتقال به سرخ از طیف‌نگار مبدا کیهانی تلسکوپ فضایی هابل. با این داده‌ها، او توانست چگونگی ارتباط کهکشان‌های غنی از گاز را با ابرهایی تعیین کند که در محیط بین کهکشانی دیده می‌شود.

بورثاکور می‌گوید: «این امر مثل کشف وجود و مکان پمپ بنزین‌ها در تصویر شهری پر از وسایل نقلیه است.

برای گامهای بعدی، او امیدوار است مسیرهایی را شناسایی کند که از طریق آن این ابرهای گازی می‌توانند به مناطق داخلی کهکشان‌ها برسند که در آن ستاره‌ها شکل می‌گیرند.

او می‌گوید: «کهکشان‌هایی مانند کهکشان ما با تشکیل منظومه‌های خورشیدی بیشتر با ورود مواد جدید به رشد خود ادامه خواهند داد. درک منبع سوخت ستاره به ما امکان می‌دهد پیش‌بینی کنیم که آیا ستارگان جدیدی در آینده تشکیل می‌شوند یا خیر.

Astronomers find star fuel surrounding galaxies