دانشمندان برای ردیابی انتشار گاز متان در مریخ زمان را به عقب برمی‌گردانند!!

 

 

مریخ نورد کنجکاوی ناسا، که در تصویر اینجا نشان داده شده است، به طور دوره‌ای افزایش شدید متان را در جو سیاره سرخ شناسایی کرده است و دانشمندان مشتاق هستند منبع آن را بیابند. اعتبار: NASA/JPL-Caltech/MSSS

 

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در آگوست 2012 بر روی مریخ فرود آمد و بررسی‌های آن نشان داد که مریخ زمانی یک سیاره بالقوه قابل سکونت بوده است. یکی از هیجان‌انگیزترین مشاهدات کنجکاوی، فراوانی متناوب و غیرعادی زیاد متان در جو مریخ بوده است. در طول هفت سال گذشته، کنجکاوی یک سیگنال پس‌زمینه متان در حدود 0.41 قسمت در بیلیون حجمی (ppbv) ایجاد کرده است و این افزایش‌های دوره‌ای می‌توانند متان اتمسفر را تا 21 ppbv افزایش دهند.

 

لو و همکاران توجه داشته باشید که انتشار متان می‌تواند “پیامدهای عمیقی برای زمین‌شناسی و اخترزیست‌شناسی” داشته باشد. روی زمین، تقریباً تمام انتشار متان منشأ بیولوژیکی دارد، از نفخ گاو گرفته تا پوسیدگی مواد گیاهی. در مریخ، متان می‌تواند یک علامت زیستی بالقوه باشد، یک اثر شیمیایی تولید شده توسط حیات. با این حال، ابتدا دانشمندان باید منشا غیربیولوژیکی متان را رد کنند.

 

برای بررسی محل انتشار گازهای متان، محققان از روشی به نام «تحلیل مسیر برگشتی» استفاده کردند. این روش شامل استفاده از مدل‌هایی مبتنی بر دانسته‌های دانشمندان درباره جو مریخ برای ردیابی بسته‌ای از هوا در زمان معکوس از لحظه اندازه‌گیری آن است. محققان تمام هفت رویداد انتشار متان را مورد مطالعه قرار دادند که تاکنون شناسایی شده‌اند و از یک مدل آب‌وهوای جهانی موجود از مریخ برای شبیه‌سازی نحوه انتقال باد متان به دور سیاره استفاده کردند.

 

با شبیه‌سازی مسیر انتشار متان براساس الگوهای باد در فصول و زمان‌های مختلف روز، نویسندگان دریافتند که انتشارها به احتمال زیاد از یک منطقه عمومی منشا می‌گیرند: قسمت شمال غربی دهانه گیل، یک دهانه برخوردی بزرگ که دانشمندان فکر می‌کنند زمانی آب مایع در آن نگهداری می‌شد، جایی که کنجکاوی در حال حاضر در حال کاوش است.

 

با این حال، کشف متان توسط کنجکاوی در مریخ توسط کارشناسان زیر سوال رفته است. به عنوان مثال، مدارگرد گازی ردیابی اگزومارس اروپایی-روسی (TGO) که از اواخر سال 2016 سیاره سرخ را از مدارش بررسی کرده است، آن مقدار متان را در جو مریخ شناسایی نکرده است که کنجکاوی از سطح کشف کرده است. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که ممکن است یک مکانیسم زمین‌شناسی وجود داشته باشد که به سرعت متان را از جو جدا می‌کند یا یک مکانیسم جوی آن را در نزدیکی سطح به دام می‌اندازد. نویسندگان خاطرنشان می کنند که تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا تأیید شود که منشأ متان از اینجاست و کنجکاوی باید به اندازه‌گیری فراوانی متان در محیط ادامه دهد تا رویدادهای افزایشی متان را ثبت کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scientists turn back time to track methane emissions on Mars

by Joanna Wendel, Eos JANUARY 14, 2022

https://phys.org/news/2022-01-scientists-track-methane-emissions-mars.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *