اکسیوم اسپیس در فکر توسعه لباس‌های فضایی تجاری و یک ایستگاه فضایی!!

 

 

اکسیوم اسپیس یک شرکت فضایی با بودجه خصوصی است که مشغول برنامه‌های متعددی است که حول محور پروازهای فضایی متمرکز هستند. در حالی که در حال توسعه لباسهای فضایی تجاری است، همچنین در حال آماده شدن برای پرتاب اولین خدمه کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2022، با هدف بلندمدت ایجاد یک ایستگاه فضایی تجاری برای خود است.

 

ماموریت های جدید، لباس جدید، ارائه دهنده جدید. تصویر از  @Axiom_Space.

 

مهندسان اکسیوم اسپیس در حال حاضر مشغول توسعه لباس‌های فضایی و در انتظار استفاده از آنها هستند، این شرکت با سرمایه خصوصی در حال آماده شدن برای پرتاب اولین خدمه کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در سال 2022 است. اکسیوم اهداف بلندمدتی برای ایجاد ایستگاه فضایی تجاری خود پس از آن دارد.

 

ماموریت غیرنظامی Axiom به نام Ax-1 در حال حاضر انتظار می‌رود در فوریه 2022 انجام شود. سه مسافر غیرنظامی اولین پرواز فضایی خود را حمل خواهد کرد: لری کانر، مارک پاتی و ایتان استیبه. این پنجمین پرواز برای فضانورد بازنشسته ناسا مایکل لوپز-الگریا خواهد بود که فرماندهی این ماموریت را بر عهده خواهد داشت. فضانوردان برای انجام چندین آزمایش تحقیقاتی هشت روز را با هم در آزمایشگاه خواهند گذراند و اگرچه این ماموریت برای ارائه لباس‌های فضایی جدید خیلی زود انجام می‌شود، اما راه را برای برنامه‌های ایستگاه خصوصی طولانی‌مدت اکسیوم آماده می‌کند.

 

تا سال 2028، اکسیوم قصد دارد اولین ایستگاه فضایی تجاری را بسازد و به ایستگاه فضایی موجود متصل کند. ناسا دسترسی به اکسیوم را در اوایل سال 2020 به ماژول Harmony ISS اعطا کرد، که اکسیوم قصد دارد کل بخش مداری اکسیوم خود را به آن متصل کند. هنگامی که ایستگاه فضایی بین‌المللی به تاریخ بازنشستگی خود می‌رسد، بخش مداری اکسیوم جدا می‌شود و به عنوان یک پایگاه پروازی آزاد عمل می‌کند. اولین ماژول می‌تواند در سال 2024 راه‌اندازی شود و دومین، سومین و چهارمین آن به ترتیب در سالهای 2025، 2026 و 2027 راه‌اندازی خواهد شد.

 

این شرکت می‌گوید امیدواریم که لباس‌های فضایی جدید امکان ساخت زیرساخت و نگهداری در فضا را فراهم کند. آنها نیاز دست و پا گیر به پرتاب ماژولها از زمین را به روش ایستگاههای قبلی را برطرف می‌کنند. مت اوندلر، مدیر فنی اکسیوم گفت که لباسهای داخلی نیز می‌توانند مشتریان جدیدی را جذب کنند. او همچنین گفت:

از بسیاری جهات، لباس فضانوردی دقیقاً مانند یک ایستگاه فضایی است. این سیستم‌ها و همان چیزهایی را دارد که شما نگران آن هستید… ما متوجه شدیم که بسیاری از مشتریان فضانورد خصوصی ما دوست دارند یک EVA را تجربه کنند. بنابراین ما سعی می‌کنیم راههایی را بیابیم که انجام آن را بسیار ایمن و آسان کنیم.

تصور هنری از آنچه که انتظار می‌رود بخش مداری اکسیوم در حین اتصال به ماژول Harmony در ISS چگونه باشد. تصویر از Axiom Space.

 

اکسیوم اسپیس و برنامه‌های آینده آن

اکسیوم با در نظر گرفتن برنامه‌های مداری خود، قصد دارد لباس‌های فضایی را تا سال 2024 آماده کند. این جدول زمانی با جستجوی ناسا برای لباس‌های فضایی جدید برای استفاده در پیاده‌روی‌های فضایی، قمر‌پیمایی‌ها و وظایف در پاسگاه احتمالی گت‌وی همزمان است. ناسا گفته است که اعطای قراردادها را در سال 2022 آغاز خواهد کرد و اکسیوم امیدوار است در این مقوله حضور داشته باشد. شاید لباس‌های فضایی که امروزه اکسیوم می‌سازد توسط مردان و زنان در ماه در دوران آرتمیس پوشیده شود. اوندلر گفت:

داشتن این قابلیت در سال 2024 به ما این امکان را می‌دهد که با ناسا نیز شریک شویم و به طور بالقوه ارائه دهنده کت و شلوار برای ناسا باشیم…

 

کام غفاریان اکسیوم را در سال 2016 تاسیس کرد. مایکل سافردینی در حال حاضر بر این شرکت نظارت دارد. هر دو از مدیران سابق برنامه ISS هستند. دفتر مرکزی آن در هیوستون، تگزاس است و این شرکت به نیروی کار خود از مسافران فضایی با تجربه و پرسنل استخدام شده ناسا می‌بالد. این سازمان ادعا کرده است که حداکثر دو پرواز در سال به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارائه می‌کند، زیرا آنها «همراستا با فرصت‌های پروازی هستند که توسط ناسا در دسترس هستند». در مورد Ax-1، گزارش شده است که هر مسافر 55 میلیون دلار برای یک صندلی پرداخت کرده است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Axiom Space develops commercial spacesuits and a space station

Posted by Lia De La Cruz January 9, 2022

 

https://earthsky.org/space/axiom-space-commercial-spacesuits-station/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *