ستارگان راه شیری کهکشانی دوردست را بمباران می‌کنند!!

 

 

کهکشان باشکوه UGC 11537 در فاصله 230 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی عقاب واقع شده است. از آنجایی که این کهکشان مارپیچی دور از ما  و نزدیک به کهکشان راه شیری خودمان ظاهر می‌شود، دو ستاره پیش زمینه به طور برجسته در حال بمباران نوری کهکشان  UGC 11537 هستند. پرتوهای نور دیده شده از این ستارگان که شکلی الماس-مانند ایجاد کرده‌اند، در حقیقت داده‌های مصنوعی هستند که به آن‌ها خط پراش می‌گویند. این خطوط نتیجه‌ی برهم‌کنش نور ستاره با ساختاری هستند که آینه‌ی ثانویه‌ی تلسکوپ هابل را نگه داشته است.

 

خط پراش خطوطی هستند که از منابع نوری درخشان تابش می‌کنند و باعث ایجاد چیزی می‌شوند که در عکس‌ها و بینایی به عنوان اثر ستاره‌ای یا ستاره‌های خورشیدی شناخته می‌شود. آنها مصنوعاتی هستند که در اثر پراکندگی نور در اطراف پره‌های نگهدارنده آینه ثانویه در تلسکوپ‌های بازتابی یا لبه‌های روزنه‌های غیر دایره‌ای دوربین و اطراف مژه‌ها و پلک‌ها در چشم ایجاد می‌شوند.

 

سه نمونه از مصنوعات تصویری که در تصاویر ناسا ظاهر می‌شوند. چپ: زهره در این تصویر تاج‌نگاری مانند پروانه‌ای از نور به نظر می‌رسد که این امر به دلیل خم کردن نور ورودی توسط ابزار است. تصویر میانی: زهره دوباره تحت تأثیر یک مصنوع قرار می‌گیرد، این بار به نظر می‌رسد که به دو طرف ناشی از یک سیگنال اضافی خط کشیده است. تصویر راست: تاج‌نگار ناسا این تصویر را از یک ذره بسیار پرانرژی در حال عبور از ابزار گرفته است.

From left to right: NASA/STEREO, NASA/SOHO, NASA/SDO

تاج نگار چیست؟ تاج نگاری ابزاری است که از سطح زمین  جو بیرونی خورشید یعنی تاج را مطالعه می‌کند. تاج به راحتی در طی یک خورشیدگرفتگی کامل دیده می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که قرص درخشان خورشید را با یک دیسک بپوشانیم تا نوعی خسوف کوچک ایجاد کنیم و به ما امکان می‌دهد جو بیرونی کم نورتر خورشید را ببینیم. اگر این کار را از فضا انجام دهیم، دیگر لازم نیست نگران آسمان آبی روشن باشیم که انجام این کار را از سطح  زمین دشوارتر می‌کند.

 

اما ستارگان تنها نمونه از مصنوعات تصویربرداری ناشی از آکروباتیک عجیب نور در عکسهای نجومی نیستند. نور اغلب خمیده می‌شود (چپ)، هم توسط گرانش اجسام پرجرمی که از آن عبور می‌کند و هم توسط ابزارهایی که از آنها عبور می‌کند. اگر یک جسم برای آشکارسازهای حساس روی یک ابزار بیش از حد روشن باشد، آن جسم نیز می‌تواند نویز نوری ایجاد کند و گاهی اوقات ذرات پرانرژی خود در عکسها (سمت راست) ردپایی از مسیر خود را به جا می‌گذارند و نوارهای نازکی از نور تولید می‌کنند.

 

خوشبختانه، این مصنوعات تصویری آنقدر که به نظر می‌رسد آزاردهنده نیستند و در عوض توسط اکثر ستاره‌شناسان به‌عنوان هزینه‌ای ناچیز برای پرداختن به چنین تصاویر بزرگی دیده می‌شوند.

 

مترجم: مرتضی نادری‌فرد

منبع:

Snapshot: Milky Way stars photobomb distant galaxy

By Caitlyn Buongiorno  |  Published: Monday, December 20, 2021

https://astronomy.com/news/2021/12/snapshot-photobombed-spiral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *