برترین داستان‌های فضایی هفته!

نوع اومیکرون کویید 19 باعث لغو کنفرانس بزرگ نجوم شد، سیارک قاتل دایناسورها باعث سال‌ها تاریکی در زمین شد و تلسکوپ فضایی تازه پرتاب شده ناسا از پوشش خورشیدی خودش پرده برداشت. این‌ها برخی از برترین داستان‌های این هفته هستند.

 

1ـ تلسکوپ فضایی جیمز وب از پوشش خورشیدی خود پرده برداشت

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا در این انیمیشن مرحله استقرار حیاتی که در 30 دسامبر 2021 در فضا رخ داد، پوشش‌های محافظ آفتاب خود را برمی‌دارد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

آخرین رصدخانه تلسکوپی برای رسیدن به فضا به آرامی در حال پیشرفت برای آغاز ماموریت علمی خود است. این هفته تلسکوپ فضایی جیمز وب وظیفه مهم رهاسازی آفتابگیر عظیم خود را آغاز کرد. روز پنجشنبه (30 دسامبر)، این مأموریت پوشش غشایی محافظ آفتاب را آزاد کرد تا دستگاه بتواند در آخر هفته باز شود. پس از آماده شدن کامل، محافظ خورشید مشاهدات علمی تلسکوپ را با نگه داشتن ابزار وب در دمای فوق العاده سرد مورد نیاز برای کارکرد آنها تقویت می‌کند.

 

2ـ مطالعه جدید نحوه فرستادن افراد دارای معلولیت به فضا را بررسی می‌کند

هیلی آرسنو، یکی از اعضای خدمه ماموریت الهام پیشگام 4، دستیار پزشک در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود و بازمانده سرطان اطفال، در سپتامبر 2021 نزدیک به سه روز زمین را دور زد.

(اعتبار تصویر: Inspiration4/بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود)

 

این مطالعه بنیادی امکان‌سنجی فرستادن افراد دارای معلولیت را به طور ایمن به فضا بررسی می‌کند. این مطالعه که توسط ناسا حمایت شده است، “پاراسترونورد” را به عنوان افرادی با ناتوانی‌های جسمی خاص، مانند کمبود ساق پا، کوتاهی قد و تفاوت در طول پاها تعریف می‌کند. این مطالعه چند ماهه شامل مشاوره با کارشناسان پزشکی، رهبران نظامی و صنعتی بود.

 

3ـ نوع اومیکرون باعث لغو کنفرانس بزرگ نجوم شد

هابل از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی‌ که در این تصویر دیده می‌شود عکس گرفت، اما تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند به زمان بسیار دورتر بازگردد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

به دلیل گسترش روزافزون کووید-19، انجمن نجوم آمریکا در اوایل ژانویه جلسه حضوری نخواهد داشت. کنفرانس بزرگ نجومی قرار بود از 9 تا 13 ژانویه در سالت لیک سیتی برگزار شود، اما هیئت امنای آن با توجه به افزایش سریع نوع اومیکرون کووید-19 با اشاره به خطراتی  که برای سلامتی کارکنان، شرکت کنندگان، غرفه داران و پیمانکاران پشتیبانی آنها ایجاد می‌کند، رای به لغو آن داد.

 

4ـ ایستگاه فضایی چین در سال جاری دو بار جابجا شد تا از برخورد ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس جلوگیری کند

فضانورد چینی وانگ یاپینگ در حال شعبده بازی با سیب در ایستگاه فضایی تیانهه. (اعتبار تصویر: CNSA)

 

در 6 دسامبر، مقامات چینی یادداشتی را به سازمان ملل ارسال کردند که در آن توضیح داد که ماهواره‌های اینترنتی استارلینک اسپیس ایکس دو “برخورد نزدیک” با ایستگاه فضایی جدید چین داشتند. طبق این یادداشت، ماژول فضایی تیانهه چین برای دوری از ماهواره‌های استارلینک در 1 ژوئیه و 21 اکتبر 2021 جابجا شد. تیانهه ماژول اصلی ایستگاه فضایی جدید چین است که این کشور قصد دارد آن را در سال 2022 به پایان برساند.

 

5ـ ریچ کلیفورد فضانورد شاتل فضایی در سن 69 سالگی درگذشت

در عرشه عقب شاتل فضایی اندیوور، فضانورد ریچ کلیفورد، متخصص مأموریت STS-59، نواری را در دستگاه ضبط محموله قرار می‌دهد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

مایکل “ریچ” کلیفورد، فضانورد شاتل فضایی در سن 69 سالگی درگذشت. فضانورد ناسا در سه ماموریت پرواز کرد (یکی پس از تشخیص بیماری پارکینسون). کلیفورد در سال 1990 به همراه سیزدهمین گروه از کارآموزان ناسا برای فضانوردی انتخاب شد و اولین سفر خود را در دسامبر 1992 به فضا انجام داد.

 

6ـ سالها تاریکی پس از برخورد سیارک دایناسورکش

رویداد انقراض دایناسورها (اعتبار تصویر: Esteban De Armas/Shutterstock)

 

در 16 دسامبر، محققان کار جدید خود را در مورد رویداد انقراض سیارکی ارائه کردند که تمام دایناسورهای غیر پرنده را 66 میلیون سال پیش کشت. انقراض دایناسورها توسط سوابق فسیلی از زمینی نشان داده شده است که در سراسر مونتانا، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی و وایومینگ امتداد دارد. بر اساس یافته‌های این تیم، دایناسورهایی که زمانی در این منطقه پرسه می‌زدند، حدود دو سال تاریکی را تجربه کردند، زمانی که آتش‌سوزی‌های عظیم دوده‌های ضد آفتاب تولید کردند.

 

 

7ـ روسیه موشک آنگارا را در سومین پرواز آزمایشی پرتاب کرد، اما مدار مورد نظر را از دست داد

موتور در سومین پرواز اولین موشک سنگین روسیه از زمان اتحاد جماهیر شوروی از کار می‌افتد

یک موشک روسی Angara A5 در سومین ماموریت نمایشی خودرو در 27 دسامبر 2021 از فضانوردی پلستسک پرتاب شد. این موشک با حمل محموله به مدار نزدیک زمین رسید، اما خرابی موتور در مرحله بالایی مانع از آن شد که طبق برنامه بالاتر برود. (اعتبار تصویر: وزارت دفاع روسیه)

 

جدیدترین موشک روسیه، آنگارا A5، سومین پرواز آزمایشی خود را روز دوشنبه (27 دسامبر) انجام داد. متأسفانه بوستر موشک دچار نقص موتور شد و مقامات صنعت فضایی روسیه در نتیجه کمیسیون تحقیق تشکیل دادند. آنگارا A5 اولین موشک باربری است که توسط روسکاسموس (سازمان فضایی روسیه) در سه دهه اخیر استفاده شده است.

 

8ـ استارشیپ اسپیس‌ایکس حداقل تا مارس 2022 به فضا پرتاب نخواهد شد

این عکس اسپیس‌ایکس اولین آزمایش شش موتور رپتور را بر روی نمونه اولیه موشک Starship SN20 این شرکت در 12 نوامبر 2021 در تاسیسات Starbase در نزدیکی روستای Boca Chica در جنوب تگزاس نشان می‌دهد. یک تقویت کننده Super Heavy Starship در سمت راست قرار دارد. (اعتبار تصویر: SpaceX)

 

روز سه شنبه (28 دسامبر)، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) اعلام کرد که تاریخ انتشار آخرین ارزیابی زیست محیطی برنامه‌ای خود (PEA) را برای موشک استارشیپ اسپیس‌ایکس به تعویق انداخته است. تاریخ جدید، 28 فوریه 2022، به این معنی است که اولین پرتاب استارشیپ حداقل تا ماه مارس انجام نخواهد شد.

 

9ـ شکست پرتاب موشکی در سال 2021

موشک آلفای فایرفلای هوافضا در اولین پرتاب خود از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا در 2 سپتامبر 2021 بلند شد. موشک 2 دقیقه و 30 ثانیه پس از پرواز با شکست روبرو شد. (اعتبار تصویر: هر روز فضانورد/فایرفلای هوافضا)

 

بسیاری از موشک‌ها امسال به پرواز درآمدند، اما چندین پرتاب دیگر آنطور که انتظار می‌رفت پیش نرفتند. به عنوان مثال، شرکت چینی iSpace در سال 2021 بیش از یک شکست متحمل شد. پرواز آزمایشی مداری آسترا مستقر در کالیفرنیا در 28 اوت نیز زمانی که یک ناهنجاری باعث توقف پرواز موشک 2.5 دقیقه پس از بلند شدن شد، با شکست مواجه شد.

 

10ـ بزرگترین داستان‌های علوم فضایی سال 2021

این تصویر دنباله دار برناردینلی-برنشتاین را نشان می‌دهد که توسط دوربین 570 مگاپیکسلی انرژی تاریک (DECam) نصب شده بر روی تلسکوپ 4 متری ویکتور ام. بلانکو در Cerro Tololo Inter رصدخانه آمریکایی (CTIO) در شیلی جمع آوری شده است. این تصاویر این دنباله‌دار را در اکتبر 2017 نشان می دهد، زمانی که 25 au دورتر بود (83 درصد از فاصله تا نپتون). (اعتبار تصویر: Dark Energy Survey/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA/P. Bernardinelli & G. Bernstein (UPenn)/DESI Legacy Imaging Surveys)

 

دانشمندان امسال اکتشافات شگفت‌انگیزی انجام دادند و آژانس‌های فضایی به طور همزمان ماموریت‌های جدیدی را برای آگاهی از آنچه انجام دارد که در آنجا وجود دارد. به عنوان مثال، منظومه شمسی ما در سال 2021 جالب تر شد: محققان به طور تصادفی بزرگترین  دنباله‌دار شناخته شده را کشف کردند و ناسا دو ماموریت آینده را به سیاره زهره اعلام کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The top space stories of the week!

By Doris Elin Urrutia published 

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *