دارت ناسا اولین تصاویر از فضا را ارسال کرد!!

در 10 دسامبر، دوربین دارت این تصویر را از ستارگان مسیه 38، یا خوشه ستاره دریایی، که در فاصله 4200 سال نوری ما قرار دارد، گرفته است. اعتبار: NASA/Johns Hopkins APL

 

تنها دو هفته پس از پرتاب از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا، فضاپیمای آزمایشی تغییر جهت سیارکی دوگانه (DART) ناسا “چشم” خود را باز کرده و اولین تصاویر خود را از فضا بازگردانده است که یک نقطه عطف عملیاتی بزرگ برای فضاپیما و تیم دارت می‌باشد.

 

پس از ارتعاشات شدید پرتاب و تغییر دمای شدید به منفی 80 درجه سانتیگراد در فضا، دانشمندان و مهندسان در مرکز عملیات در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز در لورل، مریلند، نفس خود را  حبس کردند. از آنجایی که اجزای ابزار تلسکوپی فضاپیما به حرکاتی به اندازه 5 میلیونم متر حساس هستند، حتی یک جابجایی کوچک چیزی در دستگاه می‌تواند بسیار جدی باشد.

 

روز سه‌شنبه، 7 دسامبر، فضاپیما در دیافراگم دوربین تلسکوپی DRACO را باز کرد و با خوشحالی همگان، اولین تصویر از محیط اطراف خود را پخش کرد. این تصویر که از حدود 2 میلیون مایلی (11 ثانیه نوری) از زمین گرفته شده است – از نظر نجومی بسیار نزدیک – حدود 12 ستاره شفاف و واضح در پس زمینه سیاه فضا، در نزدیکی محل تلاقی صورت فلکی برساووش، برج حمل و ثور را نشان می‌دهد.

 

تیم ناوبری دارت در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیا از ستارگان در تصویر برای تعیین دقیق جهت‌گیری DRACO استفاده کرد و اولین اندازه‌گیری‌ها را از نحوه نشانه گیری دوربین نسبت به فضاپیما ارائه داد. با در دست داشتن این اندازه‌گیری‌ها، تیم دارت می‌تواند فضاپیما را با دقت حرکت دهد تا DRACO را به سمت اجسام مورد علاقه، مانند مسیه 38 (M38) بگیرد که در تصویر دیگری در 10 دسامبر گرفته است. خوشه ستاره‌ماهی  واقع در صورت فلکی ارابه‌ران، خوشه‌ای ستاره‌ای است که در حدود 4200 سال نوری زمین قرار دارد. گرفتن عمدی تصاویر ستارگان بسیاری مانند M38 به تیم کمک می‌کند تا عیوب نوری در تصاویر را مشخص کند و همچنین میزان روشنایی مطلق یک جسم را مشخص کند – همه جزئیات مهم برای اندازه‌گیری‌های دقیق زمانی است که DRACO شروع به تصویربرداری از مقصد فضاپیما، سیستم سیارک دوتایی دیدیموس می‌کند.

 

DRACO (مخفف Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical Navigation) یک دوربین با وضوح بالا است که از تصویربردار فضاپیمای افق‌های نوی ناسا الهام گرفته شده است که اولین تصاویر نزدیک از منظومه پلوتو و یک جسم کمربند کویپر به نام Arrokoth را ارائه داد. DRACO به عنوان تنها ابزار دارت، تصاویری از سیارک دیدیموس Didymos و قمر سیارکی آن دیمورفوس می‌گیرد و همچنین از سیستم هدایت خودکار فضاپیما برای هدایت دارت به ضربه جنبشی نهایی خود پشتیبانی می‌کند.

 

دارت توسط جانز هاپکینز APL دفتر هماهنگی دفاع سیاره‌ای ناسا توسعه یافته و مدیریت می‌شود. دارت اولین ماموریت آزمایشی دفاع سیاره‌ای در جهان است که به طور عمدی یک ضربه جنبشی به دیمورفوس می‌زند تا حرکت آن را در فضا کمی تغییر دهد. در حالی که هیچ یک از این سیارکها تهدیدی برای زمین نیستند، ماموریت دارت نشان خواهد داد که یک فضاپیما می‌تواند به طور مستقل به سمت یک برخورد جنبشی بر روی یک سیارک هدف نسبتا کوچک حرکت کند، و این یک تکنیک قابل دوام برای منحرف کردن یک سیارک واقعا خطرناک است (در صورت کشف). دارت در 26 سپتامبر 2022 به هدف خود خواهد رسید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

With its single ‘eye,’ NASA’s DART returns first images from space

by NASA’s Goddard Space Flight Center DECEMBER 29, 2021

https://phys.org/news/2021-12-eye-nasa-dart-images-space.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *