تلسکوپ فضایی جیمز وب بالاخره وارد فضا شد!!

 

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا سفر خود را با پرتاب موفقیت‌آمیز از گویان فرانسه آغاز کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با موشک آریان 5  به فضا می‌رود.

NASA/Bill Ingalls

ستاره‌شناسان سراسر جهان در 25 دسامبر امسال یک هدیه بزرگ گرفتند: زیرا تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) 10 بیلیون دلاری ناسا با آریان 5 از فرودگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه، با خیال راحت به فضا رفت.

 

آغاز سفر تلسکوپ به مدت طولانی یک ماهه و به فاصله یک میلیون مایلی (1.5 میلیون کیلومتری) از زمین به مقصد خود است. در طول مسیر، تلسکوپ که به دقت طراحی شده بود تا در داخل فیرینگ راکت قرار بگیرد فرآیند پیچیده و پرخطر باز شدنش را انجام خواهد داد – و اجزا و سیستم‌های آن را مستقر کند.

 

هنگامی که به نقطه L2 می‌رسد، جایی که گرانش زمین و خورشید خنثی می‌شود، وب مستقر می‌شود زیرا ابزارهای آن در آنجا خنک می‌شوند. سپس، در عرض شش ماه، اگر مشکلی پیش نیاید، JWST ماموریت بلندپروازانه خود را برای مشاهده اولین کهکشان‌ها و توصیف جهان‌های بیگانه آغاز خواهد کرد.

 

تاخیر تا پایان

ایده ساخت تلسکوپ جمیز وب در سال 1996 در خبری ایجاد شد که توسط گروهی پیگیر از اخترشناسان  برای برنامه‌‌ریزی جانشین تلسکوپ فضایی هابل گردآوری شده بود. در ابتدا قرار بود در سال 2007 با قیمت 500 میلیون دلار عرضه شود.

 

پس از 14 سال تأخیر و قیمت غیرواقعی که در برخی مواقع بودجه اخترفیزیک ناسا را ​​تهدید می‌کرد، تلسکوپ JWST به عنوان قوی‌ترین تلسکوپ فضایی ساخته شده تاکنون ظاهر شده است. این پروژه مشترک بین ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است. آینه 6.5 متری و شش ضلعی آن توسط یک آفتابگیر پنج لایه محافظت می‌شود که به تلسکوپ اجازه می‌دهد تا 370- درجه فارنهایت (223- درجه سانتیگراد) خنک شود. این شرایط سرد تداخل در طول موج‌های فروسرخ را به حداقل می‌رساند که تلسکوپ JWST برای رصد آنها طراحی شده است و به تلسکوپ اجازه می‌دهد تا نور انتقال یافته به سرخ کهکشان‌های اولیه را جستجو کند و برای دیدن ستاره‌های جوان به پوشش‌های غبارآلود سحابی‌ها نفوذ کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب از آریان 5 خود جدا می‌شود. ناسا

 

JWST در تاریخ 12 اکتبر از طریق کشتی باری طبق برنامه به پایگاه فضایی در گویان فرانسه، برای پرتاب در تاریخ 18 دسامبر وارد شد. پس از یک حادثه در حین آماده‌سازی پرتاب، زمانی که یک لولا به طور ناگهانی باز شد و کل رصدخانه را تکان داد و نیاز به بررسی‌های بیشتری داشت، پرتاب به 22 دسامبر موکول شد. سپس، یک مشکل ارتباطی از تلسکوپ به پشتیبانی زمینی بوجود آمد. ردیابی آن به کابل خرابی منجر شد و پرتاب به 24 دسامبر منتقل شد. در نهایت، هوای بد باعث شد که پرتاب به صبح روز 25 دسامبرمنتقل شود.

 

در پایان، پرتاب موفقیت‌آمیز یک لحظه شادی برای ستاره‌شناسان در تعطیلات و علاقه‌مندان به فضا بود. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی نوشت: «وب نمونه درخشانی از قدرت چیزی است که می‌توانیم وقتی رویاهای بزرگ داریم به دست آوریم». ما همیشه می‌دانستیم که این پروژه یک تلاش پرمخاطره خواهد بود، اما ریسک بزرگ پاداش‌های بزرگی به همراه دارد.»

تلسکوپ فضایی جیمز وب در اواخر سال 2020 تحت آزمایشات استقرار نهایی قرار می‌گیرد.

NASA/Chris Gunn

 

اما این شادی با دانستن اینکه فرآیند پیچیده باز کردن تلسکوپ هنوز در راه است، کاهش یافت. گرگوری ال رابینسون، مدیر برنامه JWST، در بیانیه‌ای گفت: «این فقط شروعی برای مأموریت وب است. اکنون ما 29 روز بحرانی و پیش‌بینی شده برای تلسکوپ جمیز وب را  کم کم (با حوصله و صبر زیاد) تماشا خواهیم کرد.

توضیح:

فیرینگ  یا  Fairing  چیست ؟

فیرینگ محموله مخروطی دماغه‌ای است که برای محافظت از محموله فضاپیما در برابر تأثیر فشار دینامیکی و گرمایش آیرودینامیکی در حین پرتاب از طریق جو استفاده می‌شود. یک عملکرد اضافی در برخی از پروازها، حفظ محیط اتاق تمیز برای ابزار دقیق است.

فیرینگ استاندارد محموله معمولاً به دلیل ملاحظات آیرودینامیکی یک ترکیب سیلندر مخروطی است، اگرچه سایر فیرینگ های تخصصی در حال استفاده هستند. نوعی فیرینگ که پس از پرتاب به دو نیمه تقسیم می‌شود، بر اساس قیاس با پوسته دوشاخه صدف، فیرینگ تاشو نامیده می‌شود. در برخی موارد، فیرینگ ممکن است هم بار محموله و هم مرحله بالایی راکت را در بر بگیرد.

اگر محموله هم به ساختارهای هسته تقویت‌کننده و هم به فیرینگ متصل باشد، ممکن است محموله همچنان تحت تأثیر بارهای خمشی فیرینگ و همچنین بارهای اینرسی ناشی از ارتعاشات ناشی از رگبار و ضربه قرار گیرد.

 

بال‌های آینه‌ای طلایی Golden mirror wings

 

مترجم: مرتضی نادری‌فرد

منبع:

The James Webb Space Telescope is finally in space

By Mark Zastrow  |  Published: Monday, December 27, 2021

https://astronomy.com/news/2021/12/the-james-webb-space-telescope-is-finally-in-space

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *