دنباله دار لئونارد در آسمان عصرگاهی!!

Comet C/2021 A1 (Leonard) on December 21, 2021 from Rincon, Puerto Rico by Raymond Negron.

 

دنباله‌دار لئونارد (C/2021 A1) – کشف شده در 3 ژانویه 2021 – در حال حرکت به سمت داخل در حضیض 3 ژانویه 2022 است. هنوز هم ممکن است درخشان‌ترین دنباله دار سال 2021 باشد!

 

دنباله دار C/2021 A1 (لئونارد) – بهترین و درخشان‌ترین دنباله دار سال 2021 – اکنون برای رصدگران نیمکره شمالی در آسمان عصرگاهی قرار دارد. ما در 15 دسامبر و دوباره در 19 تا 20 دسامبر شنیدیم که دنباله‌دار بیش از حد انتظار درخشیده است. آیا با نزدیکی  به خورشید در ژانویه، طغیان‌هایی دارد؟

 

گزارشهای جدید در 20 دسامبر نیز نشان می‌دهد دم آن کمی بزرگتر است. پس این هفته به تماشای دنباله‌دار ادامه دهید!

 

مثل همیشه، آسمان تاریک برای این شی پراکنده توصیه می‌شود و – اگرچه ما گزارشی از تماشای دنباله‌دار با چشم غیرمسلح نمی‌شنویم دنباله‌دار لئونارد هنوز یک دنباله‌دار دوچشمی خوب است و نزدیک زهره، درخشان‌ترین سیاره واقع شده است! دنباله‌دار لئونارد در 12 دسامبر 2021 نزدیک‌ترین نقطه به زمین را طی کرد و از فاصله 21 میلیون مایلی (34 میلیون کیلومتری) عبور کرد. گذر بسیار نزدیک آن از زهره درخشان (2.6 میلیون مایل یا 4.2 میلیون کیلومتر) در 17-18 دسامبر اتفاق افتاد.

جان اشلی شب گذشته در آریواکا، آریزونا بود که دنباله‌دار لئونارد – بهترین دنباله‌دار 2021 – را در آسمان غروب به تصویر کشید. به یاد داشته باشید، اگر می‌خواهید دنباله‌دار لئونارد را جستجو کنید، به یک آسمان تاریک نیاز دارید.

 

دنباله‌دار لئونارد در 3 ژانویه 2022، در فاصله حدود 56 میلیون مایلی (0.6 واحد نجومی یا 90 میلیون کیلومتری)  در حضیض با خورشید خواهد بود. دنباله‌دارها معمولاً در اطراف حضیض درخشان‌تر هستند و دنباله‌دار در حال درخشان‌تر شدن است و هنوز هم درخشان‌تر می‌شود و همانطور که فعالیت‌های اخیر نشان می‌دهد، با نزدیک و نزدیک‌تر شدن دنباله‌دار لئونارد به خورشید، همیشه احتمال طغیان روشنایی وجود دارد. به هر حال، گرگ لئونارد ستاره‌شناس این دنباله‌دار را با شروع سال 2021 کشف کرد و نامش را به آن داد.

 

27 دسامبر 2021. رو به جنوب غربی درست بعد از غروب آفتاب. تصویر توسط ادی آیریزاری / استلاریوم

 

دنباله دار لئونارد: یک بار در زندگی

بنابراین دنباله دار لئونارد بهترین دنباله‌داری است که امسال داشته‌ایم. دوربین دوچشمی معمولی 7×35 یا 10×50 مطمئناً آن را به شما نشان می‌دهد (اگر آسمان شما تاریک باشد). ممکن است دنباله‌دار را تنها با چشم غیرمسلح ببینیم، نکته دشوار این است که آن را درست در زمان مناسب پس از غروب خورشید، نه خیلی زود (زمانی که گرگ و میش روشنایی آن را از بین می‌برد) و نه خیلی دیر (زمانی که غروب می‌کند) رصد کنیم. برنامه رایگان و آنلاین افلاک نمای استلاریوم می‌تواند نمایی از موقعیت مکانی  ان را به شما ارائه دهد.

 

طبیعت رویدادهای آسمان را برای ما فراهم می‌کند که یک بار در طول زندگی دیده می‌شوند، دنباله‌دار لئونارد یکی از این موارد است. منظور ما این است که این دنباله‌دار ده‌ها هزار سال طول می‌کشد تا یک دور به دور خورشید طی کند. همانطور که باب کینگ در Skyandtelescope.com در اکتبر 2021 اشاره کرد:

محاسبات مداری نشان داد که این جرم 35000 سال گذشته را پس از رسیدن به اوج در فاصله حدود 3500 واحد نجومی (3500 برابر فاصله زمین و خورشید) به سمت خورشید سپری کرده است.

این نقشه مکان دنباله دار لئونارد (C/2021 A1) را در ساعت 6:30 بعد از ظهر ترسیم می‌کند. ستاره ها به قدر 6 نشان داده شده‌اند. از سیارات درخشان و فم‌الحوت برای ایجاد الگویی استفاده کنید تا به شما کمک کند دنباله‌دار را در یک منطقه فقیر از ستاره در آسمان شب بیابید. توجه داشته باشید که حرکت ظاهری آن با عبور از صورت فلکی میکروسکوپ به صورت فلکی درنا به سرعت کاهش می‌یابد. همچنین، علی‌رغم روند صعودی ظاهری در موقعیت‌های رسم‌شده، در این مدت ارتفاع دنباله‌دار در واقع برای ناظران در عرض‌های جغرافیایی میانه شمالی اندکی کاهش می‌یابد. استلاریوم با اضافه شده توسط باب کینگ

 

این نمودار مسیر دنباله‌دار C/2021 A1 (لئونارد) را در منظومه شمسی ما نشان می دهد. شمال بالاست می‌توانید ببینید که مدار آن باعث می‌شود که ابتدا از نیمکره شمالی زمین و سپس از نیمکره جنوبی قابل مشاهده باشد. نمودار از  The Sky Live.

 

دنباله‌دار فوق سریع

ویژگی شگفت انگیز این بازدید کننده آسمانی این است که یک دنباله‌دار فوق سریع است. با سرعت 158084 مایل در ساعت (254412 کیلومتر در ساعت یا 70.67 کیلومتر در ثانیه) نسبت به زمین حرکت می‌کند.

 

اما، با وجود سرعت باورنکردنی آن در فضای وسیع منظومه شمسی، انتظار نداشته باشید که این دنباله‌دار را در آسمان ببینید. مانند سیارات، دنباله‌دارها در مقابل پس‌زمینه ستاره حرکت می‌کنند. اما، به نظر می‌رسد که آنها به دلیل فواصل زیاد به آرامی حرکت می‌کنند. آیا می‌توان حرکت این دنباله‌دار را مشاهده کرد؟

بله، اگر شما یک ناظر دقیق هستید و مایل به صرف زمان هستید. بهترین راه رصد با یک تلسکوپ کوچک است. شما می‌توانید این کار را با نگاهی دقیق به موقعیت دنباله‌دار نسبت به ستاره‌های پس زمینه انجام دهید. سپس پنج یا 10 دقیقه بعد نمای تلسکوپی را برای تشخیص حرکت دنباله‌دار مقایسه کنید. علیرغم سرعت بالای آن، متوجه خواهید شد که فاصله آن از زمین – و فواصل بسیار زیاد در منظومه شمسی ما – باعث می‌شود که دنباله‌دار به صورت یک جرم بسیار آهسته به نظر برسد.

مکان دنباله‌دار لئونارد در 3 ژانویه 2022 (نزدیک‌ترین حالت به خورشید). رو به جنوب غربی درست بعد از غروب آفتاب. تصویر توسط ادی آیریزاری / استلاریوم

 

 

دنباله‌دار C/2021 A1 (لئونارد) در 17 دسامبر 2021 که از رینکن، پورتوریکو توسط ریموند نگرون دیده می‌شود.

 

الیوت هرمان در توسان، آریزونا، نمایی عصرگاهی از دنباله‌دار لئونارد را در 15 دسامبر ثبت کرد. این “دنباله‌دار” مبهم در سمت راست بالای عکس واقع شده است. الیوت نوشت: «دنباله‌دار لئونارد C/2021 یک نقطه رصدی آسان با کمک ابزار  نوری در آسمان عصر است، اما خارج از توانایی من تنها با چشم غیرمسلح است. این عکس در نور محو توسان درست بالای لایه مه گرفته شده است. ممکن است تا 17 دسامبر، زمانی که در نزدیکی زهره در آسمان بالاتر خواهد بود، کمی بهتر شود.

 

جان اشلی دیروز قبل از غروب خورشید این تصویر تایم لپس از دنباله‌دار لئونارد را ثبت کرد. او نوشت: «اوایل صبح شنبه، دنباله‌دار لئونارد از کنار رصدخانه  MMT … بر فراز کوه هاپکینز، نزدیک آمادو آریزونا گذشت. تصاویر دنباله‌دار تقریباً 30 ثانیه از هم فاصله داشتند که همچنین شامل یک شهاب سنگ و چراغ های جلوی وسیله نقلیه در حال خروج از رصدخانه است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منابع:

Comet Leonard in the evening sky

Posted by Eddie Irizarry and Deborah Byrd December 20, 2021

https://earthsky.org/astronomy-essentials/comet-leonard-might-become-2021s-brightest-2022/

COMET LEONARD: A GIFT AT CHRISTMASTIME

BY: BOB KING DECEMBER 25, 2021  18

 https://skyandtelescope.org/astronomy-news/comet-leonard-a-gift-at-christmastime/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *