چه چیزی با تلسکوپ جدید خود می‌توانید مشاهده کنید!!


ماه فزاینده که در یک تلسکوپ آماتور با بزرگنمایی حدود 40 برابر دیده می‌شود. ماه  شب به شب تغییر فاز می‌دهد و مناظر جدیدی از ماه در هر مرحله دیده می‌شود. وقتی خط طلوع خورشید، به سمت چپ حرکت می‌کند، سطح ماه بیشتر دیده می‌شود. گری سرونیک

 

اگر شما فقط یک تلسکوپ جدید برای رصد دارید، تبریک می‌گویم، شما می‌توانید از کشف اجرام شگفت‌انگیز عمق آسمان شب، لذت ببرید. اگر چه بسیاری از آنها ضعیف هستند و فقط کشف و تشخیص آنها چالش بزرگی است! ولی مطمئنا شما علاقه زیادی برای کشف این اجرام شگفت‌انگیز خواهید داشت!!

 

قبل از شروع رصد

در اینجا سه نکته مهم برای شروع کار آمده است:

اولا ـ وسایل خود را در داخل خانه تنظیم کنید، دستورالعمل‌ها را بخوانید و بدانید که چگونه کار می‌کندـ چطور حرکت می‌کند، چگونه چشمی را تغییر می‌دهید و، بنابراین لازم نیست که تنظیمات را خارج از منزل در تاریکی؛ سرما و شرایط سخت انجام دهید.

دوما ـ خارج کردن تلسکوپ در روز و آشنا شدن با نحوه کار در منظره‌های دور ـ درخت‌ها، ساختمان‌ها ـ احساس خوبی به شما می‌دهد برای آنچه که در واقع انجام خواهید داد. به عنوان مثال، شما خواهید دید که با کمترین بزرگنمایی تلسکوپ، می‌توانید اهداف بیشتری را رصد کنید. کمترین بزرگنمایی همچنین ساده‌ترین راه برای یافتن آنچیزی است که شما در تلاش برای هدف قرار دادن آن هستید. شما همیشه می‌خواهید با کمترین بزرگنمایی شروع کنید. بعد از اینکه هدف خود را پیدا کردید، آن را در مرکز دید قرار دهید و سپس می‌توانید با بزرگنمایی بالاتر آن را نگاه کنید.

همچنین اگر تلسکوپ دارای یك جوینده كوچك در طرفین یا دستگاه اشاره گر با نقطه قرمز باشد، ساده‌ترین راه برای یافتن اجرام، تنظیم همین جوینده در روز است. تلسكوپ اصلی را در یك زاویه كوچك با چیزی که قرار است ببینید قرار دهید و به سوی هدف هدایت کنید، و سپس از طریق جوینده آن را ببینید. با استفاده از پیچ تنظیم کننده می‌توانید یواش یواش جوینده را تنظیم کنید و آن را در وسط قرار دهید. سپس بررسی کنید که هدف هنوز در مرکز دید اصلی قرار دارد، تا مطمئن شوید که آن را از دست ندادید.

سوما ـ صبور باشید. زمان صرف شده را برای هر جستجوی هر جرم آسمانی که می‌خواهید پیدا کنید، واقعا بدانید. بسیاری از کاربران تلسکوپ در ابتدا انتظار دارند که اجرام را به روشنایی و رنگ هابل در چشمی ببینند ـ در حالی که اکثر اجرام نجومی در چشم انسان بسیار کم‌نور هستند و دید در شب ما تقریبا همه چیز را به عنوان سایه خاکستری رنگ می‌بیند. بخش عمده‌ای از آنچه که جهان به ما ارائه می‌دهد، ظریف خیلی دور هستند! اما با بررسی طولانی و دقیق‌تر اجرام، شما به تدریج آنها را تشخیص خواهید داد.

از طرف دیگر، ماه و سیاره‌های روشن، هدف آسانی برای پیدا کردن هستند! آنها اولین اهداف عالی برای ناظران تلسکوپی تازه‌وارد هستند. برای اینکه بدانید در آسمان دنبال چه چیزی می‌گردید می‌تواند مثلا از بخش آسمان این هفته سایت اسکای اند تلسکوپ؛ برای مشاهده درخشان‌ترین ستاره‌ها و سیارات آسمان استفاده کنید (https://skyandtelescope.org/observing/sky-at-a-glance/).

 

در اینجا چند پیشنهاد برای شروع کار ارائه شده است.

لذت تلسکوپ جدید: ماه

ماه یک شیء آسمانی است و نزدیکترین همسایه ما در فضا است بزرگ، روشن، کاملا خشن و فقط کمی دورتر. یک تلسکوپ آماتور و یک نقشه ماه به خوبی می‌تواند شما را برای همیشه با این جرم آسمانی مشغول نگه دارد. فازهای ماه هدف خیلی خوبی برای رصد می‌باشند.

 

امشب (25 دسامبر 2021) ماه تا بعد از نیمه شب طلوع نمی‌کند و قبل از اولین نور سپیده دم بالاترین و بهترین حالت است. اما در 4 یا 5 ژانویه ماه به صورت یک هلال به آسمان عصر بازمی‌گردد و هر شب تا یک هفته و نیم بعدی ضخیم‌تر می‌شود. در 8 ژانویه تقریباً مانند تصویر بالا (که توسط یک آماتور از طریق یک تلسکوپ کوچک گرفته شده است) خواهد بود: تقریباً یک چهارم اول (نیم روشن) و در اوج آسمان عصر. پس از آن، از طریق فاز گیبوس خود (گیبوس به معنای فاز بین هلال و بدر است) ضخیم می شود، زیرا بیشتر و  بیشتر سمت رو به زمین آن بسوی نور خورشید می‌شود.

ماه در 17 ژانویه کامل می‌شود. اما زمانی که ماه کامل می‌شود، هیچ سایه‌ای برای نمایش کوه‌ها و دهانه‌ها به طرفین نمی‌بینیم. شما همیشه بهترین ویژگی‌های سطح ماه را در امتداد سایه‌مرز ماه، خط طلوع یا غروب خورشید در ماه خواهید دید. دوباره به عکس بالای این صفحه نگاه کنید.

سایه مرز ماه جایی است که خورشید کم ارتفاع در آسمان ماه حتی از تپه‌های کم ارتفاع، کوه‌ها و دیواره‌های دهانه سایه‌های سیاه طولانی را بر روی سطح می‌اندازد. سایه مرز در حال پیشروی، مناظر جدیدی را روز به روز هنگام افزایش ماه نشان می‌دهد، سپس آنها را روز به روز در تاریکی پنهان می‌کند، زمانی که ماه پس از کامل شدن رو به زوال است. در بین زمان ماه کامل، سایه مرز در اطراف لبه ماه و دور از دید قرار دارد. در حقیقت سایه‌مرز، خط جداکننده بخش‌های تاریک و روشن سیاره یا قمر را سایه‌مرز می‌گویند. سایه‌مرز نشانگر مرز میان شب و روز در اجرام آسمانی است.

 

سیارات درخشان

سیاره‌های درخشان منظومه شمسی هدف خوبی برای ماجراجویی در دل شب هستند، با رصد آنها می‌توانید بر مهارت رصدی خود بیفزایید.

زمان رصد جدید شما در یک زمان خاص برای سه سیاره با چشم غیر مسلح درخشان رسیده است. مشتری، زحل و زهره در گرگ و میش در جنوب غربی می‌درخشند: در یک خط مورب طولانی از سمت چپ بالا به سمت راست پایین (به همین ترتیب).

 

اوایل رصد در گرگ و میش روشن آسمان با زهره شروع کنید، زیرا در حال غروب است. در حال حاضر زهره دراماتیک‌ترین مرحله خود را پشت سر می‌گذارد: به صورت یک هلال درخشان، بسیار نازک (به طور غیرعادی بزرگ). آنچه می‌بینید لبه کناری روز  زهره است. پوشش ابر سفید آن به طور خیره کننده‌ای توسط خورشید درخشان می‌شود، که نزدیکتر و درخشانتر از زمین به ناهید می‌تابد. روز به روز  هلال بیشتر نازک می‌شود و سیاره پایین‌تر به سمت درخشش غروب خورشید حرکت می‌کند. احتمالاً در چند روز اول ژانویه 2022 آن را نخواهید دید.

بعد، مشتری! این ‘ستاره’ سفید درخشان بسیار بالاتر، در سمت چپ بالای ناهیدواقع شده است. حتی در کوچک‌ترین تلسکوپ، چهار قمر نقطه‌ای ‌شکل مشتری در دو طرف آن با‌هم ردیف شده‌اند. آنها این پیکربندی بی‌پایان را شب به شب تغییر می‌دهند. خود مشتری آنقدر سریع می‌چرخد ​​(هر 10 ساعت یک بار) که کاملاً گرد نیست و حتی یک تلسکوپ کوچک هم این را آشکار می‌کند و آیا می‌توانید هر یک از کمربندهای ابری موازی مشتری را تشخیص دهید؟ آنها اغلب در طی چند ماه یا سال تیره یا روشن، پهن یا باریک می‌شوند.

 

سیاره مشتری، پادشاه سیارات می‌باشد و جالب‌ترین سوژه رصدی برای یک تلسکوپ کوچک است. مشتری که یک غول گازی بدون سطح جامد می‌باشد به حد کافی بزرگ و درخشان و دارای حلقه بوده و چهار قمر مشخص دارد که می‌توان تغییرات قرارگیری آنها را در شب‌های متفاوت دنبال کرد.

 

لکه بزرگ قرمز مشهور مشتری، که یک طوفان عظیم بزرگتر از زمین می‌باشد، ممکن است قابل تشخیص باشد. با اولین نگاه شما به مشتری، شما بلافاصله متوجه آرایه‌ای از قمرهای کوچک روشن در هر دو طرف آن، خواهید بود. این چهار قمر، قمرهای گالیله‌ای می‌باشند که به افتخار گالیله به اسم ایشان نامگذاری شده است که آنها را از ایتالیا در دهه 1609 کشف کرد. گاهی اوقات همه این چهار قمر در اطراف مشتری قابل مشاهده است: گاهی اوقات یکی از آنها در پشت مشتری قرار می‌گیرد یا در سایه‌اش پنهان می‌شود.

 

زهره و عطارد در هنگام گرگ و میش بهتر دیده می شوند، در حالی که مشتری برای مدت طولانی‌تری قابل مشاهده است. سیارات فقط اندکی از یک شب به شب دیگر جابه جا می‌شوند.

 

بین سیاره زهره و مشتری، سیاره  زحل دارای روشنایی بسیار کمی است. بله (درست حدس زدید) این سیاره حلقه دارد.

آیا می‌توانید تقسیم حلقه زحل را که توسط خط مو مانند کاسینی یا شکاف کاسینی به حلقه B داخلی و حلقه A خارجی باریکتر ببینید؟ و همچنین به دنبال کمربندهای ابری ظریف در خود کره باشید. دو سیاره درخشان دیگر عطارد و زهره چه؟ عطارد در حال حاضر در درخشش غروب خورشید فرو رفته است، اما در نیمه اول ژانویه، در نمای بهتر، کمی بالاتر خواهد رفت. عطارد کوچک‌ترین سیاره است که از ما دورتر از زهره است و سطح خاکستری کسل‌کننده‌ای را نشان می‌دهد، بنابراین برای دیدن فاز در حال تغییر آن عملکرد  امیدوار کننده‌ای خواهید داشت.

 

و مریخ چه؟ در سپیده دم در شرق ارتفاعش بسیار کم است، در حال حاضر ضعیف است و در سمت مخالف مدارش از ما قرار دارد. آنقدر کوچک و دور است که در یک تلسکوپ فقط یک نقطه نارنجی مبهم خواهد بود. اما تا یک سال دیگر صبر کنید. تاکیدم بر این بود که  نجوم صبر را می آموزد؟

 

سیاره مریخ تقریبا روشن، به رنگ زرد و نارنجی می‌باشد. مریخ یک سیاره کوچک می‌باشد.
در مورد سیارات دیگر؟ صبور باش. همه در موعد مقرر گردهم می‌آیند.

 

مناظر جدید برای تلسکوپ جدید

البته سوژه‌های بیشتری از ماه و سیارات در آسمان شب وجود دارد. غروبهای زمستانی اغلب آسمانی شفاف با سایبانی بزرگ از ستاره‌ها را به ارمغان می‌آورد. با وجود بسیاری از اهداف وسوسه‌کننده بالای سرمان، ابتدا به کجا اشاره کنیم؟

 

 

این نمودار نشان می‌دهد که در کجا می‌توان سحابی اوریون را پیدا کرد، در شمشیر اوریون در زیر سه ستاره از ستاره‌های کمربند اوریون. فقط درخشان‌ترین ستاره‌ها (بزرگترین نقطه‌ها) در این نمودار به راحتی و بدون چشم مسلح قابل مشاهده هستند.

این یک پیشنهاد است. صورت فلکی آشنای شکارچی یا اوریون این شبها از آسمان جنوب شرقی صعود می‌کند. در وسط آن، به دنبال خط سه ستاره کمربند اوریون باشید. کمربند تقریباً عمودی است زیرا در اوایل شب صعود می‌کند و اواخر شب به صورت مورب (همانطور که در نمودار نشان داده شده است).

 

فقط چند درجه جنوب کمربند جبار، یک خط کوچک ستارگان: شمشیر جبار را تداعی می‌کند. درون شمشیر جبار، سحابی جبار قرار گرفته است که ابرهای درخشان گاز و گرد و غبار است. این سحابی در بسیاری از عکس‌ها صورتی رنگ است اما از نظر چشم انسان خاکستری تیره و با رنگ سبز است. سحابی ساده‌ای است که به محض اشاره به هر تلسکوپی می‌توانید آن را مشاهده کنید، در قلب سحابی شکارچی یا M42، چهار ستاره داغ و سنگین جای گرفته که به نام “ذوزنقه“ یا Trapezium شناخته می‌شوند. این ستارگان که با هم در ناحیه‌ای به شعاع نزدیک به ۱.۵ سال نوری واقع شده‌اند، چهار ستاره اصلی از ستارگان درون سحابی شکارچی هستند. ستاره‌شناسان بعضی اوقات به این سحابی مسیه 42 (M42) می‌گویند. در حدود 1400 سال نوری دورتر قرار گرفته است که نزدیکترین سحابی ستاره‌ای به زمین می‌باشد.


اشیاء کم عمق مانند سحابی در آسمان بدون ماه که واقعاً تاریک است، به بهترین حالت مشاهده می‌شود. به چشم‌های خود وقت زیادی بدهید تا با تاریکی سازگار شود (هر چه طولانی‌تر بهتر).

طرحی دقیق از سحابی دیدنی شکارچی که با کمک رصد دقیق چشمی یک تلسکوپ عظیم (28 اینچی!) در طول چندین شب گرفته شده است. هوارد بانیچ / گالری آنلاین S\u0026T

دوربین چه کاری می‌تواند برای یک سحابی مشابه از یک میدان دید بسیار کوچکتر انجام دهد! این سحابی شکارچی است که به نظر می‌رسد اگر چشم شما بسیار بیشتر از آنچه هست به نور ضعیف حساس باشد، شبکیه‌ای داشته باشد که مانند یک آشکارساز تصویربرداری الکترونیکی کار می‌کند که می‌تواند نور را برای نوردهی طولانی جمع‌آوری و تصویری ایجاد کند و اگر قشر بینایی در مغز شما به اندازه نرم‌افزار پیشرفته پردازش عکس مورد استفاده در اینجا قابل تنظیم بود، چنین تصویری می‌توانست ایجاد کند. عکاسی نجومی دیجیتال مدرن، تلسکوپ‌های آماتوری خوب و خوش‌نظمی را بسیار قوی‌تر از آنچه که قبلاً فکر می‌کردیم، فراهم ساخته است. اما علیرغم پیشرفت‌ها و ساده‌سازی‌های فنی مداوم، تصویربرداری یک هنر برای افراد سخت‌گیر و فداکار است که ابزار خرید تجهیزات جدی و زمان و حوصله برای تسلط بر آن را دارند. این موضوع یک وسواس بزرگ می‌تواند در آینده شما باشد  جاشوا رودز / گالری آنلاین S\u0026T

 

شما می‌توانید کمربند جبار را به عنوان راهنما برای رصد اجرام دیگر استفاده کنید. از خط کمربند به سمت راست و بالا حرکت کنید، از ستاره نسبتا روشن الدبران (چشم نارنجی ثور یا گاو نر) فاصله بگیرید و به خوشه‌ کوچکی از ستارگان به نام پروین خواهید رسید.

 

خوشه پروین همانطور که در دوربین دوچشمی دیده می‌شود. یک تلسکوپ نمای بزرگتری را ارائه می‌دهد.

 

خوشه پروین از میان دوچشمی یا تلسکوپ با کمترین بزرگنمایی آن، ده‌ها ستاره را نشان می‌دهد. ستاره‌شناسان مشخص کرده‌اند که ستاره‌های خوشه پروین تنها حدود 70 تا 100 میلیون سال پیش درخشیدند که باعث می‌شود این ستاره‌ها در مقایسه با منظومه شمسی ما که دارای 4.6 میلیارد سال قدمت است، کودکان نو پا فرض شوند. خورشیدهای جوان M45 به طرز حیرت‌انگیزی انرژی‌زا هستند. آلیسون (الSIGH-oh-nee) ، درخشان‌ترین آنها، حداقل 350 برابر نور خورشید را داراست. مانند سایر ستاره‌های روشن خوشه پروین، با نور شدید آبی-آبی می‌درخشد که نشانه‌ای از گرما و گستردگی غیرمعمول است.

 

مراحل بعدی در ستاره‌شناسی

برای پیدا کردن چیزهای دیگر در آسمان شب، شما باید شروع به یادگیری صورت‌های فلکی در بالای سر خود کنید. آنها کلیدی هستند که باعث می‌شوند همه چیز با دقت و عمیق‌تر با دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ رصد شوند. همانطور که شما باید برای پیدا کردن قاره‌ها و کشورهای جهان نقشه داشته باشید قبل از اینکه شهرهای جداگانه مانند میلان ایتالیا را مشخص کنید. برای رصد آسان باید از نقشه‌های آسمان شب که در آنها اجرام و صورت فلکی‌ها نشان داده شده‌اند، استفاده کنید.

برای راهنمایی برای یافتن صور فلکی در آسمان شب، از نقشه بزرگ ماهانه در مرکز هر شماره از مجله Sky & Telescope، راهنمای ضروری نجوم می‌توانید استفاده کنید.

شما همچنین باید از یک اطلس ستاره‌ای خوب و مفصل (مجموعه نقشه‌ها) مانند اطلس جیبی Pocket Sky استفاده کنید. کتاب راهنمای خوب برای عمق آسمان؛ نحوه استفاده از نقشه‌ها برای نشان دادن هدف تلسکوپ خود به شما برای دیدن اجرامی بیش از حد ضعیف که با چشمان غیرمسلح نمی‌توانید آنها را ببینید، کمک می‌کند. برای این کار ترفندهای کلیدی خاصی وجود دارد که می‌توانید به بخش استفاده از نقشه در تلسکوپ با لینک زیر مراجعه کنید:

https://skyandtelescope.org/howto/visualobserving/3304221.html
برای راهنمایی‌های بیشتر در مورد در آسمان و چگونگی استفاده حداکثری از میدان دید خود، به بخش رصدی https://skyandtelescope.org/observing/

و بخش شروع https://skyandtelescope.org/astronomy-information/ می‌توانید مراجعه کنید.

به چیزهایی که می‌خواهید ببینید بچسبید! هیچ کس با دانش در مورد این مطالب متولد نشده است. راه خود را با تفریح به سرعت بیابید، چیزهایی را پیدا کنید که یاد بگیرید و انجام دهید و درک کنید بدون اینکه نگران همه چیزهایی باشید که هنوز نمی‌دانید. زندگی در یک جهان بزرگ به نوعی شبیه همین است!!


ترجمه:مرتضی نادری فرد


منبع:

GETTING STARTED WITH YOUR NEW TELESCOPE

BY: ALAN MACROBERT DECEMBER 25, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/getting-started-with-your-new-telescope/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *