تلسکوپ فضایی جیمز وب با موفقیت آنتن خود را مستقر کرد!!

این آنتن تصاویر کیهانی وب را به زمین خواهد فرستاد.

این تصویر ناسا مجموعه آنتن تلسکوپ فضایی جیمز وب (با دایره مشخص شده) را پس از استقرار آن در 26 دسامبر 2021 نشان می دهد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب جدید ناسا یکشنبه (26 دسامبر) تنها یک روز پس از پرتاب کریسمس خود به فضا، یک آنتن حیاتی را با موفقیت مستقر کرد.

 

این تلسکوپ فضایی چیزی را آشکار کرد که دانشمندان آن را مجموعه آنتن گیمبالی می‌نامند که دیش داده با سرعت بالا را که مسئول ارسال مشاهدات وب از کیهان اولیه به زمین است، حمل می‌کند. وب روز شنبه بر فراز موشک آریان 5 که از یک فرودگاه فضایی در کورو، گویان فرانسه، به فضا پرتاب شد.

 

مقامات ناسا در به روز رسانی ماموریت خود نوشتند: «این آنتن برای ارسال حداقل 28.6 گیگابایت داده‌های علمی از رصدخانه، دو بار در روز استفاده خواهد شد. تیم اکنون حرکت مجموعه آنتن را آزمایش کرده است – کل فرآیند حدود یک ساعت طول کشید.

 

تلسکوپ فضایی وب 10 بیلیون دلاری برای مطالعه اولین ستاره‌های کیهان و دیگر اسرار کیهانی طراحی شده است. این تلسکوپ بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپ است که تا کنون به فضا پرتاب شده است.

 

استقرار آنتن در روز شنبه آخرین مرحله از یک سری مراحل یک ماهه برای آماده‌سازی تلسکوپ فضایی برای مأموریت رصدی در اعماق فضا بود. وب در حال حاضر در سفری 29 روزه به نقطه ثابتی در فضا به نام Lagrange Point 2 یا L2 است که نزدیک به 1 میلیون مایل (1.6 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد. از آنجاست که تلسکوپ فضایی فروسرخ، جهان را رصد خواهد کرد.

 

بر اساس به روز رسانی ناسا، علاوه بر استقرار و آزمایش آنتن، کنترل‌کننده‌های پرواز وب برای اولین بار دماسنج و فشارسنج تلسکوپ را فعال کردند. این ابزارهای سنجش به کنترل‌کننده‌های پرواز اجازه می‌دهد تا دما و سلامت ساختار تلسکوپ فضایی وب را در روزهای آینده بررسی کنند.

 

خواندن دقیق دما و بارهای ساختاری وب برای دانشمندان و مهندسان مأموریت بسیار مهم است زیرا یکی از دردناکترین دوره‌ها برای تلسکوپ فضایی هنوز در پیش است: استقرار آفتابگیر عظیم آن.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک رصدخانه مادون قرمز است که برای انجام دقیق‌ترین مشاهدات تاکنون طراحی شده است، اما تنها در صورتی که بتوان آن را به اندازه کافی سرد نگه داشت. برای انجام این کار، وب یک آفتابگیر بزرگ چند لایه به اندازه یک زمین تنیس باز خواهد کرد که در هشت روز اول پس از پرتاب به صورت مرحله‌ای باز می‌شود. انتظار می‌رود اولین گام در این فرآیند استقرار از سه‌شنبه (28 دسامبر) یعنی سه روز پس از مأموریت آغاز شود.

 

گام فوری بعدی برای تلسکوپ فضایی وب، دومین سوختگی تصحیح میانه مسیر است، مانوری که برای اصلاح مسیر آن به سمت L2 طراحی شده است. انتظار می‌رود این مانور، دومین مانور از سه مانور برنامه‌ریزی شده، اواخر روز دوشنبه تکمیل شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

James Webb Space Telescope successfully deploys antenna

By Tariq Malik published 17 minutes ago

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-deploys-antenna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *