نمایی از دنباله‌دار لئونارد از دو فضاپیمای خورشیدی

 

 

اعتبار: ESA/NASA/NRL/SoloHI/Guillermo Stenborg

 

وقتی دنباله‌دار لئونارد، توده‌ای از غبار فضایی، سنگ و یخ به عرض حدود نیم مایل (1 کیلومتر) در نزدیک‌ترین گذر خود را از خورشید در 3 ژانویه 2022 بر جای گذارد، سفری 40000 ساله در حال اجرا می‌باشد. پیش از عبور نزدیک آن، دو فضاپیمای رصدگر خورشیدی این مناظر از دنباله‌دار را ثبت کردند.

 

تصویر سمت راست توسط رصدخانه روابط زمینی خورشیدی ناسا – تلسکوپ SECCHI/HI-2 گرفته شده است که از اوایل نوامبر دنباله‌دار را رصد کرده است. این تصویر متفاوت با کم کردن فریم فعلی از فریم قبلی ایجاد شد تا تفاوت‌های بین آنها برجسته شود. تصاویر متفاوت برای مشاهده تغییرات ظریف در دم یونی لئونارد (رد گازهای یونیزه شده مفید هستند که از بدنه یا هسته دنباله‌دار جاری می‌شوند) که در انتهای کلیپ طولانی‌تر و درخشان‌تر می‌شود.

 

ویدئوی با لینک زیر که بین 17 تا 19 دسامبر 2021 توسط تصویرگر هلیوسفری مدارگرد خورشیدی (SoloHI) روی فضاپیمای مدارگرد خورشیدی ESA/NASA گرفته شده است، دنباله‌دار لئونارد را نشان می‌دهد که به صورت مورب در میدان دید با کهکشان راه شیری در پس‌زمینه می‌چرخد. زهره و عطارد نیز در بالا سمت راست قابل مشاهده هستند، زهره درخشانتر به نظر می‌رسد و از چپ به راست حرکت می‌کند. در طول این دنباله، مدارگرد خورشیدی به سمت نمای جانبی دنباله‌دار حرکت می‌کند و قسمت بیشتری از دم آن را آشکار می‌کند. SoloHI به رصد این دنباله‌دار ادامه می‌دهد تا زمانی که در 22 دسامبر 2021 از میدان دید خود خارج شود.

 

دنباله‌دار لئونارد در ژانویه 2021 توسط گرگوری لئونارد کشف شد که آن را در تصاویر گرفته شده از رصدخانه کوه لمون در آریزونا مشاهده کرد. نزدیکترین گذر آن در 3 ژانویه 2022، آن را به فاصله 56 میلیون مایلی (90 میلیون کیلومتری) از خورشید خواهد برد که کمی بیشتر از نیمی از فاصله زمین است. اگر متلاشی نشود، مسیر حرکتش آن را به فضای بین ستاره‌ای پرتاب می‌کند و دیگر برنمی‌گردد.

 

https://youtu.be/ne4j0H2_vAM

دنباله‌دار لئونارد در 17 تا 19 دسامبر 2021 روی فضاپیمای مدارگرد خورشیدی ESA/NASA روی میدان دید تلسکوپ SoloHI می‌پیچد. حرکت آشکار دنباله‌دار به عقب به دلیل حرکت نسبی فضاپیما است. اعتبار: ESA/NASA/NRL/SoloHI/Guillermo Stenborg

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Views of comet Leonard from two sun-watching spacecraft

by NASA’s Goddard Space Flight Center DECEMBER 21, 2021

https://phys.org/news/2021-12-views-comet-leonard-sun-watching-spacecraft.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *